Facebook


Instagram

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022


2023-01-24

Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.
Bild: Kvarken Ports
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och från regionen ökade under 2022.
– De senaste åren, även under pandemin, har vi sett en stabil ökning i antalet hanterade lastenheter (TEU) via Umeå hamn och Umeå kombiterminal. Det är bland annat ökad export av trävaror, Wasalines nya färja och den pågående nyindustrialiseringen i Norrland som ligger bakom ökningen där Umeå blir regionens naturliga logistiknod. Vi upplever också att fler vill satsa på mer miljövänliga transporter och då är sjöfart och järnväg de naturliga alternativen vilket kan vara en annan orsak till ökningen, säger INABs marknadsstrateg Daniel Rönnberg.

Hela denna text är ett meddelande från en av våra annonsörer.

Under fjolåret ökande hanteringen TEU via Umeås järnvägsanläggningar med 28,5%. Inom sjöfarten skedde de största ökningarna inom hanteringen av trävaror, +23,7% jämfört med 2021, samt gods via Wasaline, + 11,5% räknat i ton.

– Under 2022 öppnade vi den nya intermodala järnvägsterminalen i hamnen med en direktlinje till Göteborgs hamn. Intresset har varit stort och för 2023 ser vi både fler aktörer och avgångar via hamnens järnvägsterminal. Dessutom slog Wasaline nytt rekord i antalet fraktenheter under 2022. Glädjande är också en tydlig ökning inom segmentet trävaror som är en viktig del av den totala exporten från Umeå hamn, säger Christer Nederstedt, försäljnings- och marknadschef hos Kvarken Ports som driver Umeå hamn.

Umeå kombiterminal utgör hjärtat av Umeås järnvägsinfrastruktur. Den ligger centralt beläget på Västerslätt och drivs av Sandahls Logistik med fokus på intermodala transporter till och från terminaler i södra Sverige. Sedan terminalen invigdes 2010 har den varje år presenterat stigande godsvolymer.

– Det är roligt att höra att efterfrågan på hållbara logistiklösningar ökar. Vi ser också att kapacitetsförfrågningar från aktörer i transportbranschen har ökat kraftigt inför 2023. Vi har till exempel dubblerat antalet järnvägsoperatörer som trafikerar Umeå med godståg. På våra anläggningar hanterar vi alla typer av gods på ett effektivt sätt och tack vare bredden på utbudet så kan vi hantera sömlösa transportslagsbyten mellan båt, tåg och lastbil vilket optimerar ett intermodalt logistikflöde, säger Daniel Rönnberg.

Kommunens senaste järnvägsterminal norr om Umeå håller på att färdigställas och kan tas i bruk då Norrbotniabanan till Dåva är klar, beräknat till 2025. Umeå kommer då ha tre intermodala järnvägsterminaler samtliga strategiskt placerade för att serva det regionala näringslivet. Kopplingen till Dåva företagspark och Norrbotniabanan möjliggör stora fördelar i den fortsatta utvecklingen av området med markplanering på 600 ha och ambitionen att utveckla området till ett internationellt centrum för grön innovation och återbruk.

Det gods som passerar via Umeås anläggningar försörjer hela regionen och består till största delen av förädlad skogsråvara, industri- och konsumtionsgods. Upptagningsområdet för Umeå kombiterminal sträcker sig från Örnsköldsvik i söder till Skellefteå i norr och gränsen mot Norge i väster. Hamnen täcker ett ännu större område då man även når österut och in i Österbotten.

– Umeå ligger geografiskt mycket bra till då vi befinner oss i en korsning mellan två Europavägar, har goda förbindelser med närhet till Finland och Norge, har norra Sveriges enda isfria hamn samt att vi har tillgång till alla transportslag. Umeå fungerar som en tillväxtmotor för Norrland och växer med ca 1600 invånare årligen vilket sammantaget gör oss till ett naturligt logistiknav för hela regionen, säger Daniel Rönnberg.

Sjöfart och järnväg är ofta mycket fördelaktiga logistiklösningar, både när det kommer till kostnad och tid men framförallt ur en miljöaspekt. Regeringens godstransportstrategi har tydliga transportpolitiska mål som förutsätter att inrikes transporter flyttas över på mer miljövänliga transportslag som järnväg och sjöfart. Kommunens satsningar på bl.a järnvägsterminaler och hamninfrastruktur skapar goda förutsättningar för regionens näringsliv att utveckla klimatsmarta logistiklösningar.


Källa: Kvarken Ports

Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se