Facebook


Instagram

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn


2023-01-13

Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.
Bild: Helsingborgs Hamn
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba ledtider som kommer att förse Nässjös, Eskilstunas och Årstas terminaler med last från Asien och Europa. Den första pendeln rullade uppåt redan den 9 januari och kommer att ha avgångar från Helsingborgs Hamn fem gånger i veckan, varje måndag-torsdag samt söndag.

I ett projekt kallat IM23 koncentrerar Green Cargo den intermodala trafiken till 20 terminaler mot tidigare 42. En effektivisering av den containerburna tågtrafiken till ett färre antal terminaler innebär fler fulla tåg med högre lönsamhet som gör valet enkelt. Räls före väg - ett hållbart alternativ i godsflödet.

– Genom att konsolidera våra intermodala terminaler blir det bättre kapacitet i vårt nätverk för ökade volymer på järnväg. En del av detta är att effektivisera relationen från Helsingborgs Hamn till Nässjö/Gamlarp och för eventuellt vidare tågtransport till Eskilstuna eller Stockholm Årsta, där ledtiden har effektiviserats. Det har attraherat flertalet kunder, berättar Jan Elgström som är kommersiellt ansvarig för IM23.

För Green Cargos kunder kommer det innebära mer punktlighet, effektivitet och bättre ledtider.

Green Cargo trafikerar 18 destinationer som utgår från Helsingborgs Hamn varje vecka. Det är tre fasta pendlar med sammanlagt 15 avgångar/vecka. Till övriga destinationer lastas tågset gruppvis i hamnen för att sedan rangeras till respektive destination från bangården i Helsingborg.

– Genom närheten till marknaden i södra Sverige och god infrastruktur kring järnvägen är Helsingborgs Hamn en naturlig inkörsport för gods som ska transporteras vidare med räls. Vi är glada för den utökade servicen som den nya pendeln innebär och att vi kan fortsätta kombinera sjö- och järnvägstransporter i större utsträckning, säger Anders Paulsson KAM i Helsingborgs Hamn.


Källa: Helsingborgs Hamn

Tipsa en vän Skriv ut





Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en satsning för att etablera en ny anläggning för metanoltillverkning vid Dåva...

Läs mer
Zinga

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Zugol 550
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Vattenfall
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se