Facebook


Instagram

Lösningar ny toppmodern färja skapar effektivitet och miljövänlighet – i världsklass


2019-03-21

Den nya Wasaline-färjan kommer att förses med Wärtsilä-lösningar som gör det till ett av världens mest effektiva och miljövänliga fartyg.
Bild: Kudos Dsign
Den nya Wasaline-färjan kommer att förses med Wärtsilä-lösningar som gör det till ett av världens mest effektiva och miljövänliga fartyg.

Ett integrerat paket av produkter, system och lösningar från teknologikoncernen Wärtsilä gör den nya Wasalines RoPax-färjan till ett av världens mest effektiva och miljövänliga fartyg. NLC Ferry trafikerar Wasaline-färjan mellan Vasa, Finland och Umeå, Sverige, och den nya färjan, försedd med toppmodern Wärtsilä-teknologi, är beräknad att levereras i maj 2021. Fartyget byggs av Rauma Marine Constructions i Finland. Beställningarna med Wärtsilä bokfördes i mars 2019.

En av fartygets enastående egenskaper kommer att vara dess hybridpropulsionslösning. Det här inkluderar fyra mycket effektiva Wärtsilä 31DF-flerbränslemotorer som kan drivas med flytande naturgas (LNG) och biogas. Dieselversionen av Wärtsilä 31-motorn har kommit med i Guinness World Records som världens effektivaste 4-takstdieselmotor. Wärtsilä kommer också leverera system för LNG-lagring, -försörjning och -kontroll, samt styrpropellrar, katalysatorer, styrsystem och integrerade el- och automationssystem. Det senare kommer att inkludera ett energi- och krafthanteringssystem för optimering av hybridlösningens användning.

Kombinationen av Wärtsilä 31DF-motorerna, hybridpropulsion och LNG samt BioLNG bränsle kommer göra den här färjan till en föregångare inom effektivitet och hållbarhet. Koldioxidutsläppen kommer till exempel att minska med över 50 procent sett till Wasalines nuvarande färja som trafikerar den här rutten.

– Färjeprojektet representerar det perfekta paketet av Wärtsiläs livscykellösningar med lägsta möjliga miljöinverkan, säger Henrik Wilhelms, försäljningsdirektör vid Wärtsilä Marine.
– Dessutom är det en stark bekräftelse på Wärtsiläs Smart Marine-approach i vilken kommunikation och digitalisering används till att skapa effektivitet, lägre driftkostnader och bättre miljöprestanda. Att skapa tillsammans med partners och kunder är en annan viktig faktor i skapandet av ett bättre industriekosystem, och vi har jobbat i nära samarbete med NLC Ferry i över fem år för att utveckla denna toppmoderna färja.

– Vi är extremt förväntansfulla inför vår nya färja, säger Peter Ståhlberg, verkställande direktör på Wasaline.
– Den kommer verkligen att vara i världsklass med den nyaste och mest avancerade teknologin, och vi uppskattar det stöd vi fått från Wärtsilä. Vi känner till och tror på deras produkter. Som exempel drivs vårt nuvarande fartyg med en Wärtsilä 32-motor som redan samlat på sig otroliga 200 000 driftstimmar. Denna enastående tillförlitlighet är ett exempel på varför vi på nytt valt Wärtsilä.

– Skeppsbygge i Rauma har en historia som går tillbaka över 600 år, säger Jyrki Heinimaa, verkställande direktör for Rauma Marine Constructions.
– Under den tiden har alla slags fartyg levererats, men aldrig har man levererat ett fartyg i klass med den här Wasaline-färjan. Effektivitetsnivån är mycket hög och hybridteknologin som används resulterar i minimala avgasutsläpp. Vi är stolta över att säga att vi byggde det här fartyget.
 

Wärtsiläs utrustningsleverans utvidgas med ett 10-årigt serviceavtal, samt ett avtal som tillåter Wärtsilä använda fartyget som en R&D-testplattform och för att demonstrera teknologi. Det här gör det möjligt för företaget att ytterligare validera sin nyaste och mest innovativa teknologi i linje med företagets smarta marin filosofi.

Den nya färjan rymmer 800 passagerare och kommer att ha 1500 filmeter för lastbilar och passagerarfordon.




Källa: Wärtsilä


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se