Facebook


Instagram

Ny hamnterminal i Malmö ger stora miljövinster


2015-01-15

Bild: Copenhagen Malmö Port AB

EU:s svaveldirektiv trädde i kraft vid årsskiftet. Copenhagen Malmö Port (CMP) står redo att ta emot fartyg som kan bunkra lågsvavlig marindiesel i en nyetablerad terminal som byggs i Malmö och finansieras av Scandinavian Tank Storage AB (STS) och Copenhagen Malmö Port AB (CMP).


Svaveldirektivet kräver att alla fartyg i SECA-området* där Nordsjön, Baltiska havet och Engelska kanalen ingår, använder lågsvavlig marindiesel från årsskiftet. Enligt den nya regleringen ändras den tillåtna mängden svavel i bränslet från 1,5 viktprocent till 0,1 viktprocent.

För att möjliggöra för fartyg att bunkra det nya bränslet i regionen investerar CMP och STS tillsammans i hamnen i Malmö för att etablera en anpassad bunkerkaj med tillhörande terminal. Statoil blir leverantör av själva bränslet.

- Malmö ligger strategiskt placerat för denna typ av verksamhet där över 40 000 båtar passerar i Öresund årligen. Vi är naturligtvis glada över att Statoil har valt ut Malmö och oss som strategisk plats och partner för bränsledistribution, säger Leif Larsson, vd för Scandinavian Tank Storage AB.

- För CMP innebär satsningen stora möjligheter. Vi gör bedömningen att 170 av våra kunders fartyg kommer att tanka här årligen. Det är i princip ett fartyg varannan dag. Blandningen av oljorna är helt avgörande för att den ska fungera i fartygen. Kraven är höga. Därför känns det också tryggt att ha Statoil, som tillhandahåller bränsle med erkänt bra kvalitet, som leverantör, säger Johan Röstin, vd för Copenhagen Malmö Port AB.

Alternativet till det nya bränslet är att fartygen måste göra en rökgasrening (skrubber) ombord på fartygen vid användning av bränsle med högre svavelhalt. I en sådan process bildas farligt avfall som måste omhändertas på land, något man helt undviker vid användning av lågsvavlig marindiesel.

Källa: Copenhagen Malmö Port AB


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se