Facebook


Instagram

Servicefartyg i Göteborgs Hamn byggs om till hybrid – 680 ton mindre koldioxidutsläpp


2022-01-03

Northern Skagerrak kommer att hämta upp sludge från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn.
Bild: Northern Energy & Supply
Northern Skagerrak kommer att hämta upp sludge från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn.

Under det andra kvartalet 2022 kommer servicefartyget Northern Skagerrak att byggas om och få en hybridmotor. Fartyget kommer huvudsakligen att drivas på el men kommer också ha en hjälpmotor som drivs på det förnybara bränslet HVO.

Northern Skagerrak kommer att hämta upp oljeblandat maskinrumsavfall, så kallat sludge, från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn. Göteborgs Hamn AB har upphandlat tjänsten av Northern Energy & Supply och servicefartyget planeras att tas i drift under det andra kvartalet 2022. Ombyggnationen kommer att spara 680 ton CO2.

– Vi är ett företag som ligger i framkant och aktivt arbetar för att ta fram innovativa lösningar. Vi är tacksamma över att återigen få förtroendet att arbeta tillsammans med Göteborgs Hamn i ett projekt som kommer skapa en bättre miljö för Göteborg, säger David Kristensson, Group CEO på Northern Energy & Supply.

Vid upphandlingen av hämtning av sludge från anlöpande fartyg användes Göteborgs Hamns klimatmål som en utgångspunkt i utvärderingsmodellen. Ett reducerat CO2-utsläpp var ett av kvalitetskriterierna vid utvärderingen av leverantörerna. Vid den totala sammanräkningen gjorde detta att Northern Energy & Supply fossilfria lösning blev den vinnande anbudet.

– Vi på Göteborgs Hamn AB har som mål att reducera koldioxidutsläppen i hamnen med 70% till 2030. Northern Skagerrak ska serva omkring 6 000 anlöpande fartyg per år, därför blir ombyggnationen till hybridmotor ett steg i rätt riktning, säger Erik Waller, Vice Hamnkapten på Göteborgs Hamn AB.

Alla Sveriges hamnar är skyldiga att ta emot sludge från anlöpande fartyg. Vid drift samlar fartygen på sig sludge, som är spillvatten innehållande en blandning av oljerester, rengörings- och lösningsmedel. Fartygen lämnar av spillvattnet till hamnen, därefter fraktas det till reningsanläggning där olja och tungmetallföroreningar separeras från vattnet.


Fakta: Northern Skagerrak
Längd: 45,99 m
Bredd: 9,6 m
Djupgående (fullastad): 4,0 m
Död vikt: 700 t


Källa: Göteborgs hamn

Skriv ut





Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret 2021, tecknade Hogia Ferry Systems ett långsiktigt avtal med det fransk-korsikanska fä...

Läs mer
Zinga
Den nya färjan Stena Baltica.

Nya Stena Baltica påbörjar sin jungfruresa

Inom ramen för Stena Lines pågående expansion i Östersjöområdet,...

Läs mer
Zugol 550
Kristineberg Center för marin forskning och innovation.

Nu satsar fem tunga forskningsaktörer på marin forskning

Chalmers, Göteborgs universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet, KTH och RISE har gått...

Läs mer
Vattenfall
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin...

Läs mer
Godsflödena ökade under 2021 i Trelleborgs Hamn.

Nya rekord för godsvolymer i Skandinaviens största RoRo-hamn

Godsflödena ökade under 2021 och mer än 100 000 fler fraktenheter hanterades i...

Läs mer


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se