Facebook


Instagram

Stena Line sjösätter två nybyggda superfärjor på Östersjön


2021-09-28

Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena Line
Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Bild: Stena Line

Bild: Stena Line

Bild: Stena Line

Bild: Stena Line

Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Stena Line
Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line fortsätter sin expansion på Östersjön och utökar både passagerar- och fraktkapaciteten på flera linjer. Under 2022 sjösätts två nybyggda 240 meter långa superfärjor mellan Nynäshamn och Ventspils. Färjorna är av modellen E-Flexer som anses vara bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen. Samtidigt meddelar Stena Line att de under nästa år också utökar med två stora moderna färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Line har under det senaste året expanderat på Östersjön med nya moderna stora färjor på de båda linjerna mellan Nynäshamn-Ventspils och Travemünde-Liepaja, för att möta den ökande efterfrågan av godstransporter i regionen.

Nu meddelar färjerederiet att de tar nästa steg i expansionen på Östersjön. Under 2022 planerar färjerederiet att sjösätta två nybyggda färjor av modellen E-Flexer på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland. De moderna nybyggda färjorna är 240 meter långa med en kapacitet för 1200 passagerare, en ökning med 33 procent jämfört med befintliga färjor, samt totalt 3600 längdmeter frakt- och bildäck, en ökning med 25 procent.

– Vi fortsätter att växa tillsammans med våra kunder och stärka vår position på Östersjön. Efterfrågan av transporter till havs ökar i kölvattnet av pandemin. De nya färjorna vi nu sjösätter är flaggskeppen i vår pågående modernisering av fartygsflottan och utvecklingen mot mer hållbara transporter för både gods och passagerare, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line.


Upp till 30 % mer bränsleeffektiva
Stena Lines hållbarhetsstrategi är central i satsningen och de nya färjorna är upp till 30 procent mer bränsleeffektiva än traditionella färjor tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. För att ytterligare minska bränsleförbrukningen och utsläpp av växthusgaser kopplas fartygen till landström vid hamnuppehåll. Fartygen är framtidssäkrade och förberedda för att kunna konverteras till alternativa bränslen som flytande naturgas, metanol och batteridrift. De moderna fartygen är också effektiva med genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt vilket förkortar hamnuppehållen.

– Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt och den moderna designen och interiören är ljus och luftig med flera stora panoramafönster. De nya färjorna kommer att erbjuda våra passagerare en helt ny reseupplevelse på linjen Nynäshamn-Ventspils, den kortaste vägen mellan Skandinavien och Baltikum, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.


Två nya färjor till Karlskrona-Gdynia
I samband med att Stena Line introducerar de två nybyggda färjorna på linjen Nynäshamn-Ventspils under 2022, flyttas samtidigt de två moderna och nyrenoverade färjorna Stena Scandica och Stena Baltica söderut till linjen mellan Karlskrona-Gdynia. Totalt innebär det en kapacitetsökning med 30 procent på linjen och en modern reseupplevelse för passagerartrafiken.


Fakta: E-Flexer
De två 240 meter långa E-Flexerfärjornakonstrueras och byggs tillsammans med systerföretaget Stena RoRo och planeras att levereras från varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina under 2022. Stena Line har under 2019–2020 introducerat tre mindre (214 meter) färjor av modellen E-Flexer på Irländska Sjön, Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla. Färjorna är upp till 30 % mer bränsleeffektiva än traditionella färjor tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder.

Färjelinje: Nynäshamn (Sverige) – Ventspils (Lettland)
Fartygsnamn: Stena Line har ännu inte offentliggjort namnen på de nya färjorna
Längd: 239,7 m
Bredd: 27,8 m
Fraktkapacitet: 3600 längdmeter (3,6 kilometer)
Passagerarkapacitet: 1200
Hytter: 263


Källa: Stena Line


Skriv ut



Kran 43 inför nedmontering.
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer
Zinga
Västra kajen hos APM Terminals Gothenburg rustas nu upp för att förberedas för ett exklusivt kortsjö-erbjudande.

Ny kaj för kortsjö-trafik klar till våren

Under våren 2022 ska den nya kajen för kortsjö-trafik stå färdig. Denna...

Läs mer
Zugol 550
Med hjälp av forskningsfartyget RV Botnica sattes drygt 500 SPEARS ut på tre olika testområden med olika bottenkvalitet.

Först i Europa att testa ny teknik som renar sediment

Många havsområden, sjöar och vattendrag i Sverige har bottnar med förorenade...

Läs mer
Vattenfall


Sjöfartsverket höjer avgifter trots tillskott från regeringen

Under Sjöfartsverkets branschråd informerade generaldirektören Katarina Noré...

Läs mer


Rederiet betalar för oljesaneringen

Oljeutsläpp vid Haraholmen tidigare i år kostade 380 000 kronor att sanera. Men det...

Läs mer
I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.

Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder...

Läs mer


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se