Facebook


Instagram

Stena Line sjösätter två nybyggda superfärjor på Östersjön


2021-09-28

Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Mild Design/Stena Line
Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Bild: Stena Line

Bild: Stena Line

Bild: Stena Line

Bild: Stena Line

Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.
Bild: Stena Line
Stena Lines nybyggda fartyg är både större och mer energieffektiva än tidigare fartyg.

Stena Line fortsätter sin expansion på Östersjön och utökar både passagerar- och fraktkapaciteten på flera linjer. Under 2022 sjösätts två nybyggda 240 meter långa superfärjor mellan Nynäshamn och Ventspils. Färjorna är av modellen E-Flexer som anses vara bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen. Samtidigt meddelar Stena Line att de under nästa år också utökar med två stora moderna färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Line har under det senaste året expanderat på Östersjön med nya moderna stora färjor på de båda linjerna mellan Nynäshamn-Ventspils och Travemünde-Liepaja, för att möta den ökande efterfrågan av godstransporter i regionen.

Nu meddelar färjerederiet att de tar nästa steg i expansionen på Östersjön. Under 2022 planerar färjerederiet att sjösätta två nybyggda färjor av modellen E-Flexer på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland. De moderna nybyggda färjorna är 240 meter långa med en kapacitet för 1200 passagerare, en ökning med 33 procent jämfört med befintliga färjor, samt totalt 3600 längdmeter frakt- och bildäck, en ökning med 25 procent.

– Vi fortsätter att växa tillsammans med våra kunder och stärka vår position på Östersjön. Efterfrågan av transporter till havs ökar i kölvattnet av pandemin. De nya färjorna vi nu sjösätter är flaggskeppen i vår pågående modernisering av fartygsflottan och utvecklingen mot mer hållbara transporter för både gods och passagerare, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line.


Upp till 30 % mer bränsleeffektiva
Stena Lines hållbarhetsstrategi är central i satsningen och de nya färjorna är upp till 30 procent mer bränsleeffektiva än traditionella färjor tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. För att ytterligare minska bränsleförbrukningen och utsläpp av växthusgaser kopplas fartygen till landström vid hamnuppehåll. Fartygen är framtidssäkrade och förberedda för att kunna konverteras till alternativa bränslen som flytande naturgas, metanol och batteridrift. De moderna fartygen är också effektiva med genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt vilket förkortar hamnuppehållen.

– Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt och den moderna designen och interiören är ljus och luftig med flera stora panoramafönster. De nya färjorna kommer att erbjuda våra passagerare en helt ny reseupplevelse på linjen Nynäshamn-Ventspils, den kortaste vägen mellan Skandinavien och Baltikum, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.


Två nya färjor till Karlskrona-Gdynia
I samband med att Stena Line introducerar de två nybyggda färjorna på linjen Nynäshamn-Ventspils under 2022, flyttas samtidigt de två moderna och nyrenoverade färjorna Stena Scandica och Stena Baltica söderut till linjen mellan Karlskrona-Gdynia. Totalt innebär det en kapacitetsökning med 30 procent på linjen och en modern reseupplevelse för passagerartrafiken.


Fakta: E-Flexer
De två 240 meter långa E-Flexerfärjornakonstrueras och byggs tillsammans med systerföretaget Stena RoRo och planeras att levereras från varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina under 2022. Stena Line har under 2019–2020 introducerat tre mindre (214 meter) färjor av modellen E-Flexer på Irländska Sjön, Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla. Färjorna är upp till 30 % mer bränsleeffektiva än traditionella färjor tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder.

Färjelinje: Nynäshamn (Sverige) – Ventspils (Lettland)
Fartygsnamn: Stena Line har ännu inte offentliggjort namnen på de nya färjorna
Längd: 239,7 m
Bredd: 27,8 m
Fraktkapacitet: 3600 längdmeter (3,6 kilometer)
Passagerarkapacitet: 1200
Hytter: 263


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se