Facebook


Instagram

Stena Line välkomnar Stena Ebba – ett helt nytt E-Flexerfartyg


2022-08-11

Stena Ebba
Bild: Stena Line
Stena Ebba

Stena Line introducerar den andra stora E-Flexer-färjan i sin Östersjöexpansion för linjen Karlskrona-Gdynia tillsammans med systerfärjan Stena Estelle.

Stena Line introducerar den andra stora färjan av typen E-Flexer för trafik på rutten Karlskrona-Gdynia: I december 2022 kommer den helt nya Stena Ebba ansluta sig till systerfartyget Stena Estelle som kommer att förbinda södra Sverige och Polen från Augusti. De två nya fartygen är de största i E-Flexerflottan från Stena Line och har en utökad kapacitet med 50 procent fler hytter, 30 procent fler passagerare och 15 procent mer lastförmåga jämfört med befintliga E-Flexer-fartyg.

– Södra Östersjön är en nyckelregion för Stena Line och vår Karlskrona-Gdynia rutt är en ryggrad för vår ambition att växa och fortsätta expandera. Stena Ebba kommer, tillsammans med systerfartyget Stena Estelle, sätta en ny standard för flexibilitet, servicefokus och kundupplevelse. De är de största fartygen i vår framgångsrika E-Flexer-flotta och vi är stolta över att inom kort ha Stena Ebba och Stena Estelle för att sammanlänka några av de mest dynamiska marknaderna i Europa, säger Niclas Mårtensson, vd Stena Line.

Med sina 240 meters längd är Stena Ebba och Stena Estelle 25 meter längre än Stena Edda, Stena Embla och Stena Estrid, de tre andra fartygen av typen E-Flexer hos Stena Line. De två nya E-Flexer-färjorna har båda en kapacitet på 3,600 lastmeter och erbjuder utrymme för 1,200 passagerare. Detta innebär att de lämpar sig utmärkt för ökade krav för transport av frakt och passagerare mellan Polen och Sverige. Liksom övriga E-Flexers har Stena Ebba och Stena Estelle en optimerad skrovdesign, propellrar och roder för maximal effektivitet samtidigt som de är anpassade för alternativa bränslen i framtiden.

Med dessa två stora E-Flexer-fartyg fortsätter Stena Line sin expansion i Östersjön, där företaget under senare år introducerat de förlängda färjorna Stena Scandica och Stena Baltica på rutten Nynäshamn-Ventspils, liksom öppnandet av den nya linjen till Finland, Nynäshamn-Hangö.


Korta fakta om Stena Ebba:
• Systerfartyg till Stena Estelle
• Introduceras på Karlskrona-Gdynia i december 2022
• Längd: 240 meter
• Djup: 6,4 meter
• Bredd: 28 meter
• Kapacitet: 3,600 lastmeter, 1,200 passagerare, 263 hytter.


Källa: Stena Line

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se