Facebook


Instagram

Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa


2020-12-03






Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad och nu är på väg från varvet i Kina till Europa för att gå i trafik på Irländska Sjön i början 2021. Färjan är det tredje av fem fartyg av modellen E-Flexer som Stena Line bygger tillsammans med Stena RoRo på CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Stena Embla och hennes systerfartyg Stena Estrid och Stena Embla är bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen och är en viktig del i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan.

Tidigt på morgonen tisdagen 1 december påbörjade Stena Embla sin sex veckor långa färd från Kina tillbaka till Europa innan hon ska gå i trafik på Irländska Sjön i början av 2021. Tidigare under året har systerfartygen Stena Estrid och Stena Edda som byggts vid samma varv, gått i trafik på linjerna Dublin (Irland) och Holyhead (Wales) samt Belfast (Nordirland) och Birkenhead/Liverpool (England). 

På grund av pandemin genomfördes det endast en mindre överlämningsceremoni av fartyget den 19 november i Weihai, Kina. På plats för att ta emot färjan var Kapten Neil Whittaker, som också blir dess första Befälhavare och ska segla hem Stena Embla tillsammans med sin besättning. Via länk från Stena Lines huvudkontor i Göteborg deltog bland annat Stena Lines VD Niclas Mårtensson som konstaterade att leveransen av Stena Embla är en ljuspunkt under ett för övrigt tufft år för Stena Line:

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson. 

De tre nybyggda färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla är ett kvitto på Stena Lines långsiktiga investering på Irländska Sjön. I november har Stena Line firat 25 år i Belfast och 25 år på linjen Holyhead-Dublin och totalt går idag sex av Stena Lines 18 färjelinjer i regionen.  

– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson.

Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget som levereras till Stena Line under ett och samma år.

– Vi är imponerade att varvet trots den pågående pandemin återigen lyckats leverera i tid och ser fram emot att välkomna fartyget och dess besättning till sitt nya hem på Irländska Sjön”, säger Niclas Mårtensson.

Fakta om Stena Lines nya fartyg:

  • 215 meter långa RoPax-fartyg optimerade för både gods- och passagerartrafik med en kapacitet på 3 100 längdmeter lastdäck, bildäck för 120 bilar och total passagerarkapacitet på 1000 personer.
  • Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
  • Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. 
  • Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift
  • Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.
  • Namnet Stena Embla är baserat på Stena Lines svenska arv och enligt den nordiska mytollogin var Embla den första kvinnan. 


Ytterligare två fartyg har börjat byggas
Under året har också byggnationen påbörjats av ytterligare två längre färjor av modellen E-Flexer vid samma varv. De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet.

De längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll vilket också möjliggör en konvertering till elhybrid i framtiden. Leverans är planerad till 2022 och Stena Line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.


Källa: Stena Line


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se