Facebook


Instagram

Utveckling av hamnområdet i Lidköping


2021-08-26

Flygfoto från 2018.
Bild: Lidköpings kommun
Flygfoto från 2018.

Lidköpings hamnområde kommer att behöva utvecklas och förutsättningar för att möta framtidens krav förbättras. Nya slussar planeras i Trollhättan och dom kommer att ha kapacitet för större fartyg i Vänern. Detta ställer krav på att åtgärder och investeringar som utförs gällande hamnen ska tillgodose behoven både kortsiktigt och i ett långsiktigt strategiskt perspektiv.

– Koncentrering av Hamnverksamheten till den östra sidan är bra för näringslivets utveckling i kommunen, säger Jonas Sundström, ordförande i Kommunstyrelsen.

Att hamnverksamheten behöver flyttas från västra till östra sidan blev aktualiserat 2019, då en omfattande undersökning visade att den nuvarande kajen har bristande bärighet. Större delen av den befintliga kajen har sedan dess varit avstängd.

Hamnflytten behövs dock av flera anledningar. Det handlar om kommunens planer för exploatering av Västra hamnen som bland annat syftar till att knyta samman Lidköpings centrum med Vänern. Utveckling av boende, arbete och fritid i området. En fortsatt utveckling av hamnverksamheten i Lidköping i ett längre perspektiv där nya lagrings- och omlastningsområden på den norra delen av Östra hamnområdet behövs.

I dagarna har resultatet av den beställda förstudien kommit. Förstudien beskriver hur flytten och utvecklingen av hamnen kan ske. Förstudien som utförts av Port Engineering AB har fokus på förutsättningar, förslag på insatser och till det hörande kostnader. Nu kommer förstudien att presenteras för politikerna inför kommande politiska ställningstagande och beslut.

– Vi behöver skapa en helhetsbild av det kommande arbetet. Det är komplext då vi måste planera lösningen ur flera vinklar, det är unikt och viktigt för Lidköping som stad men också för Vänersjöfarten som helhet, säger Gustav Edvinsson, ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.


Att flytta och utveckla en hamn
Att flytta och utveckla en hamn tar tid, är komplext och kräver en stor investering. Därför är det viktigt att utvecklingen sker i flera steg. Den totala investeringen kommer delas upp i etapper och ske över lång tid och beräknas uppgå till cirka 380 miljoner kronor enligt förstudien för en fullt utbyggd hamn. 

Inledningsvis handlar det om en investeringsinsats om cirka 20 miljoner kronor för att skapa mer yta för lastning och lossning. I kommunens tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen avser kommunen att begära en genomförandetid på 15 år. Vid behov eller särskilda skäl kan genomförandetiden förlängas med ytterligare 10 år. I den långsiktiga investeringsplanen 2022-2031 har Kommunfullmäktige avsatt 105 miljoner för utvecklingen av Östra hamnen.


Källa: Lidköpings kommun


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se