Facebook


Instagram

Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar till Stenas tre gasdrivna färjor


2022-01-26

Wärtsilä kommer att leverera flerbränslemotorer och ett stort omfång av andra system till ytterligare tre E-Flexerfartyg som byggs för Stena RoRo.
Bild: Stena RoRo
Wärtsilä kommer att leverera flerbränslemotorer och ett stort omfång av andra system till ytterligare tre E-Flexerfartyg som byggs för Stena RoRo.

Tre nya LNG-drivna Ro-Pax-fartyg som byggs för färjerederiet Stena Line kommer att utrustas med ett omfattande paket av Wärtsiläprodukter. Fartygen byggs på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Weihai). När de är klara för leverans 2024, kommer de att stäva ut i världen utrustade med Wärtsiläs huvudmotorer och generatorer. Beställningar bokades under fjärde (Q4) kvartalet 2021.

Det finns många fördelar med att ha en enda leverantör som levererar ett stort utrustningspaket: systemen är kompatibla med varandra och man garanterar samarbetet under hela projektet. Detta garanterar kvaliteten och minskar avsevärt risken för förseningar i projektet.

– Vi är mycket väl medvetna om att Wärtsilä har förmågan att tillhandahålla pålitliga och högeffektiva lösningar i linje med våra krav på drift och hållbarhet. I synnerhet är deras erfarenhet och ledande kunnande inom LNG-teknik särskilt viktigt för oss när vi nu vidtar åtgärder för att minska koldioxidutsläppen från vår färjetrafik, säger Per Westling, VD för Stena RoRo.

– Vi är glada över att kunna hjälpa Stena Line att få ut de senaste nya fartygen i deras E-Flexer-serie på marknaden, och att återigen få arbeta med Wärtsilä för att säkerställa att dessa fartyg får den mest effektiva och miljömässigt hållbara framdrivningen i sin klass, säger Ni Weisong, Vice General Manager, China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard.

– Vi har tidigare levererat liknande omfång av lösningar till Stenas fartygsnybyggen och därför är det särskilt glädjande att få denna förnyade order. Samarbetet mellan våra företag och med varvet har varit utmärkt och vi ser fram emot ytterligare ett framgångsrikt projekt, säger Håkan Agnevall, vd och koncernchef för Wärtsilä.

De 215 meter långa fartygen ingår i en serie färjor i E-Flexer-klassen som beställts av Stena RoRo för linjetrafik i Europa. Till varje fartyg levererar Wärtsilä huvudmotorer av typen Wärtsilä 46DF med flerbränsledrift, hjälpmotorer av typen Wärtsilä 20DF med flerbränsledrift, två växellådor, två propellrar med ställbara propellerblad (CPP), tunnelpropellrarna och systemet för bränsleförsörjning.

Användningen av LNG som marint bränsle ses av Wärtsilä som en viktig övergångslösning i strävan efter att minska koldioxidutsläppen inom sjöfarten. LNG överbryggar klyftan mellan konventionella dieselbränslen och framtida koldioxidfria alternativ som ännu inte finns allmänt på marknaden. Detta är en strategi för att minska koldioxidutsläppen som stöds fullt ut av både Wärtsilä och Stena Line.

Wärtsilä har också haft ett nära samarbete med Stena Line för att säkerställa att ett av fartygen uppfyller beteckningen för DNV:s Silent-E-klass. Detta är ett erkännande att fartyget kan kontrollera undervattensbuller för att skydda sårbara miljöer, vilket innefattar noggrann konfiguration och design av framdriftssystem och utrustning ombord för att kunna hålla en låg ljudnivå med bibehållen hög verkningsgrad.

Wärtsilä förser också fartygen med Nacos navigation och automation, samt integrerat larm- och övervakningssystem MCS Platinum tillsammans med ett system för prestandaövervakning. Fartygen kommer dessutom att utrustas med Wärtsiläs Smart Panoramic Edge Camera System, som eliminerar döda vinklar och möjliggör ett 360° fågelperspektiv runt om fartyget, vilket ger en betydande fördel när man lägger till vid kaj.

Utrustningen är planerad för leverans till varvet med start under fjärde kvartalet 2022.

Sedan 1977 leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Bolagets produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder.


Källa: Wärtsilä

Tipsa en vn Skriv ut



<span>Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. </span>
Finncanopus anlände till Nådendal i Finland den 11 februari och döptes den 14 februari 2024. 

Finncanopus dop fullbordade Finnlines gröna investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro

Finncanopus, det andra av Finnlines två hybriddrivna frakt- och passagerarfartyg i Superstarklassen, döptes i Nådendal idag. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner...

Läs mer
Zinga
Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023 

Trelleborgs Hamn levererar fina siffror för 2023

Europas bästa RoRo-hamn i Trelleborg har även under 2023 levererat mycket goda siffror,...

Läs mer
Ulefos
Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en kajplats.  

Svevia utför ombyggnad av kaj vid Göteborgs hamn

Svevia ska på uppdrag av Göteborgs hamn utföra en ut- och ombyggnation av en...

Läs mer
Vattenfall
Stena Line - Dublin Port

Stena Line öppnar en ny fraktlinje från Dublin till Birkenhead, Liverpool

Stena Line bekräftade idag att företaget planerar att öppna en ny fraktlinje mellan...

Läs mer
Zugol 550


Nya risker när sjöfarten växlar över till batteridrivet

I februari förra året utbröt en storbrand på RoRo-fartyget Felicia Ace mitt...

Läs mer


Nu börjar utbyggnaden av nya Luleå Hamn

Luleå Hamn kan gå vidare och upphandla externa aktörer som kan vara med och...

Läs mer


Koldioxid från Dåva kraftvärmeverk kan bli grönt sjöfartsbränsle i ny metanolfabrik

Ramboll hjälper energibolaget Umeå Energi AB som tillsammans med Liquid Wind gör en...

Läs mer

Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg

5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...

Läs mer
Lastning av tåg i Umeå hamn på den intermodala kombiterminalen Hillskär.

Godsvolymerna via Umeås anläggningar ökade 2022

Färska siffror från Umeås anläggningar visar att mängden gods till och...

Läs mer
Dåva Kraftvärmeverk, Umeå Energi.

Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning

En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...

Läs mer


Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”

Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...

Läs mer
Helsingborgs Hamn har en fullt integrerad kombiterminal och hanterar dagliga tågpendlar, nu med utökad kapacitet och service genom Green Cargo.

Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn

Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...

Läs mer


Viking Line väljer finsk flagg för Viking XPRS

Viking Line Abp har beslutat registrera sitt passagerarfartyg Viking XPRS i det finska...

Läs mer


Saab säljer Maritime Traffic Management

Saab avyttrar av sin MTM-verksamhet (Maritime Traffic Management) till fonder kontrollerade av...

Läs mer
Baltic Princess

Baltic Princess återvänder till rutten Stockholm – Åbo

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess återvänder till linjen Stockholm-Mariehamn-Å...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se