Facebook


Instagram

Wärtsilä utvidgar sitt QuantiServ-servicesortiment genom förvärv av LOCK-N-STITCH


2018-02-02

Lock-n-stitch
Bild:Wärtsilä
Lock-n-stitch

Teknologiföretaget Wärtsilä utvidgar sitt servicesortiment inom affärsverksamheten QuantiServ genom att förvärva det amerikanska teknikföretaget LOCK-N-STITCH. Genom förvärvet stärker Wärtsilä sitt serviceutbud till kunder med ett brett varumärkessortiment.

Affärsverksamheten QuantiServ, som ingår i Services-enheten, etablerades på 2016 för att erbjuda service- och underhållstjänster till kunder med många varumärken i sin produktportfölj – både varumärken som ingår i Wärtsiläs produktportfölj (t.ex. Deutz, Sulzer, Stork, Nohab, Crepelle) och/eller andra tillverkares märken – inom såväl den marina- som energisektorn. Serviceutbudet omfattar rekonditionering, in-situ service och flexibel reparations- och underhållsservice av hjälpmotorer och kraftförsörjningsaggregat.

LOCK-N-STITCH är specialiserat på reparationer av gjutjärn och deras kunnande kompletterar väl QuantiServs servicesortiment. Genom LOCK-N-STITCHs specialistkunnande utökas QuantiServs serviceutbud till kunder med ett brett varumärkessortiment. LOCK-N-STITCH har erfarenhet av att tillämpa 3D-teknologi för olika reparationsarbeten; man har nyligen tagit i bruk 3D-skanning för att skanna defekta komponenter och 3D-design för att skräddarsy ersättningskomponenter.

LOCK-N-STITCH har utvecklat en avancerad teknologi för reparation av gjutjärnsprodukter, såsom gängreparationer, ugnslödning och smältsvetsning för fartyg och kraftverk. QuantiServ har verksamhet både i större kuststäder och inomlands. LOCK-N-STITCHs patenterade teknologi kan erbjudas globalt till nuvarande och nya kunder som är i behov av högklassig reparationsservice.

– Vi har samarbetat med LOCK-N-STITCH tidigare och bolagets imponerande reparationskunnande passar väl in i QuantiServs servicesortiment. Vi är övertygade om att detta förvärv kommer att skapa mervärde för våra kunder, säger Guido Barbazza, Vice VD för Emerging Businesses, Wärtsilä Services.
– Ett bredare kunnande inom reparationer av gjutjärn leder direkt till nya affärsmöjligheter och vi siktar på att öka vår marknadsandel för denna typ av reparationer, liksom också inom vår nuvarande serviceverksamhet.

Ökad effektivitet och kundnöjdhet
Familjeföretaget LOCK-N-STITCH grundades 1990 och är verksamt i Turlock, Kalifornien, där bolaget har 35 anställda. Kunderna finns inom marin- och energiindustrin, men representerar även andra industriella branscher.  Cirka 90 procent av omsättningen består av återkommande beställningar från existerande kunder, vilket vittnar om nöjda kunder och ett starkt förtroende för bolagets produkter och tjänster. LOCK-N-STITCHs tjänster kommer gradvis att erbjudas vid QuantiServs övriga servicepunkter.

– Vi är mycket nöjda över att bli en del av QuantiServs affärsverksamhet. Wärtsiläs omfattande nätverk ger oss möjlighet att geografiskt expandera våra tjänster till avlägsna marknader. Detta ger LOCK-N-STITCH nya möjligheter att utveckla både teknologi och sakkunskap vilket ökar kundnyttan. Vi har erfarenhet av att använda 3D-teknologi inom reparationsservice. Wärtsiläs starka fokus på digital teknologi kommer med säkerhet att leda till nya intressanta möjligheter på detta område, säger Gary Reed, verkställande direktör för LOCK-N-STITCH.

LOCK-N-STITCH övergick i Wärtsiläs ägo 1 februari 2018.




Källa: Wärtsilä


Tipsa en vn Skriv ut



Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
Zinga


Utökat linjeutbud från APM Terminals ger nya möjligheter för svensk handel

2025 markerar ett viktigt steg i svensk sjöfart och näringsliv. Med ett bredare...

Läs mer
Ulefos
250213 HMS Halland launch 1

Ubåten HMS Halland sjösatt efter halvtidsmodifiering med ny teknologi från Saab

Torsdagen den 13 februari sjösattes ubåten HMS Halland efter en omfattande...

Läs mer
Vattenfall
– Med mer än 65 års erfarenhet inom reservdelar för tunga maskiner, har Olsson Parts byggt upp en gedigen kompetens kring produktkvalitet och kundservice. Denna kunskap används nu för att skapa värde även inom den marina sektorn.

Olsson Parts stärker satsningen på reservdelar till marindieslar

Efter förra årets framgångsrika deltagande på Båtmässan i Gö...

Läs mer
Zugol 550


Återhämtningen för svensk sjöfart dröjer

Sjöfartens återhämtning efter pandemin tycks ha avstannat under det senaste å...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hantering av bränsleflis hos Hallands Hamnar i Varberg

Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet

Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...

Läs mer
Vätgastankstationen i Göteborgs Hamn strax innan öppning.  

Vätgastankstation för tung trafik öppnad i Göteborgs Hamn

En vätgastankstation för tung trafik öppnade i Göteborgs Hamn i helgen....

Läs mer
Från februari 2025 utökar MSC sitt nätverk med en ny direktlinje mellan APM Terminals i Göteborg och Asien. Redan idag erbjuder MSC en direktservice mellan Göteborg och USA.

Ny direktservice mellan APM Terminals Gothenburg och Asien

Nu står det klart att MSC:s nya rotation, kallad 'Swan Service', mellan Asien och Nordeuropa...

Läs mer


Europas modernaste skogshamn

Med en parad av maskiner som körde från den gamla till nya kajen i Varberg invigdes nya...

Läs mer
CMP:s containerterminal i Köpenhamn 

Fossilfritt bränsle har fasats in fullt ut på containerterminalen i Köpenhamn

Bränsleförbrukningen i CMP:s containerhantering är nu helt fossilfri efter...

Läs mer
Ett tidigare örlogsbesök vid Stigbergskajen i Göteborgs Hamn - den gången med två fartyg. 

Örlogsbesök i Göteborgs Hamn

Göteborgs Hamn har ett utländskt örlogsbesök vid Stigbergskajen från...

Läs mer
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus. 

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består...

Läs mer


Preem och Sirius utökar samarbetet genom två nya fartyg för transport av förnybara bränslen och råvaror.

Preem har avtalat med det Svenska rederiet Sirius Shipping att frakta in två av deras...

Läs mer
ONE anlöper Helsingborgs Hamn på veckobasis från och med den 27 maj.

ONE startar ny containerlinje över Helsingborgs Hamn

Helsingborgs Hamn förstärker sina europeiska anslutningar genom ett nytt samarbete med...

Läs mer


Fartygsutsläpp orsakar miljardkostnader för Östersjön

Utsläpp från fartyg med så kallade skrubbrar gör stor skada i Ö...

Läs mer


Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se