Facebook


Instagram

El-dragbil framme i Helsingborgs Hamn


2021-05-27

Helsingborgs Hamns eldrivna nytillskott i maskinparken går under smeknamnet Elinor. Nu väntar utbildning för hamnens personal innan dragbilen kan rulla i produktionen.
Bild: Helsingborgs Hamn
Helsingborgs Hamns eldrivna nytillskott i maskinparken går under smeknamnet Elinor. Nu väntar utbildning för hamnens personal innan dragbilen kan rulla i produktionen.

Nu är den här, Helsingborgs Hamns och troligen Sveriges första el-dragbil i hamnproduktion. Ytterligare tre eldrivna dragbilar väntas inom kort, fordon med minimal klimatpåverkan, allt i linje med målet att vara Sveriges mest hållbara hamn 2022.

Som ett led i hamnens hållbarhetsresa rullar idag den första av fyra el-dragbilar, eller terminaltraktorer som de också kallas, in i hamnen i Helsingborg. Leveransen var planerad vid årsskiftet 2020/2021, men har blivit försenad på grund av komponentbrist och rådande pandemiomständigheter.

– Vi har äntligen fått ett av de första exemplaren av andra generationens el-dragbilar. Samma fordon av första generationen används idag på flygplatser, men jag tror vi är första hamn i Sverige med att börja använda elektriska dragbilar inom hamnverksamhet och vi är mycket förväntansfulla inför driftsättning, säger Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn.


För klimat och arbetsmiljö
El-dragbilen är tillverkad av Terberg, ett holländskt företag som specialiserar sig på hamn- och terminalfordon. Prestandan på den nya andra generations el-dragbilen är jämförbar med kapaciteten hos en traditionell dieseldriven dragbil. En av de stora fördelarna med den nya el-dragbilen är, förutom miljö- och utsläpps aspekterna, en tystare och mer ergonomisk arbetsmiljö för hamnens stuveriarbetare, både för dem som arbetar i som utanför fordonet.

El-infrastrukturen, i form av snabbladdningsstationer, har installerats av ABB och är på plats i hamnen för att tillgodose elförsörjningen av de nya dragbilarna. Simulationer har gjorts på hur el-dragbilarna kommer att fungera i praktiken med laddningsmönster som naturligt följer personalens pauser.


Kompetensutveckling och nya rutiner
De kommande dagarna ska berörd personal utbildas innan hamnens nytillskott kan rulla ut i produktion.

– Vi kommer att uppdatera våra säkerhetsrutiner i och med el-driften, jag ser även att det kommer ställas nya krav på truck-teknikerna i omställningen till elfordon. Även den dagliga tillsynen av maskinerna måste anpassas för de nya dragbilarna, berättar Mats Lundqvist, tekniker på Helsingborgs Hamns truckverkstad.

Den nya el-dragbilen kommer inom kort få sällskap av den andra dragbilen som hamnen hoppas få inom endast några veckor, sedan ytterligare två under året.


Källa: Helsingborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se