Facebook


Instagram

Nytt HCT-fordon för Schenker Åkeri


2021-06-23

Ett högkapacitetsfordon (HCT) är en fordonskombination som är 32 meter lång.
Bild: DB Schenker
Ett högkapacitetsfordon (HCT) är en fordonskombination som är 32 meter lång.

Nu satsar Schenker Åkeri på fler HCT-fordon. Vad är det, tänker kanske du. Jo, det är extra långa fordon. Att det går att lasta mer gör att utsläppen per transporterat ton är cirka 20 procent lägre än med en vanlig lastbil.

Ett högkapacitetsfordon (HCT) är en fordonskombination som är 32 meter lång. Egentligen är det en dragbil med en vanlig trailer på. Eller, trailern är helt vanlig men den byggs om för det ska gå att koppla på en ”dolly” som det i sin tur går att hänga ännu en trailer till på.
– De mångåriga testerna vi gör visar att det fungerar väldigt väl ute i trafiken. Men allra bäst passar de på de stora stråken i Sverige, där kommer det bäst till sin rätt, säger Tomas Johansson, vd på Schenker åkeri.

Det nya ekipaget sätts in på en sträcka som två HCT-fordon redan går för DB Schenker, mellan Göteborg och Malmö. Det handlar om en utökning från ett fordon (dragbil och två trailers) till två, med fyra trailers.
– Vi har kört där ett bra tag med tillstånd från Transportstyrelsen, i ett test tillsammans med bland annat Volvo, säger Tomas Johansson.
– Vi kommer att sätta fordonet i bruk den här veckan, fordonskombinationen har vi redan. Det är tillståndet vi väntar på, lägger han till.

Anledningen till att Schenker Åkeri väljer att satsa på ett till HTC-fordon är enkel.
– Vi tycker att vi har fått bra effekt. Vi ser att det är både miljövänligt och kostnadseffektivt att på vissa sträckor använda oss av dessa typer av fordon.


Fördelar och nackdelar med HCT?
– HCT-fordon släpper ut mindre växthusgaser per transporterat ton, det är den största fördelen. Nackdelen är att de är mindre flexibla än en konventionell enhet. De måste kopplas isär och rangeras, till exempel.


Källa: DB Schenker


Tipsa en vn Skriv ut



Laddstation för ellastbilar
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vägtransporter. Nyligen öppnade två supersnabbladdare hos Wist Last...

Läs mer
Zinga


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer
Ulefos

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
<span>Fordonstekniker blir en alltmera avancerad yrkesroll, men yrkets status har inte hängt med i den utvecklingen. </span>

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös...

Läs mer

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier

Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering



Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer
En av de nya ellastbilarna rullar in på samlastningsbolaget Nordicons terminal i ytterhamnarna. Därifrån kommer den att köra skytteltrafik till och från Göteborgs hamns containerterminal som driftas av APM Terminals.

Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn

Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se