Facebook


Instagram

Den uppkopplade bilen


2016-03-22

Bild:SBM Försäkring AB

I takt med att vår vardag blivit allt mer uppkopplad har även bilindustrin genomgått samma utveckling och många funktioner i nyproducerade bilar har blivit digitaliserade. De automatiserade processerna, där mätsystem analyserar en viss faktor och därefter vidtar åtgärder kallas telematik, och tros få en stor roll i allt från bilkörandet till rapporteringen från olyckor. Telematik är egentligen inte ett nytt begrepp utan något som funnits ett tag både i så kallade smarta hus och i vissa bilar.

Efter en omröstning i Europaparlamentet i april förra året beslutades det att alla nyproducerade bilar från 2018 ska vara utrustade med ett system som kallas eCall, vilket innebär att om bilen är med om en trafikolycka känner sensorer av det och bilen ringer själv upp det europeiska larmnumret 112. Samtidigt sänds information om bilen för att räddningsinsatsen ska kunna planeras på bästa sätt. Det går även att larma 112 manuellt via eCall och på så vis kan även de som sett olyckan förmedla en exakt plats med en knapptryckning och förare kan larma om akuta sjukdomstillstånd.

Tanken med eCall är att få ner antalet människor som skadas och dödas i trafiken genom att reducera tiden från olycka till att räddningstjänst är på plats. Enligt beräkningar skulle responstiden kunna reduceras med hela 43 procent. Utöver att bilen larmar så fort olyckan inträffar, skulle positionsinformationen göra att räddningsbilarna slapp leta efter olyckan. Närmare en femtedel av de som larmar uppger inte korrekt adress och det ställer till stora problem för räddningstjänsten.

Även försäkringsbolagen drar nytta av den utvecklade telematiken. Genom att parametrar som körsträcka, hastighet och körbeteende (acceleration, inbromsningar osv) analyseras så kan de ge en bättre premie för de som kör försiktigt. På så vis uppmuntrar de ansvarsfullt körande och bidrar till att färre olyckor sker.

Samtidigt som många politiker, försäkringsbolag och bilproducenter välkomnar utvecklingen höjs röster emot lagkrav om eCall då det anses hota integriteten. Datainspektionen har uttryckt oro över systemet då det varit oklart vilka uppgifter som samlas in och hur de hanteras (vad de används till och hur länge de får sparas). Eftersom många olika aktörer hanterar uppgifterna menar DI att det kan uppstå tveksamheter kring ansvarsfördelningen. De menar att systemet är så pass omfattande att det måste granskas ordentligt så att det inte står i konflikt med rådande lagstiftning.

Andra har kritiserat systemet eftersom det finns en reell möjlighet för hackare att ta över viktiga funktioner i bilen, vilket kan utgöra livsfara för den som kör. I försök har man lyckats slå av och på bromsarna, aktivera autoparkeringen och påverka styrningen av bilen. Förespråkarna menar att eCall ligger vilande tills en olycka inträffar och först då aktiveras det och söker kontakt med larmnumret.

Tjänster med liknande funktion finns redan hos flera bilmärken och många bilar har eCall installerat men inaktiverat. Under de kommande åren ska europeiska myndigheter och larmcentraler samverka gränsöverskridande för att överbrygga språkhinder och göra systemet stabilt i hela EU.

Källa: SBM Försäkring AB


Tipsa en vn Skriv ut



Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg – motsvarande linjer längs över 1000 mil väg.

Svevia målar för trygg sommartrafik – nya kontrakt klara

Under säsongen lägger Svevias arbetslag ut cirka 6000 ton vägmarkeringsfärg...

Läs mer
Gen-monitoring


Svevia Norge behåller sin marknadsandel med nytt kontrakt i Røros

Svevia Norge fortsätter som vägentreprenör för driftområde Røros....

Läs mer
Roch-services
Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Zugol 550
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Zinga
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer

Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid



Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se