Facebook


Instagram

Så förebygger vi bussolyckor


2014-10-22

Bild:KGK

Kollektivtrafikbolaget Arriva vill göra något åt de incidenter där boggibussarnas utsvängande bakparti orsakar skador på personer och föremål. 27 % av skadorna på bussarna sker i dag på höger bakparti. Tillsammans med KGK har man tagit fram ett system med en sidokamera som ger busschauffören kontroll över de utsatta situationerna.

Du har säkert lagt märke till varningsmeddelandet längst bak på boggibussarna: Varning - utsvängande bakparti. Men visste du att när chauffören gör fullt rattutslag vid en busshållplats går bakpartiet in hela 140 centimeter över trottoaren? Torbjörn Törner är verkstadschef på Arriva och initiativtagare till projektet med sidokamera.
–  Står man med en barnvagn på en busshållplats så är klämrisken mot busskuren stor. Vi har knuffat omkull folk, framförallt i trånga terminaler där det är snävt att svänga ut. Sedan är det de materiella skadorna. Höger bakparti står för 27 % av alla våra plåt- och lackskador på bussarna.

Tillsammans med KGK har Arriva tagit fram en lösning på problemet. Strax framför den bakre dörren på bussen har man monterat en kamera. Från kameran går bilden till en skärm som sitter till vänster om förarplatsen. När chauffören lägger i vänster blinker tänds skärmen och visar bussens bakre parti med en tydligt uppritad säkerhetszon. Chauffören kan enkelt bedöma om det finns risk för att köra på en person eller ett föremål. Skärmen slocknar automatiskt när blinkern slås av eller när bussen kommer upp i en förutbestämd hastighet. Allt för att undvika att föraren distraheras.
–  Det är ett grundläggande krav från oss att skärmen ska vara ett hjälpmedel och inte något som stör i arbetsvardagen, säger Torbjörn Törner. 
De flesta av företagets förare har nu gått en utbildning i hur man använder verktyget. Inom kort finns systemet monterat på Arrivas samtliga 210 boggibussar i Stockholmsområdet.

Hans Björklund är produktchef på KGK. I tätt samarbete med Arriva har han och hans kollegor testat och kravställt till leverantören MXN hur systemet ska fungera.
–  Det här är ett banbrytande och vägledande projekt. Om Arriva kan visa att reparationskostnader och onödiga personskador minskar, att man rentav kan undvika dödsfall, tror och hoppas jag att alla andra bussägare kommer vilja följa efter.
KGK har fortsatt utveckla systemet. Redan nu går det att koppla in en kamera och se döda vinkeln vid höger framhjul. Bilderna från döda vinkeln, liksom bilderna från en eventuell backkamera, visas i den befintliga skärmen på förarens vänstra sida.

KGK premiärvisar systemet på mässan Persontrafik i Älvsjö 28-30 oktober. Välkomna till monter C14:41 för att få mer information, eller kontakta Marie Blomberg (se bifogade kontaktuppgifter).

Källa: KGK


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Roch-services
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Zugol 550
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zinga
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se