Facebook


Instagram

Trafiken på Gamla Kronvägen kan halveras med ny bro


2017-04-12

Yllebrons underbyggnad är på plats.
Bild:Svevia/Powerphoto
Yllebrons underbyggnad är på plats.

När nya Yllebron tas i bruk väntas hälften av alla fordon som når Partille centrum via Partillemotet välja att köra via bron istället för längs Gamla Kronvägen på väg mot sin slutdestination i centrum.

– I dag anländer cirka 7000 fordon per dygn till centrum via Partillemotet och Gamla Kronvägen. Med Yllebron på plats räknar vi med att cirka 3500 av dessa fordon istället kommer att köra via bron, säger kommunens projektledare Terese Löfgren.

För att möjliggöra fler vägar till Partille centrum och för att avlasta Gamla Kronvägen byggs Yllebron över Säveån. Bron kommer att förbinda Stationsvägen på den norra sidan av ån med Yllegatan på centrumsidan och väntas stå klar under senhösten i år.

Robust infrastruktur i centrum

Partille centrum växer med cirka 1000 nya bostäder fram till omkring decennieskiftet. För att skapa en hållbar trafiksituation i en miljö där flera olika trafikanter ska samsas, är genomgripande insatser nödvändiga.

– En robust infrastruktur är en viktig grund för den utveckling som vi vill åstadkomma i centrala Partille. Särskilt viktigt är det att få till bra förbindelser i en nord-sydlig riktning över våra barriärer, säger samhällsbyggnadschef Jörgen Hermansson.

Kommunens satsning på ett bättre trafikflöde i centrum omfattar även den pågående ombyggnaden av Kyrktorget, nyligen ombyggda Skulltorpsmotet och den nya påfarten från Arenagatan till E20 in mot Göteborg.

Brobygge följer tidplanen

Det är alltid en utmaning att bygga en bro. Konstruktionen är avancerad och tar tid att bygga. Yllebron blir cirka 70 meter lång och 12 meter bred med plats både för fordonstrafik och gående och cyklister. Den byggs av Svevia på uppdrag av kommunen. Arbetet inleddes i augusti 2016 och håller än så länge tidplanen.

– Vi har gjutit hela underbyggnaden och det fjärde och sista brostödet beräknas vara på plats inom kort. Nästa steg blir att bygga upp broställningen och montera form för att kunna gjuta överdelen med körbanan, säger Jennie Breitkreuz som är byggledare för bron från kommunen.

Därefter kommer broanslutningarna mot Yllegatan och Stationsvägen att färdigställas samtidigt som man asfalterar, drar el och sätter belysning och räcken på bron.

Vattenvårdande insatser del av projektet

Säveån och dess strandkanter är ett Natura 2000-område. Här finns även vår unika och nationellt kända laxstam att ta hänsyn till. Det ställer särskilda krav på brobygget. I projektet ingår därför även vattenvårdande åtgärder för fortsatt goda livsförutsättningarna för djur och växter längs ån.

– Vi kommer dels att genomföra stabiliseringsförstärkande åtgärder av åbrinkarna från Besebäcken upp mot Yllebron och dels att anlägga erosionsskydd med naturligt runda stenar i strandbankarna vid bron och på Säveåns botten, säger Jennie Breitkreuz.

Vattenverksamheten genomförs under en period då laxen varken vandrar, leker eller då laxynglen kläcks. För att vara försäkrade om att brobygget utförs på rätt sätt har projektet dessutom prövats och godkänts av mark- och miljödomstolen.

Källa: Partille Kommun


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia utför utläggning av asfalt.

Svevia bygger ny trafiklösning i Nyköping

I centrala Nyköping kommer Svevia att bygga om två rondeller till trafikljusreglerade...

Läs mer
Roch-services
Svevia fortsätter ta hand om vägunderhållet inom driftområde Västra Södertörn som är ett av landets mest högtrafikerade.  

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i högtrafikerade Västra Södertörn

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som ansvarig vä...

Läs mer
Zugol 550
Bilar och buss i vägtrafik

Kortare körsträcka för lätta och tunga lastbilar

Den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar, lastbilar, bussar och MC...

Läs mer
Zinga
Generaldirektör Roberto Maiorana besöker På Väg 2025

Samverkan i fokus – Trafikverkets generaldirektör om På Väg som samlingsplats och framtidens väginfrastruktur

Väginfrastrukturen i Sverige är ett hett ämne, och på Elmiamässan På...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Från och med 1 september och minst fyra år framåt blir Svevia ny entreprenör på det statliga vägnätet inom driftområde Uppsala.</span>

Svevia är ny entreprenör för vägunderhållet i Uppsala

De närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ...

Läs mer
<span>Svevia förbättrar väg 835 mellan Kainulasjärvi och Saarisuando för bättre säkerhet och hållfasthet.</span>

Svevia rustar vägen mellan Kainulasjärvi och Saarisuando

Svevia kommer att utföra förstärkningsåtgärder av en 7,5 kilometer...

Läs mer
Svevia fortsätter som vägentreprenör inom driftområde Falkenberg.  

Svevia tar hand om vägunderhållet i Falkenberg

Svevia kommer på uppdrag av Trafikverket att fortsätta utföra vägunderhå...

Läs mer
Fjärde genomförandet av Elmiamässan På Väg bjöd på både utställar- och besökarrekord under två intensiva dagar.

”Nu startar vi upprustningen av det svenska vägnätet!”

Med fler utställare och fler besökare än någonsin blev Elmiamässan...

Läs mer
Svevia ska sköta vägunderhållet inom driftområde Norra Roslagen under de närmaste fyra åren.

Svevia tar hand om vägunderhållet i Norra Roslagen

Från och med första september blir Svevia blir ny entreprenör för underhå...

Läs mer


Sprängningar stänger Götatunneln kvällstid

Den 19 februari inleds sprängningar som stänger Götatunneln vissa kvällar och...

Läs mer

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet i Norsjö



Mest lästa







k-utbildning.se






HRC

Swescan
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se