Facebook


Instagram

Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp


2022-06-23

Bild: Volvo Lastvagnar

Föreställ dig en lastbil som bara släpper ut vattenånga, producerar el ombord och har en räckvidd på upp till 100 mil. Det är möjligt med bränsleceller som drivs av vätgas och just nu har Volvo Lastvagnar börjat testa lastbilar med denna nya teknik.

För att minska koldioxidutsläppen från transporter erbjuder Volvo Lastvagnar redan idag batterielektriska lastbilar och andra modeller som drivs av förnybara bränslen, till exempel biogas. Under andra hälften av detta årtionde kommer ett tredje CO2-neutralt alternativ att läggas till produktportföljen, nämligen ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas.

– Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Bränslecellselektriska lastbilar kommer att ha en räckvidd jämförbar med många diesellastbilar – upp till 100 mil – och att tanka tar mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre vilket fyller de svenska behoven. De två bränslecellerna har en kapacitet att generera 300 kW el ombord på lastbilen.

Kundtester med dessa lastbilar inleds om några år och ett kommersiellt erbjudande planeras till senare delen av detta decennium.

– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm.


Genererar sin egen el
En lastbil med bränsleceller genererar elen ombord med hjälp av vätgas som lagras i tankar, istället för att ladda elen i batterier på en laddstation. Den enda biprodukten som släpps ut är vattenånga.


Bränsleceller levereras av cellcentric
Bränslecellerna kommer att levereras av cellcentric, ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck AG. Cellcentric bygger en av Europas största serieproduktionsanläggningar för bränsleceller, speciellt utvecklade för tunga fordon.


Mer grön vätgas behövs
Bränslecellstekniken är fortfarande i en tidig mognadsfas och samtidigt som det finns många fördelar med den nya tekniken, så finns det också utmaningar. En av dem är tillgång till grön vätgas (grön vätgas produceras med hjälp av el från förnybara energikällor, som vind, vatten och sol) i stora mängder. En annan är det faktum att tankningsinfrastruktur för tunga fordon till största delen återstår att bygga.

– Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka markant under de kommande åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av den för att minska sina CO2 utsläpp. Men vi kan inte vänta med att gå över till koldioxidfria transporter, tiden rinner ifrån oss. Så mitt tydliga budskap till alla transportföretag är att börja resan idag med batteriel, biogas och de andra alternativ som redan finns. Bränslecellsbilarna blir, när de är tillgängliga, ett komplement för de längre och tyngre transporterna, säger Roger Alm.


Källa: Volvo Lastvagnar

Tipsa en vn Skriv ut



Galvaniserad stållina kräver skydd i form av fett för att klara långvarig exponering under vatten. \
Galvaniserad stållina kräver skydd i form av fett för att klara långvarig exponering under vatten. "Vi kunde leverera en hållbar lösning både tekniskt och ekonomiskt", säger CERTEX tekniska säljare och orderansvarige Henrik Olausson.

CERTEX levererar stållinor för komplex undervattenmiljö

När ett svenskt företag stod inför problemet med uttjänta stållinor i en komplex undervattenskonstruktion, vände de sig till CERTEX – som är ledande inom...

Läs mer
BAGA
Ramson Uniwater

Uniwater stärker kompetens inom avancerad dricksvattenrening och PFAS-hantering – ingår avtal om att förvärva Ramson

Uniwater ingår avtal om att förvärva Ramson, en marknadsledande specialist på...

Läs mer
Godkända Avlopp


Norconsult ingår ramavtal inom infrastruktur

Norconsult Sverige har tecknat ett ramavtal avseende utrednings- och projekteringstjänster...

Läs mer
Zugol 550


⬆️Vi satsar framåt!

Nu förstärker vi inom en rad olika områden för att möta efterfrågan...

Läs mer


Dahl Sverige tecknar avtal med SINFRA för VA-material för Sveriges viktiga vatten- och avloppsnät

Dahl Sverige AB har tilldelats en heltäckande upphandling hos SINFRA, Svenska inkö...

Läs mer
<span>Att bygga denna typ av anläggning blir mycket mer ekonomisk än att bygga ett traditionellt reningsverk.  </span>

Biologiskt reningsverk i Vika Strand banar väg för hållbara VA-lösningar

Med seriekopplade bioreningsverk från Alnarp Cleanwater skapar Falu Energi & Vatten...

Läs mer


Uniwater förvärvar Kudsk – stärker specialistkompetens inom VA- och fjärrvärme samt geografisk räckvidd

Uniwater har förvärvat Kudsk, ett danskt företag inom anborrning, blockering och...

Läs mer


Robust kulvert från LK för en hållbar infrastruktur

Byggnationen av den nya bussterminalen vid Slussen i Stockholm fortskrider och kommer snart att...

Läs mer
Avloppstunnel Bromma-Henriksdal

Veidekke och Stockholm Vatten och Avfall minskade klimatpåverkan och kostnad i avloppstunnelprojekt

Veidekke och Stockholm Vatten och Avfall har i avloppstunnelprojektet mellan Bromma-Henriksdal...

Läs mer


Nu startar provborrning inför nya utloppsledningar från Sjölunda avloppsreningsverk ut i Öresund

Det nya avloppsreningssystemet MAXIMA är en stor och nödvändig infrastruktursatsning...

Läs mer
Klagshamns avloppsreningsverk, som ligger utanför Malmö. 

Miljörapporter 2023: så mår VA SYDs avloppsreningsverk

Varje år följer VA SYD upp hur det gått för våra sex större,...

Läs mer


Nytt stöd skapar utsläppsminskning med sidonytta för VA-bolag

Den svenska VA-sektorn har ett stort investeringsbehov för att kunna säkra framtidens...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se