Facebook


Instagram

Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp


2022-06-23

Bild: Volvo Lastvagnar

Föreställ dig en lastbil som bara släpper ut vattenånga, producerar el ombord och har en räckvidd på upp till 100 mil. Det är möjligt med bränsleceller som drivs av vätgas och just nu har Volvo Lastvagnar börjat testa lastbilar med denna nya teknik.

För att minska koldioxidutsläppen från transporter erbjuder Volvo Lastvagnar redan idag batterielektriska lastbilar och andra modeller som drivs av förnybara bränslen, till exempel biogas. Under andra hälften av detta årtionde kommer ett tredje CO2-neutralt alternativ att läggas till produktportföljen, nämligen ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas.

– Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Bränslecellselektriska lastbilar kommer att ha en räckvidd jämförbar med många diesellastbilar – upp till 100 mil – och att tanka tar mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre vilket fyller de svenska behoven. De två bränslecellerna har en kapacitet att generera 300 kW el ombord på lastbilen.

Kundtester med dessa lastbilar inleds om några år och ett kommersiellt erbjudande planeras till senare delen av detta decennium.

– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm.


Genererar sin egen el
En lastbil med bränsleceller genererar elen ombord med hjälp av vätgas som lagras i tankar, istället för att ladda elen i batterier på en laddstation. Den enda biprodukten som släpps ut är vattenånga.


Bränsleceller levereras av cellcentric
Bränslecellerna kommer att levereras av cellcentric, ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck AG. Cellcentric bygger en av Europas största serieproduktionsanläggningar för bränsleceller, speciellt utvecklade för tunga fordon.


Mer grön vätgas behövs
Bränslecellstekniken är fortfarande i en tidig mognadsfas och samtidigt som det finns många fördelar med den nya tekniken, så finns det också utmaningar. En av dem är tillgång till grön vätgas (grön vätgas produceras med hjälp av el från förnybara energikällor, som vind, vatten och sol) i stora mängder. En annan är det faktum att tankningsinfrastruktur för tunga fordon till största delen återstår att bygga.

– Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka markant under de kommande åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av den för att minska sina CO2 utsläpp. Men vi kan inte vänta med att gå över till koldioxidfria transporter, tiden rinner ifrån oss. Så mitt tydliga budskap till alla transportföretag är att börja resan idag med batteriel, biogas och de andra alternativ som redan finns. Bränslecellsbilarna blir, när de är tillgängliga, ett komplement för de längre och tyngre transporterna, säger Roger Alm.


Källa: Volvo Lastvagnar

Tipsa en vän     Skriv ut



Flygbild över reningsverket i Hässleholm, med omnejd.
Flygbild över reningsverket i Hässleholm, med omnejd.

Hässleholm Miljö miljardinvesterar i VA de kommande åren

VA-taxan i Hässleholms kommun kommer höjas och stora investeringar kommer göras i vatten- och avloppsinfrastrukturen de kommande åren, föreslår Hässleholm...

Läs mer
BAGA
Precis som människor kan avloppsreningsverk utsättas för virusangrepp. Ny forskning från Chalmers visar att sådana \

Förkylda reningsverk släpper ut mer föroreningar

Precis som människor kan avloppsreningsverk drabbas av virusinfektioner. Nu visar ny forskning...

Läs mer
Zinga
Käppalaverket, eftersedimenteringen.

NCC bygger om Käppalaverket

NCC och Käppalaförbundet ska i samverkan bygga om Käppalaverket på Lidingö...

Läs mer
Godkända Avlopp
Kväverening vid Fillan avloppsreningsverk med Malin Tuvesson.

Stora förhoppningar på kostnadseffektiv kväverening i Sundsvall

Nu står en pilotanläggning för forskning om kväverening på plats och i...

Läs mer
På Vakin i Umeå har man redan validerat två medarbetare inom reningsverk och vattenverk: Här handledare och produktionsledare Kent-Ove Långström tillsammans med Hanna Magnusson, produktionstekniker.

Beslut om SeQF-kvalifikation för Drifttekniker vattenverk VA

Myndigheten för yrkeshögskolan har beslutat att Sobonas yrkesbevis för drifttekniker...

Läs mer
Gatumålningen väcker uppmärksamhet med sin 3D-effekt.

Karlskogas nya konstverk på plats – ska minska skräpet i dagvattenbrunnarna

En sjö mitt på gågatan skapar uppmärksamhet utanför biblioteket i...

Läs mer
Vattenfall
Gatubrunnen är ingen papperskorg. Här växer ett viktigt budskap fram utanför biblioteket i Karlskoga.

Konst ska minska skräpet i Karlskogas dagvattenbrunnar

Fimpar, snus, godispapper och annat skräp som slängs ner i dagvattenbrunnar fö...

Läs mer


VA SYD satsar på återvunnet avloppsvatten

I höst påbörjar VA SYD ett projekt där en ny vattenkiosk ska uppföras i...

Läs mer


Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp

Föreställ dig en lastbil som bara släpper ut vattenånga, producerar el ombord...

Läs mer
Zugol 550
Structor Uppsala växer. Från vänster; Anders Metzén, Sandra Zaff.

Structor växer inom dagvatten- och VA-projektering i Uppsala

Sandra Zaff har anslutit till Structor Uppsala AB och bidrar till att bredda kompetensen inom...

Läs mer


Mest lästa












gardenor

Extremeworks

HRC
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se