Facebook


Instagram

Alstom redo att bygga svensk höghastighetsjärnväg


2017-10-11

Bild:Elmia

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.
– Vi har byggt höghastighetståg i 35 år – vi kan det här, säger Maria Parent, kommunikationschef på Alstom i Sverige.

I Sverige är franska Alstom kanske mest känt för sina regionaltåg. På Elmia Nordic Rail vill företaget visa på bredden i sin verksamhet inom infrastruktur för spårvagn, tunnelbana och järnväg. Och, inte minst, den specialkompetens som finns inom höghastighetsjärnvägar.

– Här i Sverige trycker vi mycket på höghastighetsjärnvägen, som vi gärna vill bygga. Det står och väger bland politikerna, även om alla är överens om att underhållet är eftersatt, säger Maria Parent och fortsätter:

– Får vi bygga, kan vi bygga. Och då vill vi bygga för 320+ km/h. Med vår långa erfarenhet är vi en av de bästa aktörerna i världen på höghastighetsjärnväg.

Tack vare det franska järnvägsnätet LGV och höghastighetståget TGV har Alstom definierat hur en höghastighetsjärnväg ska se ut. Alstom står dessutom bakom bland annat den nya linjen mellan Paris och Bordeaux samt planerna på en höghastighetsjärnväg i nordvästra USA.

– Järnvägsindustrin kan det här och vi står redo med både kunskap och erfarenhet. Nu behöver bara politikerna komma loss och bygga för framtiden, säger Maria Parent.



Källa: Elmia


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se