Facebook


Instagram

Alstom redo att bygga svensk höghastighetsjärnväg


2017-10-11

Bild:Elmia

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.
– Vi har byggt höghastighetståg i 35 år – vi kan det här, säger Maria Parent, kommunikationschef på Alstom i Sverige.

I Sverige är franska Alstom kanske mest känt för sina regionaltåg. På Elmia Nordic Rail vill företaget visa på bredden i sin verksamhet inom infrastruktur för spårvagn, tunnelbana och järnväg. Och, inte minst, den specialkompetens som finns inom höghastighetsjärnvägar.

– Här i Sverige trycker vi mycket på höghastighetsjärnvägen, som vi gärna vill bygga. Det står och väger bland politikerna, även om alla är överens om att underhållet är eftersatt, säger Maria Parent och fortsätter:

– Får vi bygga, kan vi bygga. Och då vill vi bygga för 320+ km/h. Med vår långa erfarenhet är vi en av de bästa aktörerna i världen på höghastighetsjärnväg.

Tack vare det franska järnvägsnätet LGV och höghastighetståget TGV har Alstom definierat hur en höghastighetsjärnväg ska se ut. Alstom står dessutom bakom bland annat den nya linjen mellan Paris och Bordeaux samt planerna på en höghastighetsjärnväg i nordvästra USA.

– Järnvägsindustrin kan det här och vi står redo med både kunskap och erfarenhet. Nu behöver bara politikerna komma loss och bygga för framtiden, säger Maria Parent.



Källa: Elmia


Skriv ut





Nya projekt för SVEAB Järnväg

SVEAB Järnväg har vunnit två nya projekt, ett på en sträcka mellan Herrljunga och Borås och ett i Gävle hamn. Projekten är sammanlagt värda ö...

Läs mer
Tammermatic
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Skånetrafiken bjuder på ytterligare 100 000 munskydd till skånska pendlare

Nu erbjuder Skånetrafiken resande i kollektivtrafiken ytterligare 100 000 munskydd. Dessa kan...

Läs mer
Malux  järnväg


Tågstopp mellan Varberg-Kungsbacka-Varberg kommande fredag, lördag och söndag

All tågtrafik är inställd på sträckan Varberg- Kungsbacka- Varberg...

Läs mer
iNFOSPREAD


Högskolan Väst och SJ utvecklar kunskap kring VR som verktyg för utbildning

I dagarna startar Högskolan Väst tillsammans med SJ ett gemensamt forskningsprojekt....

Läs mer
SBS Betong 550

Skanska bygger spårvagnsdepå i Göteborg för 847 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Västra Götalandsregionen, Västfastigheter om att bygga...

Läs mer
Europakorridoren
I början av september togs 15 120 meter långräls tillvara från projektet Fyrspåret Malmö-Lund för att återbrukas i ett annat projekt – vilket aldrig tidigare har gjorts i Sverige.

Räls från Skåne får nytt liv i Halland

För första gången någonsin återanvänds så kallad lå...

Läs mer
Westmatic 550
I augusti landande den totala punktligheten för pendeltågen på 96,8 procent.

Augustis pendeltåg fortsatte punktlighetsresan

I juli var över 97 av 100 pendeltåg punktliga (97,5 procent). Augusti månad visade...

Läs mer
Kregis 550


Alstoms vätgaståg i passagerartrafik i Österrike

I Wien inleds nu en ny era inom passagerartåg. Fram till slutet av november kommer ett vä...

Läs mer
DLMASKIN550


Satsning på ökat underhåll av järnväg

Regeringen föreslår en satsning på 500 miljoner kronor årligen mellan...

Läs mer
lännen

Bättre mobiluppkoppling på tågen

För att klara klimatomställningen behöver fler resa klimatsmart. Det måste...

Läs mer
Vattenfall
MTRX återlanserar direktlinje mellan Göteborg och Arenastaden.

MTRX återlanserar direktlinje mellan Göteborg och Arenastaden

Den 2 mars 2020 förlängde MTRX sin tågförbindelse till Solna Station...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se