Facebook


Instagram

Alstom redo att bygga svensk höghastighetsjärnväg


2017-10-11

Bild:Elmia

Politikerna kanske vacklar. Men för franska Alstom är det inga problem att sätta igång med att bygga en höghastighetsjärnväg i Sverige redan nu.
– Vi har byggt höghastighetståg i 35 år – vi kan det här, säger Maria Parent, kommunikationschef på Alstom i Sverige.

I Sverige är franska Alstom kanske mest känt för sina regionaltåg. På Elmia Nordic Rail vill företaget visa på bredden i sin verksamhet inom infrastruktur för spårvagn, tunnelbana och järnväg. Och, inte minst, den specialkompetens som finns inom höghastighetsjärnvägar.

– Här i Sverige trycker vi mycket på höghastighetsjärnvägen, som vi gärna vill bygga. Det står och väger bland politikerna, även om alla är överens om att underhållet är eftersatt, säger Maria Parent och fortsätter:

– Får vi bygga, kan vi bygga. Och då vill vi bygga för 320+ km/h. Med vår långa erfarenhet är vi en av de bästa aktörerna i världen på höghastighetsjärnväg.

Tack vare det franska järnvägsnätet LGV och höghastighetståget TGV har Alstom definierat hur en höghastighetsjärnväg ska se ut. Alstom står dessutom bakom bland annat den nya linjen mellan Paris och Bordeaux samt planerna på en höghastighetsjärnväg i nordvästra USA.

– Järnvägsindustrin kan det här och vi står redo med både kunskap och erfarenhet. Nu behöver bara politikerna komma loss och bygga för framtiden, säger Maria Parent.



Källa: Elmia


Skriv ut





Inga spårvagnar mellan Svingeln och Centralstationen

Den 23 oktober-1 november går inga spårvagnar mellan Svingeln och Centralstationen....

Läs mer
Zinga


SJ och Tåg i Bergslagen utökar tågtrafiken kraftigt i Dalarna under 2022

Den 12 december påbörjas 2022 års tågtidtabell för hela Sverige. Fö...

Läs mer
iNFOSPREAD


92 av 100 pendeltåg punktliga i september

September månads punktlighet landade på 91,9 procent. Punktligheten påverkades...

Läs mer
Zbloc


Sweco vinner järnvägsuppdrag i Finland

Sweco har tilldelats flera uppdrag kopplat till ”Entimmeståget”, inkluderande...

Läs mer
SBS Betong 550
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva...

Läs mer
Kristoffer Tamsons, ordförande Svensk Kollektivtrafik, Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen och Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag tar i hand.

Nu satsar branschen på nystart av kollektivtrafiken i Sverige

Välkommen ombord igen – restriktionerna är över och nu är det dags att...

Läs mer
Europakorridoren


Tidigt släpp av MTRX julresor för att möta den starka efterfrågan

MTRX har under hela september sett en stark efterfrågan och när restriktionerna slä...

Läs mer
Kregis 550


Hector Rail anmärker på nytt tågskyddssystem:

”Sverige borde avvakta”

Ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem ska underlätta tågtransporter i...

Läs mer
DLMASKIN550


Nu släpper SJ vinterns biljetter

Många svenskar planerar nu för vinterns tågresor och onsdagen den 6 oktober ö...

Läs mer
Vattenfall
Med Vossloh Nordics spårgående Kirow-kran kan trafiken köra som normalt förbi arbetsplatsen. Här passerar Snälltåget förbi precis utanför Stockholms centralstation.

Ny standardväxel för svensk järnväg

För första gången på fem år har en helt ny svensk standardvä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se