Facebook


Instagram

Architema ritar hållbar station i Trondheim


2020-02-13

Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)
Bild: Arkitema Architects
Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)

Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)(Bilden är en illustration)
Bild: Arkitema Architects
Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)(Bilden är en illustration)

Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)
Bild: Arkitema Architects

Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)



Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)
Bild: Arkitema Architects

Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)



Kontorsplatser i nya Trondheim Stasjon. (Bilden är en illustration)
Bild: Arkitema Architects

Kontorsplatser i nya Trondheim Stasjon. (Bilden är en illustration)



Visionsbild av ankomsthallen. (Bilden är en illustration)
Bild: Arkitema Architects
Visionsbild av ankomsthallen. (Bilden är en illustration)

Vinnaren av tävlingen om att utforma Trondheims nya station har kårats. Arkitema Architects har designat stationsbyggnaden som ska byggas över spåren på en central plats i staden. Byggnaden kommer att vara mer än endast en station för resande. Målet är att det ska bli en mötesplats för alla invånare i Norges tredje största stad.

Arkitema Architects ska utforma en ny centralstation i Trondheim. Det gjordes klart efter en tävling av Norske Arkitekters Landsforbund (NAL). Tävlingen är ett resultat av Bane NOR Eiendoms och Trøndelags fylkeskommun gemensamma mål att skapa ett nytt arkitektoniskt varumärke för den norska staden. Trondheim stationscenter kommer att bli en av de första byggnaderna i en större plan för Trondheims utveckling, som ska binda samman staden med hamnen. Arkitema Architects kommer tillsammans med det lokala arkitektkontoret PKA, och i nära samarbete med byggherren Bane NOR Eiendom, arbeta vidare på det vinnande förslaget för stationscentret.

Det är ett komplicerat designprogram som ligger till grund för Trondheim station. Målet är att skapa en multimodal transportknutpunkt som kan bidra till stadens identitet och skapa bättre upplevelser för invånare och gäster. Samtidigt ska stationen bli en förebild för klimatvänlig stadsutveckling och grön transport.

Målet är att stationen i framtiden inte bara blir en start- eller slutstation för resan, utan även en serviceupplevelse som samlar olika erbjudanden och reseformer. Stationen kommer att vara full av upplevelser och bli en destination i sig själv. Byggnaden kommer även att innehålla en stor kontorsbyggnad, och har därför även plats för hundratals arbetsgivare.

– Vi är mycket glada över att ha korats till vinnare och ser fram emot samarbetet med Bane NOR Eiendom. Vi är mycket nöjda med vårt designförslag och jag är säker på att det kommer att bidra till att centrala Trondheim blir ännu mer attraktivt för invånare, turister och genomresande berättar Thomas Grave-Larsen, affärsområdeschef på Arkitema Architects.
– Den nya terminalen kommer bli en integrerad del av kommunens ambitiösa framtidsplaner för området ner mot hamnen, då vi lägger grunden för en hållbar kollektivtrafik. Här samlas flera olika tjänster, och vi har skapat en noggrann plan för en välfungerande logistik för alla passagerare, oavsett om de anländer med tåg, buss, båt, cykel eller bil.


Komplicerade träbyggnader uppförs medan tågen kör
Trebyen Trondheim är den vision för staden som inspirerat den nya stationen, som kommer ha en bärande konstruktion i trä. Trä har ett lågt CO2-fotspår och ger samtidigt en identitet och estetiska kvaliteter till byggnaden. Byggnaden blir ett landmärke, både arkitektoniskt, klimatpolitiskt och för Trondheims stolta tradition med träbyggnader.

– Vi har haft ett nära samarbete med de lokala arkitekterna på PKA, som har sett till att projektet har en lokal förankring. Vårt mål har varit att skapa en ny samlingspunkt i Trondheim. Ett ”vardagsrum” som erbjuder ett flertal informella mötesplatser och utrymmen. Projektet förstärker med sin kurvade och avtrappande fasad kopplingen mellan staden och hamnen. Den påminner om de typiska gamla trähusen man kan se vid Nidelven, när man anländer till staden via Sjøgangen, berättar Arkitekt MAA och partner, Thomas Birkkjær från Arkitema Architects konkurrensavdelning i Danmark.

En av de stora utmaningarna under byggprocessen blir att centralen ska byggas över tågspåren och att det hela måste föregå utan att tågtrafiken påverkas. Därför kommer de delar av byggnaden som ska ligga över tågspåren att uppföras i moduler som snabbt kan monteras upp. Även byggnadens speciella fasader, som skärmar av från solen, kommer att levereras i färdiga moduler, som går snabbt att montera. I rapporten från juryn lyftes Kurven fram som ett projekt som har potential att uppföras inom realistiska ekonomiska ramar.

Juryn framhäver flöde och god arkitektur
Arkitemas förslag skiljer sig från de andra projektförslagen och upplägget från byggherren genom en alternativ placering av rulltrapporna till nivå 2 och 3. Juryn framhäver att placeringen av huvudtrappan tvärs över rörelsesaxen skapar en mer generös ankomstsituation och samtidigt ger en bättre lösning för projektet i sin helhet:
"Lösningen skapar en central plats i stationshallen där alla vägar möts, inklusive en tydlig förbindelse med bussterminalen. Juryn är av uppfattningen att god kvalitet i arkitekturen, samt bra områden inomhus och utomhus ger mervärde, samtidigt som det skapar mer områden för uthyrning, vilket leder till bättre projektekonomi."

Arkitema såg en möjlighet att göra gatans korsning till ett nytt, övertäckt rum som är offentligt men skyddat från väder och vind. Det ger även en sammanhängande stationsbyggnad och upplevelse. Både på stationsplatsen och i trappans nivåer ser juryn potential för att skapa goda ramar för resande och Trondheims stadsliv, då det skapas lä från områdets typiska nordanvind och värme från solens strålar som skiner in. Här kommer det även finnas kaféer med serveringar, vilket juryn tycker är viktigt. ”Placeringen av kaféområdet mot stationsplatsen är en mycket bra lösning”.

Bana NOR förväntar sig bättre flöde
På Bane NOR Eiendom ser man fram emot Trondheims nya station och gläder sig till att samarbeta med Arkitema Architects och PKA Arkitekter samt de övriga konsulterna i bygget av den nya och moderna terminalen. Först ska man ta fram ett projekt som kan ligga till grund för senare faser i projektet.

– Den gamla stationsbyggnaden, Trondheim S, har inte tillräcklig kapacitet för att hantera den stadigt stigande trafikströmmen, och tillgången till perrongerna är inte optimal. Vinnarförslaget har en riktigt bra hantering av passagerarna, bra tillgänglighet och effektiva områden för service och inköp. Den arkitektoniska stilen passar bra i omgivningen längs kanalen och gör att terminalen framstår som synlig och självständig. Vi tror att vi med denna utgångspunkt kan skapa en välfungerande knutpunkt och få fler att resa med kollektivtrafiken, säger projektchefen på Bane NOR Eiendom, Arne Hognestad.

Bane NOR Eiendom är ett av Norges största fastighetsbolag och har ett flertal utvecklingsprojekt vid knutpunkter i såväl norska städer som på landsbygden. Den nya terminalen vid Trondheim S är det största och viktigaste knutpunktsprojektet som Bane NOR Eiendom har i Mellannorge.

Byggnaden kommer även att vara BREEAM NOR-certifierad och är utformad med FN:s globala mål i åtanke.

Fakta: Trondheims nya station
Adress: Trondheim
Omfattning: 18 600 m2
År: 2020 -
Byggherre: Bane NOR Eiendom och Trøndelags fylkeskommun
Arkitekt: Arkitema Architects och PKA Arkitekter
Utmärkelser: Första plats i NAL-tävlingen



Källa: Arkitema Architects


Skriv ut



Niklas Bergman, förvaltningschef Region Stockholm och Lars Stendius, vd YIT Sverige \
Niklas Bergman, förvaltningschef Region Stockholm och Lars Stendius, vd YIT Sverige "skakar hand" efter påskrivet kontrakt.

YIT bygger en del av tunnelbaneförlängningen i Stockholm

YIT och Region Stockholm har tecknat ett avtal för en del av tunnelbaneförlängningen vid Sockenplan i Stockholm. Arbetet börjar i augusti 2020 och byggperioden är cirka 2,5...

Läs mer
Malux  järnväg


Skanska bygger järnväg i Vestfold, Norge för cirka 330 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Sa.Pi. NOR om markarbeten på den norra delen av en ny jä...

Läs mer
SBS Betong 550

Regeringen ger uppdrag för ny infrastrukturplan och nya stambanor för höghastighetståg

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för en ny nationell...

Läs mer
Europakorridoren
Snälltåget som kört till Åre sedan 2007 startar nu trafik till Österrikiska alperna.

Snälltåget kör nattåg direkt till Alperna 2021

Snälltåget kör direkta nattåg till Alperna under vintersäsongen 2021....

Läs mer
Tammermatic
Bilden är en visionsbild.

Ny utredning: Biljettintäkter kan finansiera ny järnväg mellan Oslo och Stockholm

En ny utredning visar att biljettintäkterna räcker för att finansiera en snabbare...

Läs mer
Westmatic 550


Veidekke utför förberedande arbeten på Norrbotniabanan

Veidekke har fått i uppdrag av Trafikverket att utföra förberedande arbeten på...

Läs mer
Kregis 550


Sommarens trafik på Inlandsbanan ställs in

Inlandsbanan har beslutat att ställa in persontrafiken i sommar. Bakgrunden till beslutet...

Läs mer
DLMASKIN550


Forskning visar på Citytunnelns effekter

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen – förutom i Hyllie. Ny forskning...

Läs mer
lännen


Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya...

Läs mer
Vattenfall
Nya X2000 1 kl.

Nya X2000 belönas i prestigefylld designtävling

Nya X2000 vinner det prestigefyllda designpriset Best of the best, i den internationella...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se