Facebook


Instagram

Augustis pendeltåg fortsatte punktlighetsresan


2020-09-18

I augusti landande den totala punktligheten för pendeltågen på 96,8 procent.
Bild: Viktor Fremling
I augusti landande den totala punktligheten för pendeltågen på 96,8 procent.

Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv månaderna. 
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv månaderna. 

Punktligheten för pendeltågen dag för dag i augusti 2020. 
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen dag för dag i augusti 2020. 

I juli var över 97 av 100 pendeltåg punktliga (97,5 procent). Augusti månad visade sig – trots dagar med stor påverkan av infrastrukturproblem och olyckor/tillbud – bli den näst punktligaste för Stockholms pendeltåg sedan mätningarna började.

Under sex av 2020 års åtta avklarade månader har Stockholms pendeltåg haft en punktlighet på över 95 procent. I augusti landande den totala punktligheten på nära 97 procent (96,8 procent)*.

De främsta orsakerna till förseningar är infrastrukturproblem och olyckor/tillbud och yttre faktorer. Det ligger i linje med tidigare månaders analys av vad som påverkar trafiken allra mest. I augusti orsakades nära 32 procent av alla förseningsminuter av olyckor/tillbud och yttre faktorer. Nästan lika stor del, drygt 31 procent, orsakades av infrastrukturproblem.

– Vi har länge sett denna trend och arbetar i tät dialog med Trafikverket och Trafikförvaltningen i Region Stockholm för att komma tillrätta med dessa tidstjuvar, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen. Spårledningsfel och signalfel är exempel på ord som blivit en del av den vana pendlarens vokabulär. Vårt gemensamma mål är att det ska bli ändring på det.

*Varje månad mäts punktligheten i pendeltågstrafiken. För pendeltågen räknas ett tåg som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid. För övrig persontrafik på järnvägen räknas ett tåg som punktligt om det avgår inom fem minuter från utsatt tid.




Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se