Facebook


Instagram

Bättre punktlighet för skånska tåg under 2019


2020-01-10

Punktligheten för de skånska tågen ökade rejält under 2019 jämfört med 2018.
Bild: Skånetrafiken
Punktligheten för de skånska tågen ökade rejält under 2019 jämfört med 2018.

Punktligheten för de skånska tågen ökade rejält under 2019 jämfört med 2018. Dessutom valde fler skåningar än någonsin att resa med tåg under 2019. 
– Den förbättrade punktligheten visar att de insatser som branschens aktörer vidtagit de senaste åren nu ger resultat, säger Maria Nyman, chef för Affärsområde Tåg på Skånetrafiken.

Under 2019 ökade den totala punktligheten för såväl Öresundstågen som för Pågatågen markant. Av Skånes samtliga Pågatåg kom 95,1 procent av tågen fram i tid. En siffra att jämföra med 93,6 procent för 2018.

Öresundstågen nådde under 2019 en punktlighet på 90,6 procent. Detta att jämföra med 87,3 procent under 2018.

Därmed ligger såväl Pågatågen som Öresundstågen över rikssnittet på 94,6 procent för kortdistanståg – som t ex Pågatågen – och 89,7 procent för medeldistanståg – som t ex Öresundstågen.

Detta enligt Trafikverkets nationella statistik där ett tåg som ankommer inom 5 minuter från annonserad tid räknas som punktligt.

– Förra årets siffror visar att de samlade satsningarna på den skånska järnvägen börjar bära frukt, säger Maria Nyman, chef för Affärsområde Tåg på Skånetrafiken och fortsätter:
– Det känns mycket bra att kunna erbjuda skåningarna hållbara och punktliga tågavgångar. Vi, Trafikverket och trafikföretagen arbetar löpande med olika sätt att förbättra punktligheten, något som tillsammans med de långsiktiga satsningarna på järnvägens infrastruktur leder till att punktligheten succesivt ökar.

En del av den förbättrade punktligheten beror på att Trafikverkets förbättrat järnvägsnätet i Skåne under senare år. Bland annat har kontaktledningar bytts mellan Hässleholm och Lund samt två nya mötesstationer på Ystadbanan byggts. Men även ett delvis nytt sätt att arbeta med underhåll från Trafikverkets sida kan lyftas fram som en förklaring.

Andra förklaringar är Skånetrafikens och trafikföretagens arbete för att förbättra punktligheten, som att stänga dörrarna 30 sekunder innan avgång, en bra fordonspark med nya Pågatåg med få fel samt en generellt bättre planering av trafiken.


Rekordstort tågresande i Skåne under 2019
Samtidigt ökar antalet hållbara tåg-resor. Under 2019 ökade det totala tågresandet i Skåne med cirka 3 procent jämfört med 2018. Vilket innebär att fler skåningar än någonsin valde tåget under 2019. Totalt hade Skånetrafiken drygt 48,5 miljoner tågresor under 2019.

Det senaste året har Skånetrafiken besparat skåningarna 80 000 ton växthusgaser. Detta genom att endast använda förnybara bränslen i den allmänna kollektivtrafiken. 80 000 ton växthusgaser motsvarar utsläppen från 40 000 personers matkonsumtion under ett år.



Källa: Skånetrafiken


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se