Facebook


Instagram

Broar och spår på plats – snart rullar tågen mellan Malmö och Lund


2021-09-06

En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.
Bild: Trafikverket/NCC
En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.

Under nio dygn har tågtrafiken mellan Malmö och Lund stått still när två broar skjutits på plats och järnvägen byggts om vid den blivande stationen i Klostergården i Lund. Arbetet har gått enligt plan och tidigt på måndagsmorgonen öppnades spåren åter för persontrafik.


– Det är otroligt mycket arbete som har utförts under dessa dygn. Det har skett under tidspress och det har inte funnits mycket marginal för oförutsedda händelser. Alla inblandade, entreprenörer och inom Trafikverket, har gjort ett fantastiskt arbete, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret Malmö-Lund.

Förutom broarbetena och växelbygget vid Klostergården har en halv kilometer dubbelspår fått ny banvall. En stor utmaning har också varit masshanteringen. Närmare 20 000 kubikmeter jordmassor har grävts upp från banvallen och på de platser där de nya broarna har byggts. Nära 15 000 ton grus- och stenmaterial har sedan använts när vi återfyllt vid broarna och i banvallen.

– En så stor masshantering ställer stora krav på logistik, så gott som alla lediga ytor inom arbetsområdet har utnyttjas för att lagra massor och material som ska ut eller in till bygget. Det ställer också mycket stora krav på säkerhet för alla som varit igång dag och natt under de nio dygnen, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

De sista dygnen, innan trafiken släpps på, återställdes kontaktledningar, signaler och annan järnvägsteknik på sträckan. Allt har nu testats noggrant innan det första persontågen släpps på vid tretiden på måndag morgon.

Normalt reser runt 50 000 med tåg på sträckan Malmö-Lund. En del har kunnat planera om sitt resande eller rest på annat sätt. Men de flesta har fått åka med ersättningsbussar som kört mellan Malmö och Lund och mellan Hjärup och Lund.

– Det har varit en utmaning för Skånetrafiken som ansvarat för ersättningstrafiken, men också för alla resenärer och pendlare som berörts. Vi är oerhört tacksamma för allas tålamod under tågstoppet, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Fyrspårsbygget är långt ifrån klart, en hel del arbete återstår innan alla spår och stationer är i drift 2023. Just nu byggs de fyra nya spåren mellan Åkarp och Hjärup, och de nya stationerna i Åkarp, Hjärup, Burlöv och Klostergården. Ytterligare två stora tågstopp är inplanerade; ett i september 2022 och ett i oktober 2023.


Källa: Trafikverket


Skriv ut





Strukton Rail vinner kontraktet för Västkustbanan Väst

Den 10 september fick Strukton Rail beslutet från Trafikverket att de har tilldelats...

Läs mer
Zinga


Nystart för SJs direkttåg till Köpenhamn 13 september

Den 13 september börjar SJ köra 2-3 snabbtåg dagligen i varje riktning...

Läs mer
iNFOSPREAD


Två besvärliga tillfällen på Västkustbanan i höst

För den som ska resa mellan Göteborg och Skåne i höst, kan det bli en...

Läs mer
Zbloc
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums

Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i...

Läs mer
SBS Betong 550


Sista minuten-biljetter är tillbaka på SJ för studenter, ungdomar och pensionärer

Nu är det återigen möjligt för studenter, ungdomar och pensionärer att...

Läs mer
En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.

Broar och spår på plats – snart rullar tågen mellan Malmö och Lund

Under nio dygn har tågtrafiken mellan Malmö och Lund stått still när två...

Läs mer
Europakorridoren


MTRX relanserar direktlinje mellan Göteborg och Solna

Den 2 mars 2020 introducerade MTRX en ny tågförbindelse till Solna Station för att...

Läs mer
Kregis 550


SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

Under måndagen meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik...

Läs mer
DLMASKIN550
Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar, ankommer Göteborg under måndagen.

Ny tågpendel från Dalarna ökar skogsexporten via Göteborgs hamn

Nu startar en ny tågpendel som ska ta sågade trävaror från Malungsfors i...

Läs mer
Vattenfall
INSUCOs team är en av de ledande konsulterna inom design av järnvägsövergångar i Danmark.

AFRY förvärvar danska INSUCO och stärker inom järnvägsdesign

Förvärvet av det danska konsultingenjörsföretaget INSUCO kommer att stärka...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se