Facebook


Instagram

EU:s bullerkrav en säkerhetsrisk för svensk järnväg


2020-10-27

Transportstyrelsen har gjort en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat baserat på resultatet av förra vinterns bromstester.
Bild: Pär-Johan Wedell
Transportstyrelsen har gjort en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat baserat på resultatet av förra vinterns bromstester.

Antalet olyckor på järnvägen riskerar att öka när EU:s krav på tysta järnvägssträckor börja gälla 2024. EU:s bullerkrav kan få stora konsekvenser för svenska järnvägsföretag och påverka såväl gods- som persontrafik på järnvägen. Det visar en ny rapport från Transportstyrelsen.

För att minska buller från godsvagnar vill EU-kommissionen införa skarpare krav på tysta järnvägssträckor. Det innebär att delar av vagnparken behöver byggas om och gjutjärnsbromsar på godsvagnar som är i bruk ska ersättas med kompositbromsblock eller skivbromsar för att kunna köra på tysta sträckor.

Bromsar av komposit är det billigare alternativet till gjutjärnsblock. Men tester som gjorts i Sverige och Finland visar att kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat. Järnvägsföretag har också rapporterat om händelser där tåg med vagnar utrustade med bromsblock av komposit bromsat sämre i vinterförhållanden.

Vintern 2019/2020 genomförde Transportstyrelsen jämförande tester av bromsförmågan för kompositbromsblock och gjutjärnsblock på godsvagnar. Testresultaten är nu sammanställda och utifrån den har det gjorts en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat.

– Den risk som analyserats är tågens plötsliga förlust av bromsförmåga. I första hand leder det till förlängda bromssträckor och i förlängningen till möjliga följdhändelser som kollision med ett annat tåg eller föremål eller urspårning, säger Mikael Aho, utredare på Transportstyrelsen.

Slutsatser ur rapporten:

  • Det finns kompositbromsblock som har bevisat undermåliga vinteregenskaper och att använda dessa resulterar i en icke tillåtlig risknivå.
  • Incidenterna har skett trots ett antal operativa åtgärder, som exempelvis att man sänkt tågens hastighet. Dessa åtgärder har lett till försenade och inställda tåg.
  • Bromblock av komposit ska godkännas av Internationella järnvägsunionen, UIC, innan de tas i bruk. UIC:s vintertester motsvarar inte verkliga nordiska vinterförhållanden.

Transportstyrelsen har identifierat olika åtgärder för att minska riskerna och kommer att fortsätta utreda dessa. Det handlar om åtgärder som berör godsvagnar, lok och operativa regler. Samtidigt krävs åtgärder på nationell och internationell nivå.

Vill du läsa rapporten i sin helhet? Klicka här: Riskbedömning avseende bromsblock av komposit under svenska vinterförhållanden


Källa: Transportstyrelsen


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se