Facebook


Instagram

Första delleverans till Parans tunnelprojektet i Holland


2021-02-23

Bild: Parans

Parans och det internationella konsortiet COMOL5 har ett avtal för att leverera SP4 system till ett innovativt infrastrukturprojekt där slutkunden är provinsen Zuid-Holland. Parans kommer att leverera produkter löpande under 2021 enligt överenskommen tidsplan. Den första delleveransen är avklarad och Parans har därmed skickat den första delfaktura på 1,87 miljoner kronor. Det totala ordervärdet är 17 miljoner kronor.

Paranssystemet, SP4, kommer att levereras som delkomponenter i form av solfångaren respektive fiberoptiska kablar. De olika komponenterna levereras till kunden enligt överenskommen leveransplan för att passa kundens önskemål baserat på installationsplan i tunnelbygget. I maj 2021 kommer Parans ha dellevererat och fakturerat till ett sammanlagt ordervärde om 7,8 miljoner kronor.

I september/oktober 2021 kommer en delleverans att ske och faktureras till ett sammanlagt ordervärde om 8,5 miljoner kronor. Löpande under året kommer mindre delleveranser av komponenter att ske motsvarande ett ordervärde på 500 tusen krono. De fysiska produkterna beräknas därmed vara slutlevererade och fakturerade i oktober 2021. Kvarstående efter oktober 2021 är Parans installationsarbete som faktureras separat, vilket är beroende av väderförhållanden, men beräknas utföras och faktureras i december 2021 till ett belopp om 200 tusen krono.

– Vi är glada att ha börjat leverera till detta stora infrastrukturprojekt. Detta kommer att generera intäkter för Parans successivt under året. I nuläget beräknas slutleveransen av de fysiska produkterna bli i oktober 2021. Kunden kommer att lagerhålla utleveranserna till dess att vi börjar installera i oktober månad. Vi kommer parallellt att utbilda kunden för att de ska kunna hantera en del av installationen själva. Vår del  av installationen beräknas bli klar i december 2021, säger Helen Forsling, VD på Parans.


Fakta: Parans referensprojektprojekt
Båda infarterna i Rijnlandstunneln kommer att ha Parans naturliga ljus i inkörningszonen. Detta projekt är strategiskt viktigt och visar på stark innovation då SP4 systemet leder solljuset till tun-neln på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det minimerar risken för ”svarta hål” och därigenom säkerställer bästa möjliga säkerhet för vägtrafiken.

En av medlemmarna i projektgruppen var en av toppfinalisterna i den rikstäckande tävlingen ”The Challenge Engineering” för Rijnlandstunnelprojektets innovativa design detta till stor del tack vare Paranssystemets förmåga att leda ljuset djupt in i tunneln. Parans är stolta att kunna bidra med detta och ser projektet som ett referensprojekt för framtida kunder.


Källa: Parans


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se