Facebook


Instagram

Flackarp-Arlöv tuffar vidare


2021-03-25

Hjärups station - De två temporära spåren genom Hjärup. Till väster om Skånetrafikens tåg pågår just nu byggnationen av de fyra nya spåren med tillhörande konstruktioner.
Bild: Inhouse Tech
Hjärups station - De två temporära spåren genom Hjärup. Till väster om Skånetrafikens tåg pågår just nu byggnationen av de fyra nya spåren med tillhörande konstruktioner.

På vänstra sidan syns hälften av den nya Burlöv station. När allt är klart ska en identisk plattform finnas på högra sidan av bilden, där man ser det gamla spåret.
Bild: Inhouse Tech
På vänstra sidan syns hälften av den nya Burlöv station. När allt är klart ska en identisk plattform finnas på högra sidan av bilden, där man ser det gamla spåret.

Förberedelse inför gjutning av den nya bron i Hjärups station. På ömse sidor om bron ser man de färdiggjutna stödmurarna som blir en del av stationsområdet.
Bild: Inhouse Tech
Förberedelse inför gjutning av den nya bron i Hjärups station. På ömse sidor om bron ser man de färdiggjutna stödmurarna som blir en del av stationsområdet.

2017 påbörjade Inhouse Tech projekteringen av konstruktionerna längs med fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Malmö. När projektet är klart kommer detta innebära en ökad kapacitet med färre trafikstörningar på sträckan.

Delar av sträckan byggs under marknivå för att minska bullerstörningar och fler och bättre passager byggs över spåren för att öka tillgänglighet i samhällena där spåren passerar.

Efter drygt tre intensiva år är nu det mesta av projekteringen färdigställd och flera av konstruktionerna är även helt eller delvis färdigbyggda. Under 2020 skedde inkopplingen av två av de nya spåren, vilket även innebar att flera av Inhouse Techs konstruktioner togs i bruk.

Två av dessa konstruktioner är bron vid Burlövs station, samt den nya järnvägsbron över Kronetorpsvägen. Broarna på båda dessa ställen byggs i två etapper, där ena halvan av bron trafikeras medan den andra halvan byggs klart. Anledningen till att broarna byggs och trafikeras i två etapper är för att två av de nya spåren byggs i samma läge som de två gamla. För att tågtrafiken ska kunna flyta under byggtiden har man därför valt att först bygga två nya spår på nya broar. Dessa är i dagsläget de som trafikeras av tågen. Just nu pågår det intensiva arbetet med att riva de gamla spåren och broarna, för att göra plats för andra halvan av de nya broarna, samt spår 3 och 4 på dessa broar.

Genom Hjärup har man valt en annan metod för att hantera tågtrafiken under byggtiden. Här har man i stället valt att bygga två temporära spår som går vid sidan av läget där de 4 nya spåren ska ligga. Under 2020 kopplade man in de temporära spåren, där tågtrafiken alltså går idag. Medan trafiken går vid sidan av arbetsområdet så pågår arbetet med att färdigställa broar, stödmurar och bullerskärmar för de nya spåren. Under februari gjöts bland annat sista delen av bron som ska utgöra den centrala punkten i Hjärups station.


Källa: Inhouse Tech


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se