Facebook


Instagram

Forskning visar på Citytunnelns effekter


2020-06-24

Bild: News Øresund - Johan Wessman

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen – förutom i Hyllie. Ny forskning reder ut vad de senaste årens storsatsningar på kollektivtrafik lett till.
– Det är inte så enkelt som att man bara kan öppna en station och ge en vitaminboost, säger Helena Bohman, universitetslektor vid Malmö universitet som projektlett studien.

Forskarna har bland annat studerat miljardprojektet Citytunneln i Malmö. Befolkningen har ökat inom alla tre stationsområdena Malmö C, Triangeln och Hyllie. Pendlingen från Malmö C och Triangeln har visserligen ökat – men nivån är densamma som ökningen som skett i hela Malmö. När det kommer till pendling utmärker sig Hyllie.

– Runt Triangeln pendlade många även innan stationen fanns, vilket delvis kan förklaras med att de bor många högutbildade centralt i Malmö. Men i Hyllie som ligger lite utanför ser vi en markant ökning i pendlingsbenägenhet sedan Citytunneln öppnade, säger Helena Bohman.

Trots Hyllies attraktiva läge mellan Köpenhamn och Malmö har det dock tagit flera år för nybyggnationen kring stationen att komma igång. En bidragande orsak kan vara fastighetsmarknadens kraftiga konjunkturskiftningar. Helena Bohman menar att det är ett tecken på att tålamod krävs när kollektivtrafikens effekter ska fångas upp.

Räcker inte med station
Forskarna undersöker fastighetspriser, inte för att dessa i sig är intressanta utan fastighetspriser används för att fånga upp vad hushållen värdesätter och är beredda att betala för. Forskningen visar att nya stationer inte per automatik ger effekter på fastighetspriser, pendling eller förtätning, vilket är vad som undersökts i studien.

– Bra pendlingsmöjligheter till större arbetsmarknad avspeglar sig i högre fastighetspriser. När det gäller pendling spelar minuterna roll. Tio minuters minskad restid i varje riktning varje dag blir mycket tid, säger Helena Bohman.

Detta är också orsaken till att forskarna ser kraftigare effekter i orter som ligger nära storstadsområdena, som Malmö, Lund och Helsingborg, än i de nordöstra delarna av Skåne.

– Tillgång till pendling, kortare restid och större boendeytor ses förstås som attraktivt av många. I glesbefolkade områden långt från större arbetsmarknader ses ingen eller mycket begränsad effekt av nya stationer, säger Helena Bohman.

Spår attraktivt – men dyrt
Men det räcker inte med en järnvägsstation, och inte heller är det alltid en sådan som behövs. Här manar Helena Bohman till viss eftertanke.

– Det är viktigt att anpassa investeringar. Spårbunden trafik som järnväg har hög kapacitet men också höga kostnader. Många orter vill ha en tågstation då det är lite status i det – men det är inte säkert det ger bättre effekter. Buss är billigare och når fler. Om målet inte är förtätning är buss ett alldeles utmärkt alternativ, säger Helena Bohman.


Källa: Malmö Universitet


Skriv ut



Niklas Bergman, förvaltningschef Region Stockholm och Lars Stendius, vd YIT Sverige \
Niklas Bergman, förvaltningschef Region Stockholm och Lars Stendius, vd YIT Sverige "skakar hand" efter påskrivet kontrakt.

YIT bygger en del av tunnelbaneförlängningen i Stockholm

YIT och Region Stockholm har tecknat ett avtal för en del av tunnelbaneförlängningen vid Sockenplan i Stockholm. Arbetet börjar i augusti 2020 och byggperioden är cirka 2,5...

Läs mer
Malux  järnväg


Skanska bygger järnväg i Vestfold, Norge för cirka 330 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Sa.Pi. NOR om markarbeten på den norra delen av en ny jä...

Läs mer
SBS Betong 550

Regeringen ger uppdrag för ny infrastrukturplan och nya stambanor för höghastighetståg

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för en ny nationell...

Läs mer
Europakorridoren
Snälltåget som kört till Åre sedan 2007 startar nu trafik till Österrikiska alperna.

Snälltåget kör nattåg direkt till Alperna 2021

Snälltåget kör direkta nattåg till Alperna under vintersäsongen 2021....

Läs mer
Tammermatic
Bilden är en visionsbild.

Ny utredning: Biljettintäkter kan finansiera ny järnväg mellan Oslo och Stockholm

En ny utredning visar att biljettintäkterna räcker för att finansiera en snabbare...

Läs mer
Westmatic 550


Veidekke utför förberedande arbeten på Norrbotniabanan

Veidekke har fått i uppdrag av Trafikverket att utföra förberedande arbeten på...

Läs mer
Kregis 550


Sommarens trafik på Inlandsbanan ställs in

Inlandsbanan har beslutat att ställa in persontrafiken i sommar. Bakgrunden till beslutet...

Läs mer
DLMASKIN550


Forskning visar på Citytunnelns effekter

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen – förutom i Hyllie. Ny forskning...

Läs mer
lännen


Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya...

Läs mer
Vattenfall
Nya X2000 1 kl.

Nya X2000 belönas i prestigefylld designtävling

Nya X2000 vinner det prestigefyllda designpriset Best of the best, i den internationella...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se