Facebook


Instagram

Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums


2021-09-07

DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.
Bild: Vossloh Locomotives
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i reguljär drift och kör virke på Frykdalsbanan åt Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab).

DE 18, som blir typgodkänt i Sverige och Norge från 2023, är ett dieselelektriskt mitthyttslok för tung växling och linjetjänst. Det är typgodkänt i ett stort antal europeiska länder och nu har turen kommit också till Sverige och Norge.

– Loket har en perfekt storlek. Det fyller ett tomrum mellan våra största sexaxliga diesellok och de mindre två- och treaxliga loken, säger Lars Yngström, vd och majoritetsägare hos Tågab.


Virke åt Trätåg
Virkestransporterna på Frykdalsbanan, som inte är elektrifierad, körs åt Trätåg AB, som grundades i Falun 1970 av nuvarande ägare Stora Enso Skog och BillerudKorsnäs AB i samband med att flottningen på Dalälven upphörde. Tåget går fem dagar i veckan och har normalt 16 vagnar som totalt lastar cirka 1 200 ton.

En stor del av de diesellok som Tågab använder har hunnit bli 40–60 år gamla, några är tillverkade under 1950-talet.


Mitthyttslok bra vid växling
– Det är aldrig fel med nya lok, säger Lars Yngström och fortsätter:
– Miljöegenskaper är ju betydligt bättre och arbetsmiljön fantastiskt fin. Hur mycket ett lok bullrar påverkar ju inte bara omgivningen utan även arbetsmiljön för lokpersonalen.

Många av Tågab:s har äldre diesellok har en förarhytt i var ände. DE18 har liksom flera andra nyare medelstora diesellok mitthytt.

– För växling och terminaltåg är det alltid fördel med mitthyttslok. Förutom bättre komfort inne i hytten än på gamla lok så är också fotsteg och gångbord bättre utformade, säger Lars Yngström.


Modernt och framtidsanpassat
Från 2023 kommer denna senaste generation av det framgångsrika och beprövade loket vara godkänt också för Sverige och Norge. Loket är förberett för ETCS och har den moderna MTU Stage V-motorn som är förberedd för HVO-användning.

Ett nytt lok med ny motor och modern avgasrening minskar bränsleförbrukningen rejält och reducerar samtidigt skadliga emissioner ordentligt. Med HVO som bränsle, kliver man dessutom av det fossila bränslet idag istället för någon gång i framtiden. 

– DE 18 är mycket populärt bland våra kunder runtom i Europa. De lok vi visar upp i Sverige i september är vårt mest moderna lok där all elektronik är av senaste snitt, berättar Ronny Hjärtmyr som är säljansvarig för Vossloh Locomotives i Skandinavien.

120 DE 18-lok är redan i drift runtom i Europa hos ett antal olika kunder med skiftande konfiguration av utrustning. 

– Det är ett mångsidigt, pålitligt och ekonomiskt val, oavsett verksamhet och arbetsmiljön i DE 18 är designad för bästa tänkbara förarmiljö, säger Ronny Hjärtmyr.

Loket klarar givetvis också multipelkörning.


Källa: Vossloh Locomotives


Skriv ut





Strukton Rail vinner kontraktet för Västkustbanan Väst

Den 10 september fick Strukton Rail beslutet från Trafikverket att de har tilldelats...

Läs mer
Zinga


Nystart för SJs direkttåg till Köpenhamn 13 september

Den 13 september börjar SJ köra 2-3 snabbtåg dagligen i varje riktning...

Läs mer
iNFOSPREAD


Två besvärliga tillfällen på Västkustbanan i höst

För den som ska resa mellan Göteborg och Skåne i höst, kan det bli en...

Läs mer
Zbloc
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums

Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i...

Läs mer
SBS Betong 550


Sista minuten-biljetter är tillbaka på SJ för studenter, ungdomar och pensionärer

Nu är det återigen möjligt för studenter, ungdomar och pensionärer att...

Läs mer
En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.

Broar och spår på plats – snart rullar tågen mellan Malmö och Lund

Under nio dygn har tågtrafiken mellan Malmö och Lund stått still när två...

Läs mer
Europakorridoren


MTRX relanserar direktlinje mellan Göteborg och Solna

Den 2 mars 2020 introducerade MTRX en ny tågförbindelse till Solna Station för att...

Läs mer
Kregis 550


SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

Under måndagen meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik...

Läs mer
DLMASKIN550
Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar, ankommer Göteborg under måndagen.

Ny tågpendel från Dalarna ökar skogsexporten via Göteborgs hamn

Nu startar en ny tågpendel som ska ta sågade trävaror från Malungsfors i...

Läs mer
Vattenfall
INSUCOs team är en av de ledande konsulterna inom design av järnvägsövergångar i Danmark.

AFRY förvärvar danska INSUCO och stärker inom järnvägsdesign

Förvärvet av det danska konsultingenjörsföretaget INSUCO kommer att stärka...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se