Facebook


Instagram

Framgångsrika första testkörningar för smartare och effektivare tåg i Norge


2020-10-15

Testtåget.
Bild: Ingvald Ramsrud/Bane NOR
Testtåget.

I början av 2021 kommer tåg utrustade med det senaste ERTMS Baseline 3 Release 2 (BL3R2) ombord tågstyrningssystemet att vara redo för kommersiell trafik i Norge. Nu har det första loket utrustat med det uppgraderade signalsystemet påbörjat testkörningar övervakade från Bane NORs testlaboratorium vid Nyland utanför Oslo.

– Jag stolt att berätta att ERTMS BL3R2-signallösning har gjort övergången från pappersprodukt till faktisk testkörning i Norge. Efter ytterligare demonstration och tester kommer de första tågen att certifieras för kommersiell service i Norge i början av 2021, säger Rob Whyte, VD Alstom Nordics.

Testkörningarna av testloket Di8 kommer att äga rum under 10 dagar på banan mellan Roa och Hønefoss. Innan slutet av 2020 kommer samma lok att testas på ett spår med matchande version (BL3R2) i Sverige.

Efter certifiering av en oberoende säkerhetsbedömare har Alstom Onboard ERTMS BL3R2-lösning testats i laboratoriet vid Nyland under de senaste månaderna. Ett första DI8-lok har monterats och förväntas genom digitala tester visa att det är kompatibelt med tidigare versioner av ERTMS-bananläggningarna (B2 och B3MR1) i Norge.

För att stödja effektiv migrering till ett nytt nationellt digitalt tågkontrollsystem i Norge kommer Alstom att leverera en Onboard-lösning som ska integrera den äldre ATC-2 lösningen. Den nya lösningen kommer att vara helt inbäddad, utan extra hårdvara. Det finns flera fördelar med att inte ha någon extra hårdvara; mindre hårdvara innebär mindre installationsproblem och bättre tillgänglighet.

Kontraktet för signalprojektet undertecknades i juni 2018 och består av ramkontrakt för 14 olika järnvägsfordonsägare, förhandlat av Bane NOR på uppdrag av de deltagande tågägarna. Depån, där installationen utförs, ligger intill Campus Nyland; ett test-, tränings- och kompetenscentrum som nyligen invigdes av Bane NOR för implementering av ERTMS i Norge.



Källa: Alstom


Skriv ut



Transportstyrelsen har gjort en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat baserat på resultatet av förra vinterns bromstester.
Transportstyrelsen har gjort en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat baserat på resultatet av förra vinterns bromstester.

EU:s bullerkrav en säkerhetsrisk för svensk järnväg

Antalet olyckor på järnvägen riskerar att öka när EU:s krav på tysta järnvägssträckor börja gälla 2024. EU:s bullerkrav kan få stora...

Läs mer
Tammermatic
Fladdermus brunlångöra.

Spaning efter fladdermöss inför bygge av ny järnväg

Trafikverket inventerar nu fladdermöss i Gävletrakten inför ett planerat jä...

Läs mer
Malux  järnväg

Infranord byter till Byggföretagen

Vid gårdagens styrelsemöte beslutade Infranords styrelse attge VD mandat att på...

Läs mer
iNFOSPREAD


Struktons har lämnat in sitt yttrande rörande Framtidens järnvägsunderhåll

Strukton som utpekad remissinstans har den 21 oktober lämnat sitt yttrande rörande...

Läs mer
Zinga
Korsvägens tillfälliga resecentrum öppnar dörrarna den 26 oktober.

Tillfälligt resecentrum öppnar på Korsvägen

Bygget av Västlänken och den nya stationen vid Korsvägen går in i en ny fas. I...

Läs mer
RSAB
Projektet vill ta reda på hur efterfrågan på transporter påverkas av attitydförändringar och trender i samhället.

Framtida transportbehov ska förutspås med hjälp av big data och maskininlärning

Norska Jernbanedirektoratet har valt WSP för att utveckla en ny metod för användning...

Läs mer
SBS Betong 550


Järnvägen i Östergötland förstärks med två nya broar och godsjärnväg

Nästa vecka kopplas den nya godsjärnvägen Kardonbanan och två nya jä...

Läs mer
Europakorridoren
Testtåget.

Framgångsrika första testkörningar för smartare och effektivare tåg i Norge

I början av 2021 kommer tåg utrustade med det senaste ERTMS Baseline 3 Release 2 (BL3R2)...

Läs mer
Westmatic 550


Växjö kommun aktualiserar höghastighetsfrågan

Trafikverket fick i juni i uppdrag av regeringen att redovisa uppdaterade och kompletterande...

Läs mer
Kregis 550


Nedriven kontaktledning orsakar tillfälliga störningar

På grund av en riven kontaktledning norr om Örebro riskerar flera av SJs tåg att...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågstopp Varberg-Falkenberg-Varberg dagtid nästa vecka

All tågtrafik på sträckan Varberg- Falkenberg- Varberg är inställd under...

Läs mer
lännen


Tyréns är generalkonsult när SL moderniserar Rissne tunnelbanedepå

Tyréns har fått generalkonsultuppdraget av SL att projektera för modernisering av...

Läs mer
Vattenfall
\

Punktligheten består när allt fler tåg går

Punktligheten för persontågstrafiken årets tredje kvartal blev 93,6 procent,...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se