Facebook


Instagram

Framgångsrika första testkörningar för smartare och effektivare tåg i Norge


2020-10-15

Testtåget.
Bild: Ingvald Ramsrud/Bane NOR
Testtåget.

I början av 2021 kommer tåg utrustade med det senaste ERTMS Baseline 3 Release 2 (BL3R2) ombord tågstyrningssystemet att vara redo för kommersiell trafik i Norge. Nu har det första loket utrustat med det uppgraderade signalsystemet påbörjat testkörningar övervakade från Bane NORs testlaboratorium vid Nyland utanför Oslo.

– Jag stolt att berätta att ERTMS BL3R2-signallösning har gjort övergången från pappersprodukt till faktisk testkörning i Norge. Efter ytterligare demonstration och tester kommer de första tågen att certifieras för kommersiell service i Norge i början av 2021, säger Rob Whyte, VD Alstom Nordics.

Testkörningarna av testloket Di8 kommer att äga rum under 10 dagar på banan mellan Roa och Hønefoss. Innan slutet av 2020 kommer samma lok att testas på ett spår med matchande version (BL3R2) i Sverige.

Efter certifiering av en oberoende säkerhetsbedömare har Alstom Onboard ERTMS BL3R2-lösning testats i laboratoriet vid Nyland under de senaste månaderna. Ett första DI8-lok har monterats och förväntas genom digitala tester visa att det är kompatibelt med tidigare versioner av ERTMS-bananläggningarna (B2 och B3MR1) i Norge.

För att stödja effektiv migrering till ett nytt nationellt digitalt tågkontrollsystem i Norge kommer Alstom att leverera en Onboard-lösning som ska integrera den äldre ATC-2 lösningen. Den nya lösningen kommer att vara helt inbäddad, utan extra hårdvara. Det finns flera fördelar med att inte ha någon extra hårdvara; mindre hårdvara innebär mindre installationsproblem och bättre tillgänglighet.

Kontraktet för signalprojektet undertecknades i juni 2018 och består av ramkontrakt för 14 olika järnvägsfordonsägare, förhandlat av Bane NOR på uppdrag av de deltagande tågägarna. Depån, där installationen utförs, ligger intill Campus Nyland; ett test-, tränings- och kompetenscentrum som nyligen invigdes av Bane NOR för implementering av ERTMS i Norge.



Källa: Alstom


Skriv ut





Ökat fokus på produktutveckling ska ta Hector Rail framåt

Sedan ett par månader tillbaka finns en ny avdelning för produktutveckling på...

Läs mer
iNFOSPREAD
Frida Ukmar utses till vd för MTR Mälartåg.

Frida Ukmar utses till vd för MTR Mälartåg

Frida Ukmar har utsetts till vd för MTR Mälartåg. Ett bolag som bildades i...

Läs mer
Zbloc
Solnatunnlarna söderifrån.

Sommarens upprustning av tågtunnlarna i Solna påverkar pendeltågstrafiken

Från den 5 juli kl 01:30 till den 9 augusti kl 04:30, kommer Trafikverket stänga av ett...

Läs mer
SBS Betong 550


Stort resandetapp i bantrafiken under pandemin

Restriktioner kopplade till coronapandemin påverkade resandet med järnväg, spå...

Läs mer
Zinga
Samarbetet mellan VR Transpoint och SSAB har som mål att halvera SSABs transportutsläpp till 2024.

Järnvägen ska halvera industrijättens transportutsläpp

VR Transpoint och SSAB har ingått ett avtal för transport av råvaror och produkter...

Läs mer
Europakorridoren
Bilden är en illustration.

Alstom vinner största kontraktet i dansk järnvägshistoria

Alstom, som är världsledande inom smarta och hållbara transporter, har vunnit det...

Läs mer
Kregis 550
Tågtrafiken påverkas i Varberg.

Tågtrafiken påverkas i Varberg

Både Västkustbanan och Viskadalsbanan påverkas från söndag den 20 juni...

Läs mer
DLMASKIN550


NRC Group Sverige vinner utförandeentreprenad för 95 miljoner kronor

NRC Group Sverige har blivit tilldelade en utförandeentreprenad för BEST-arbeten på...

Läs mer
Vattenfall
Ett X 2000-tåg susar fram genom soligt höstlandskap.

Nu släpper SJ höstens biljetter

I dag den 16 juni släpper SJ biljetter för hösten, närmare bestämt fö...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se