Facebook


Instagram

Framgångsrika första testkörningar för smartare och effektivare tåg i Norge


2020-10-15

Testtåget.
Bild: Ingvald Ramsrud/Bane NOR
Testtåget.

I början av 2021 kommer tåg utrustade med det senaste ERTMS Baseline 3 Release 2 (BL3R2) ombord tågstyrningssystemet att vara redo för kommersiell trafik i Norge. Nu har det första loket utrustat med det uppgraderade signalsystemet påbörjat testkörningar övervakade från Bane NORs testlaboratorium vid Nyland utanför Oslo.

– Jag stolt att berätta att ERTMS BL3R2-signallösning har gjort övergången från pappersprodukt till faktisk testkörning i Norge. Efter ytterligare demonstration och tester kommer de första tågen att certifieras för kommersiell service i Norge i början av 2021, säger Rob Whyte, VD Alstom Nordics.

Testkörningarna av testloket Di8 kommer att äga rum under 10 dagar på banan mellan Roa och Hønefoss. Innan slutet av 2020 kommer samma lok att testas på ett spår med matchande version (BL3R2) i Sverige.

Efter certifiering av en oberoende säkerhetsbedömare har Alstom Onboard ERTMS BL3R2-lösning testats i laboratoriet vid Nyland under de senaste månaderna. Ett första DI8-lok har monterats och förväntas genom digitala tester visa att det är kompatibelt med tidigare versioner av ERTMS-bananläggningarna (B2 och B3MR1) i Norge.

För att stödja effektiv migrering till ett nytt nationellt digitalt tågkontrollsystem i Norge kommer Alstom att leverera en Onboard-lösning som ska integrera den äldre ATC-2 lösningen. Den nya lösningen kommer att vara helt inbäddad, utan extra hårdvara. Det finns flera fördelar med att inte ha någon extra hårdvara; mindre hårdvara innebär mindre installationsproblem och bättre tillgänglighet.

Kontraktet för signalprojektet undertecknades i juni 2018 och består av ramkontrakt för 14 olika järnvägsfordonsägare, förhandlat av Bane NOR på uppdrag av de deltagande tågägarna. Depån, där installationen utförs, ligger intill Campus Nyland; ett test-, tränings- och kompetenscentrum som nyligen invigdes av Bane NOR för implementering av ERTMS i Norge.



Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se