Facebook


Instagram

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad


2021-01-13

Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Bild: Scantruck
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Den uppfyller alla säkerhetskrav tack vare ”Virtual Wall”.
Bild: Scantruck
Den uppfyller alla säkerhetskrav tack vare ”Virtual Wall”.

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor för ett ytterst komplext projekt. 6113 E lämpar sig särskilt väl för lyft, förflyttning och placering av tunga laster och följer, tack vare ”Virtual Wall”, alla säkerhetsföreskrifter.

Sefi-Intrafor är huvudentreprenör för specialbyggnadsarbete vid tre tunnelbanestationer och har beslutat att hyra en 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran från ENCO-maskinparken. Maskinen ska användas vid arbetet av utbyggnaden av Paris tunnelbanelinje 14, till Chevilly-Larue. Arbetet, som utförs under RATP projektledning med Systra-Setec-koncernen som huvudentreprenör, är av både mycket komplex och restriktiv karaktär.


Mycket komplex och restriktiv byggarbetsplats under 225 000 volt
Den stora utmaningen för projektet är Réseau de Transport d'Electricités (RTE’s) högspänningsledning som sträcker sig över hälften av den framtida Porte de Thiais metrostationen vid Chevilly-Larue. Detta är en kraftig högspänningsledning (225.000 Volt) som ger ström till Orly flygplatsplattform.

– Det speciella med denna del är att det är en av de enda på nätet som elbolaget inte kan ändra riktning på. Så hela organiseringen av området beror på denna mycket speciella situation, förklarar Frédéric Roche, Construction Manager på Sefi-Intrafor, och fortsätter:

– Att arbeta nära en kraftig högspänningsledning skapar enorma säkerhetsproblem. Långt innan starten av byggandet övervägde vi därför den lämpligaste praktiska lösningen för att ta itu med områdets specifika karaktär, och den lösning som skulle ge den säkraste miljön för oss att arbeta i.

Denna lösning hittades med SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran.


En unik konfiguration för att möta speciella krav
Efter att ha konsulterat RTE angående höjdmätningar för kablarna och fastställt de specifika lyftkraven på plats för montering av 1,2 meter till 1,5 meter tjocka membranväggar på ner till 36 meters djup, definierade entreprenören området inom vilket lyftoperationer kunde utföras.

– Vi arbetar inom en mall, som sätter ett "virtuellt" tak för våra lyft, för att inte riskera att elektrisk bågning kommer för nära högspänningsledningarna, säger Frédéric Roche.

Säkerhetsgränsen sattes till nio meter, vilket inte lämnade mycket utrymme för att placera och svetsa de fem meter långa stålburarna.

Den teleskopiska bandkranen på 120t från SENNEBOGEN möjliggör optimal drift under dessa säkerhetsförhållanden och uppfyller samtidigt kraven för att lyfta tunga laster. I själva verket var förhållandet arbetshöjd/lastkapacitet och utmaningar med kompakthet och räckvidd avgörande faktorer när det gällde val av utrustning. Med en maximal lastkapacitet på upp till 120 t och en maximal räckvidd på 40,2 m, visar bommen på SENNEBOGEN 6113 sina styrkor. Särskilt där utrymmet är begränsat kan bredden på banden varieras och ställas in mellan 3,90-6,30 m. SENNEBOGEN 6113’s Full-Power Boom är här det perfekta valet.


Virtual Wall för maximal säkerhet

Vidare är SENNEBOGEN 6113 E den enda som inte bara uppfyller belastningskraven för kunden, men som också kan utrustas med en "Virtual Wall". Tack vare denna funktion blockerar systemet så snart bommen är utsträckt till en höjd på nio meter. En skärm i kabinen visar bommens position i förhållande till elledningarna. Då kranen arbetar i ett trångt utrymme bredvid flera andra maskiner krävs förarens ständiga uppmärksamhet. En kamera monterad på sidan täcker den döda vinkeln på höger sida av förarhuset, den teleskopiska bandkranen har också en backkamera och en kamera på vinscharna.

– Jag hade betänkligheter angående detta jobb på grund av högspänningsledningen. Jag blev lugnad av det faktum att jag själv kunde justera maskinens arbetsområde i förhållande till platsens utmaningar och höjdgränsen. Denna funktion är betryggande eftersom systemet blockerar ytterligare rörelse när teleskopbommen kommer nio meter högt, och jag därför inte kan nå längre. Det är detta som gör att det är säkert att arbeta, Antonio De Sousa, Kranförare hos ENCO.


Källa: Scantruck

Skriv ut





Senaste ETCS standarden på 13 lokomotiv för godstrafik mellan Tyskland, Danmark och Sverige

Alstom kommer att utrusta 13 lokomotiv för tyska DB Cargo med den senaste...

Läs mer
iNFOSPREAD

Nya tåg när Tåg i Bergslagen rustar för framtiden

Tåg i Bergslagen behöver utöka, förnya och förbättra sin...

Läs mer
SBS Betong 550


Banarbeten påverkar tågtrafiken mellan Falkenberg och Göteborg

Banarbeten på Varbergs station påverkar tågtrafiken på sträckan...

Läs mer
Zinga


Rekordhög tillförlitlighet för persontågen

Statistiken om punktligheten på järnvägen visar på ytterligare ett år...

Läs mer
RSAB
Henrik Dahlin tillträder som ny vd för MTR Nordic AB den 1 mars.

Henrik Dahlin ny vd för MTR Nordic AB

Henrik Dahlin har utsetts till ny vd för MTR Nordic AB och får därmed ansvar fö...

Läs mer
Europakorridoren
Visionsbild över hur det stora projektet kan komma att se ut när det är klart (bilden är en illustration).

Jernhusens detaljplan för första etappen av RegionCity i Göteborg har vunnit laga kraft

Den 10 december 2020 tillstyrkte kommunfullmäktige i Göteborg detaljplanen för...

Läs mer
Kregis 550
Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan.

Möjliga sträckningar för ny stambana Hässleholm-Lund presenteras

Trafikverket planerar för en ny stambana mellan Stockholm och Malmö. Först ut i...

Läs mer
DLMASKIN550
Fyra spår på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm skapar tillsammans med en ny station i Bergsbrunna stora möjligheter att utveckla staden.

Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet ligger fast

Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet gäller och arbetar vidare...

Läs mer
lännen
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).

Norska regeringen vill utreda en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Stockholm

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelade under gårdagen att...

Läs mer
Vattenfall
Planområdet Centralstaden.

Arkitektuppdraget kan starta:

Rekordintresse för Jernhusens utveckling av Stockholms centralstationsområde

Intresset har varit mycket stort från hela världen. Ett femtiotal arkitektteam anmä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se