Facebook


Instagram

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn


2021-10-12

Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.
Bild: Green Cargo AB
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva timmervagn. Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Green Cargo erbjuder Holmen och rundvirkesmarknaden en dedikerad rundvirkesorganisation med målsättningen att alltid överträffa de mycket efterfrågade behoven av flexibilitet och regularitet. Samarbetet med Holmen sträcker sig långt tillbaka i tiden med transporter av massaved och sågtimmer mellan orter i norra Sverige. Under årens lopp har efterfrågan och volymerna vuxit till den grad att antalet destinationer i systemet ökat kraftigt i antal.

– Tidigare krävde vi lång framförhållning på kundernas beställningar, nu har vi vänt på steken, nu är det virkeskunderna som knappt hinner få fram virke till terminalerna för att vi är så pass snabba säger Johan Roswall, strategisk säljare rundvirke.

Nu förlängs samarbetet med Holmen genom ett helt nytt avtal som också innebär introduktionen av en helt ny timmervagn. Efter utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal och några särskilt utvalda kunder kan implementeringen av marknadens mest effektiva timmervagn med en last-area på 10,82 m2 genomföras.

Det finns flera fördelar med Golden Bullet 2.0. Tack vare sin stora lastprofil blir den längdeffektiv då den rymmer mer virke per meter. I kombination med lägre axellast på grund av fler axlar per vagnmeter, blir det mindre slitage på Trafikverkets anläggning.

– De vagnar som kändes nya och innovativa för några år sedan upplevs redan daterade, de bleknar i jämförelse. ”Det här är den överlägset bästa vagnen vi hanterat, och då har vi testat alla vagntyper på marknaden” för att nämna några av kundernas kommentarer vid provlastningar, säger Johan Roswall.

Tack vare vagnens nyutvecklade stakar, som är både mer hållfasta och flexibla så underlättas bland annat lossningen. Vagnens okomplicerade konstruktion förenklar manövrar vid behov av underhåll och reparation. Golden Bullet 2.0 är utvecklad i och för den svenska marknaden och har klarat de norrländska vintertesterna i sträng kyla utan problem.

– Holmen Skog blir först ut i Sverige att använda den modernaste transportlösningen för rundvirkestransporter. Och vi stannar inte här, runt hörnet finns ytterligare teknikutveckling som vi kommer presentera längre fram, säger Johan Roswall.


Källa: Green Cargo


Skriv ut





Inga spårvagnar mellan Svingeln och Centralstationen

Den 23 oktober-1 november går inga spårvagnar mellan Svingeln och Centralstationen....

Läs mer
Zinga


SJ och Tåg i Bergslagen utökar tågtrafiken kraftigt i Dalarna under 2022

Den 12 december påbörjas 2022 års tågtidtabell för hela Sverige. Fö...

Läs mer
iNFOSPREAD


92 av 100 pendeltåg punktliga i september

September månads punktlighet landade på 91,9 procent. Punktligheten påverkades...

Läs mer
Zbloc


Sweco vinner järnvägsuppdrag i Finland

Sweco har tilldelats flera uppdrag kopplat till ”Entimmeståget”, inkluderande...

Läs mer
SBS Betong 550
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva...

Läs mer
Kristoffer Tamsons, ordförande Svensk Kollektivtrafik, Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen och Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag tar i hand.

Nu satsar branschen på nystart av kollektivtrafiken i Sverige

Välkommen ombord igen – restriktionerna är över och nu är det dags att...

Läs mer
Europakorridoren


Tidigt släpp av MTRX julresor för att möta den starka efterfrågan

MTRX har under hela september sett en stark efterfrågan och när restriktionerna slä...

Läs mer
Kregis 550


Hector Rail anmärker på nytt tågskyddssystem:

”Sverige borde avvakta”

Ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem ska underlätta tågtransporter i...

Läs mer
DLMASKIN550


Nu släpper SJ vinterns biljetter

Många svenskar planerar nu för vinterns tågresor och onsdagen den 6 oktober ö...

Läs mer
Vattenfall
Med Vossloh Nordics spårgående Kirow-kran kan trafiken köra som normalt förbi arbetsplatsen. Här passerar Snälltåget förbi precis utanför Stockholms centralstation.

Ny standardväxel för svensk järnväg

För första gången på fem år har en helt ny svensk standardvä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se