Facebook


Instagram

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn


2021-10-12

Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.
Bild: Green Cargo AB
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva timmervagn. Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Green Cargo erbjuder Holmen och rundvirkesmarknaden en dedikerad rundvirkesorganisation med målsättningen att alltid överträffa de mycket efterfrågade behoven av flexibilitet och regularitet. Samarbetet med Holmen sträcker sig långt tillbaka i tiden med transporter av massaved och sågtimmer mellan orter i norra Sverige. Under årens lopp har efterfrågan och volymerna vuxit till den grad att antalet destinationer i systemet ökat kraftigt i antal.

– Tidigare krävde vi lång framförhållning på kundernas beställningar, nu har vi vänt på steken, nu är det virkeskunderna som knappt hinner få fram virke till terminalerna för att vi är så pass snabba säger Johan Roswall, strategisk säljare rundvirke.

Nu förlängs samarbetet med Holmen genom ett helt nytt avtal som också innebär introduktionen av en helt ny timmervagn. Efter utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal och några särskilt utvalda kunder kan implementeringen av marknadens mest effektiva timmervagn med en last-area på 10,82 m2 genomföras.

Det finns flera fördelar med Golden Bullet 2.0. Tack vare sin stora lastprofil blir den längdeffektiv då den rymmer mer virke per meter. I kombination med lägre axellast på grund av fler axlar per vagnmeter, blir det mindre slitage på Trafikverkets anläggning.

– De vagnar som kändes nya och innovativa för några år sedan upplevs redan daterade, de bleknar i jämförelse. ”Det här är den överlägset bästa vagnen vi hanterat, och då har vi testat alla vagntyper på marknaden” för att nämna några av kundernas kommentarer vid provlastningar, säger Johan Roswall.

Tack vare vagnens nyutvecklade stakar, som är både mer hållfasta och flexibla så underlättas bland annat lossningen. Vagnens okomplicerade konstruktion förenklar manövrar vid behov av underhåll och reparation. Golden Bullet 2.0 är utvecklad i och för den svenska marknaden och har klarat de norrländska vintertesterna i sträng kyla utan problem.

– Holmen Skog blir först ut i Sverige att använda den modernaste transportlösningen för rundvirkestransporter. Och vi stannar inte här, runt hörnet finns ytterligare teknikutveckling som vi kommer presentera längre fram, säger Johan Roswall.


Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se