Facebook


Instagram

Inlandsbanan AB handlar upp vätgasdrivna tågvärmevagnar


2020-08-07

En avgörande del för inlandets attraktionskraft är koldioxidfria transporter för att människor ska vilja fortsätta färdas hit.
Bild: John Nilsson/Inlandsbanan
En avgörande del för inlandets attraktionskraft är koldioxidfria transporter för att människor ska vilja fortsätta färdas hit.

Europa öppnar upp för grön vätgas. I början av juli presenterade EU sin nya vätgasstrategi för användandet av vätgas. En strategi som beskrivs av EU:s energikommissionär Kadri Simson och klimatansvarige förste viceordföranden Frans Timmermans som ambitiös och nödvändig för att uppnå klimatneutralitet. Detta går hand i hand med Inlandsbanan AB ambition att nu genom vätgasdriven tågvärmevagn påbörja arbetet för en koldioxidfri transportkorridor genom halva Sverige.

Inlandsbanan AB gör satsningar för vätgasdrift på järnväg. Den 8 juli publicerade Inlandsbanan AB en ansökningsinbjudan för den nu påbörjade offentliga upphandlingen av nya vätgasdrivna tågvärmevagnar. Upphandlingen syftar till att komma fram till en innovativ och kostnadseffektiv lösning för en vätgasdriven tågvärmevagn. Denna tågvärmevagn kommer genom grön vätgas från inlandets vindkraftsparker tillhandahålla varma och belysta vagnar till resenärer som är på väg till fjälldestinationerna i inlandet.

Strategin går hand i hand med Inlandsbanans ambition att skapa en prioriterad godskorridor – utan koldioxidutsläpp. Denna transportkorridor, genom mer än halva Sverige, skulle förutom att säkra industrins konkurrenskraft även att främja tillväxt i inlandets turismdestinationer. Här är tåget med koldioxidfria transporter avgörande för inlandets attraktionskraft och för att människor ska fortsätta att vilja ta sig hit säger Peter Ekholm, VD Inlandsbanan AB.

Framtagandet av vätgasdrivna tågvärmevagnar ingår som ett delprojekt för det övergripande projektet Vätgas i inlandet som Inlandsbanan AB driver tillsammans med sin samarbetspartner Statkraft. Det övergripande projektet syftar till att etablera vätgasproduktionsanläggningar längs Inlandsbanan med vätgasdistribution via Inlandsbanan. För denna distribution avses i en senare upphandling tas fram en teknisk lösning för vätgasframdrift av dagens diesellinjelok.


Fakta tågvärmevagn:
För att kunna elkraftförsörja personvagnar/liggvagnar på oelektrifierade järnvägar som exempelvis Inlandsbanan behövs en generator som är placerad på en så kallad tågvärmevagn eller värmefinka i dagligt tal. Tågvärmevagnar används idag bland annat för nattågen som vintertid transporterar skidturister till och från fjälldestinationerna längs Inlandsbanan. Att resa med dessa tåg innebär en minskning av utsläpp på 19 785 ton koldioxid per år i jämförelse med vad som hade varit fallet om bil och/eller flyg nyttjats för de aktuella resorna.



Källa: Inlandsbanan


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se