Facebook


Instagram

Inlandsbanan AB handlar upp vätgasdrivna tågvärmevagnar


2020-08-07

En avgörande del för inlandets attraktionskraft är koldioxidfria transporter för att människor ska vilja fortsätta färdas hit.
Bild: John Nilsson/Inlandsbanan
En avgörande del för inlandets attraktionskraft är koldioxidfria transporter för att människor ska vilja fortsätta färdas hit.

Europa öppnar upp för grön vätgas. I början av juli presenterade EU sin nya vätgasstrategi för användandet av vätgas. En strategi som beskrivs av EU:s energikommissionär Kadri Simson och klimatansvarige förste viceordföranden Frans Timmermans som ambitiös och nödvändig för att uppnå klimatneutralitet. Detta går hand i hand med Inlandsbanan AB ambition att nu genom vätgasdriven tågvärmevagn påbörja arbetet för en koldioxidfri transportkorridor genom halva Sverige.

Inlandsbanan AB gör satsningar för vätgasdrift på järnväg. Den 8 juli publicerade Inlandsbanan AB en ansökningsinbjudan för den nu påbörjade offentliga upphandlingen av nya vätgasdrivna tågvärmevagnar. Upphandlingen syftar till att komma fram till en innovativ och kostnadseffektiv lösning för en vätgasdriven tågvärmevagn. Denna tågvärmevagn kommer genom grön vätgas från inlandets vindkraftsparker tillhandahålla varma och belysta vagnar till resenärer som är på väg till fjälldestinationerna i inlandet.

Strategin går hand i hand med Inlandsbanans ambition att skapa en prioriterad godskorridor – utan koldioxidutsläpp. Denna transportkorridor, genom mer än halva Sverige, skulle förutom att säkra industrins konkurrenskraft även att främja tillväxt i inlandets turismdestinationer. Här är tåget med koldioxidfria transporter avgörande för inlandets attraktionskraft och för att människor ska fortsätta att vilja ta sig hit säger Peter Ekholm, VD Inlandsbanan AB.

Framtagandet av vätgasdrivna tågvärmevagnar ingår som ett delprojekt för det övergripande projektet Vätgas i inlandet som Inlandsbanan AB driver tillsammans med sin samarbetspartner Statkraft. Det övergripande projektet syftar till att etablera vätgasproduktionsanläggningar längs Inlandsbanan med vätgasdistribution via Inlandsbanan. För denna distribution avses i en senare upphandling tas fram en teknisk lösning för vätgasframdrift av dagens diesellinjelok.


Fakta tågvärmevagn:
För att kunna elkraftförsörja personvagnar/liggvagnar på oelektrifierade järnvägar som exempelvis Inlandsbanan behövs en generator som är placerad på en så kallad tågvärmevagn eller värmefinka i dagligt tal. Tågvärmevagnar används idag bland annat för nattågen som vintertid transporterar skidturister till och från fjälldestinationerna längs Inlandsbanan. Att resa med dessa tåg innebär en minskning av utsläpp på 19 785 ton koldioxid per år i jämförelse med vad som hade varit fallet om bil och/eller flyg nyttjats för de aktuella resorna.



Källa: Inlandsbanan


Skriv ut





Högskolan Väst och SJ utvecklar kunskap kring VR som verktyg för utbildning

I dagarna startar Högskolan Väst tillsammans med SJ ett gemensamt forskningsprojekt. Fokus är att studera hur Virtual Reality, VR, på bästa sätt kan användas...

Läs mer
Tammermatic

Skanska bygger spårvagnsdepå i Göteborg för 847 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Västra Götalandsregionen, Västfastigheter om att bygga...

Läs mer
Malux  järnväg
I början av september togs 15 120 meter långräls tillvara från projektet Fyrspåret Malmö-Lund för att återbrukas i ett annat projekt – vilket aldrig tidigare har gjorts i Sverige.

Räls från Skåne får nytt liv i Halland

För första gången någonsin återanvänds så kallad lå...

Läs mer
iNFOSPREAD
I augusti landande den totala punktligheten för pendeltågen på 96,8 procent.

Augustis pendeltåg fortsatte punktlighetsresan

I juli var över 97 av 100 pendeltåg punktliga (97,5 procent). Augusti månad visade...

Läs mer
SBS Betong 550


Alstoms vätgaståg i passagerartrafik i Österrike

I Wien inleds nu en ny era inom passagerartåg. Fram till slutet av november kommer ett vä...

Läs mer
Europakorridoren


Satsning på ökat underhåll av järnväg

Regeringen föreslår en satsning på 500 miljoner kronor årligen mellan...

Läs mer
Westmatic 550

Bättre mobiluppkoppling på tågen

För att klara klimatomställningen behöver fler resa klimatsmart. Det måste...

Läs mer
Kregis 550
MTRX återlanserar direktlinje mellan Göteborg och Arenastaden.

MTRX återlanserar direktlinje mellan Göteborg och Arenastaden

Den 2 mars 2020 förlängde MTRX sin tågförbindelse till Solna Station...

Läs mer
DLMASKIN550


Svensk järnväg allt högre belastad

Trafiken på järnvägarna i Sverige ökade på nytt till en ny...

Läs mer
lännen


Normala restider för Öresundstågen när långt uppehåll på CPH Airport försvinner

Danmark tog nyligen bort de fasta gränskontrollerna för inresa i landet. För dem som...

Läs mer
Vattenfall
Pyttebron får inte vara kvar.

Beskedet: Pyttebron kan inte bevaras som bro

Den gamla järnvägsbron i Ängelholm, Pyttebron, kan inte stå kvar och inte...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se