Facebook


Instagram

Kust- till kustbanan optimeras med digital spetskompetens


2019-10-07

Bild: SJ

I somras vann Norconsult det prestigefulla uppdraget att genomföra åtgärdsvalsstudier på Kust till kust-banan för Trafikverket. Nu utökas samarbetet i uppdraget med digital specialistkompetens från Norconsult Astando – en av branschens mest anlitade konsulter inom trafikanalys.

Kust till kust-banan sträcker sig från Göteborg till Kalmar och Karlskrona, med genomgående trafik mellan Göteborg och östra Småland samt Blekinge. Flera delsträckor på kust-kustbanan är idag högt trafikerade med många pendlare och tung godstrafik, därför finns ett riksintresse av att höja kapaciteten på sträckan.

Norconsults uppdrag består i att beskriva brister i dagens järnväg- och vägsystem på hela sträckan och föreslå hur dessa kan förbättras, samt att beakta effekterna av den kommande höghastighetsbanan på sträckan Göteborg-Borås.

– Genom åtgärdsvalsstudien kommer vi att kunna peka på hur vi kan spara in restid och knyta ihop och stärka regionerna i de län som sträckan passerar, säger uppdragsledare Jonas Bengtsson.

Uppdraget kommer att utföras i samarbete med Norconsult Astando, som har lång erfarenhet av digitala lösningar inom väg- och trafiknät. Med hjälp deras kompetens ska den regionala tillgängligheten på Kust till kust-sträckan illustreras där isokron-kartor visar hur många människor som nås vid olika restidsintervall.

– Förutom att Astandos kompetens skapar mervärde för vår beställare Trafikverket är vi glada över att ha hittat en bra samarbetsform tillsamman med dem, säger Jonas. Att hitta nya dörrar i nya samarbeten med den starka kompetens som finns inom koncernen är jättekul, avslutar han. 



Källa: Norconsult


Skriv ut



Getingmidjan stängs av för arbete 18 - 21 oktober

Sträckan mellan Stockholm Central och Stockholms södra (ej Citybanan) är avstängd för trafik från 18 oktober klockan 22.00 till 21 oktober klockan 05.00. Avstä...

Läs mer
Tammermatic
Omprofilering av järnvägshjul, MED spånkontroll, med Dormer Pramets modifierade LNMT-skär.

Konsten att utveckla unika produkter för att tillgodose järnvägsindustrins behov

Specialdesignade reparationslok, som arbetar i en konstant hastighet av 700 meter per timme,...

Läs mer
Malux
Spårvagnsdepån byggs av Region Skåne i närheten av ESS i Brunnshög. Bild tagen september 2019.

Försenad trafikstart för spårvagnarna i Lund

Politiska styrgruppen för spårvägsprojektet har idag blivit informerade om att...

Läs mer
Europakorridoren
Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013.

Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013

Punktligheten för persontågen under årets tredje kvartal blev 91,6 procent. Hela...

Läs mer
Maxi Grip

Nu åker spårvagnarna tystare i Göteborg

Peter Edelönn, på SKF Lubrication Competence Center.

Med hjälp av SKF automatiska smörjsystem som installerats längs spåren och...

Läs mer
SBS Betong 550

Punktligheten för Pågatågen ökar - september bästa månaden i år

Under september månad var 95 procent av samtliga Pågatågen i tid.

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i...

Läs mer
DLMASKIN550
Twoway Multi.

Mångmiljonsatsning av Jönköpingsföretag – ska förenkla järnvägsarbete

Jönköpingsföretaget RailRent Nordic AB lanserar i dagarna ett nytt arbetsfordon...

Läs mer
lännen


Kust- till kustbanan optimeras med digital spetskompetens

I somras vann Norconsult det prestigefulla uppdraget att genomföra åtgä...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se