Facebook


Instagram

NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden


2021-02-24

Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).

Visionsbild över exteriören till Solnavägen Hagastaden (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över exteriören till Solnavägen Hagastaden (bilden är en illustration).

Visionsbild över spärrarna ner till perrongen (bilden är en illustration).
Bild: Region Stockholm/ &Rundquist/3D HOUSE
Visionsbild över spärrarna ner till perrongen (bilden är en illustration).

Uppdraget att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden är omfattande och tekniskt komplext och ska genomföras i centrala Stockholm med kringliggande bostadshus, Karolinska Universitetssjukhuset, Gustaf Vasa kyrka, kontor och annan stadsbebyggelse, samt pågående trafik såväl ovan som under jord.

NCC har genomfört flera liknande projekt. Exempel från Stockholm i närtid är den nya pendeltågstationen Stockholm City och Norsborgsdepån. För att få rätt kompetens i projektet kommer projektorganisationen att utgöras av medarbetare från olika delar av NCC, bland annat från Norge där NCC har många medarbetare med kompetens för bergarbeten.

− Projektet passar NCC. Vi har kapaciteten att bygga komplex infrastruktur i innerstadsmiljö som är logistiskt utmanande och där stor hänsyn ska tas till allmänheten, pågående verksamhet och trafik. Vi ser fram emot att i samverkan med Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana bygga ut tunnelbanan för att göra det enklare och snabbare att resa mellan olika stadsdelar i ett Stockholm som utvecklas, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.

I NCC:s uppdrag ingår bland annat att bygga fyra entréer: en i Karolinska Universitetssjukhuset, en på det nya torget utanför sjukhuset, en mot Karolinska Institutet och en vid Torsplan. Dessutom ska två biljetthallar byggas, en vid Torsplan och en vid Karolinska Universitetssjukhuset. NCC ska också bygga schakt för rulltrappor, en intilliggande servicetunnel samt spårtunnlar som ansluter till tunnelbanans gröna linje vid Odenplan.

Projektet ställer höga krav på arbetsmiljö samt hållbarhet och arbetet kommer att bedrivas inom ramen för hållbarhetssystemet CEEQUAL. Byggnationen inleds till hösten och den nya linjen planeras öppna för trafik 2028.

Uppdraget är en utförandeentreprenad i samverkan och kontraktet som är beräknat till ca 1,2 miljarder SEK orderregistreras i första kvartalet 2021 inom affärsområde Infrastructure. Entreprenaden utförs tillsammans med NCC Building Sweden.


Källa: NCC


Skriv ut



Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir...

Läs mer
iNFOSPREAD
Svevia bygger nytt järnvägsspår i Sundsvall, mellan Ådalsbanan och Tunadalsspåret.

Svevia bygger för ny järnväg i Sundsvall

Svevia har fått uppdraget att bygga ny järnväg mellan Ådalsbanan och...

Läs mer
Zbloc


Förbättrad punktlighet för pendeltågen i mars

Under mars har pendeltågens punktlighet tagit ett stort kliv uppåt jämfört...

Läs mer
SBS Betong 550
Nikolas Rowland på First Row Shipping & Logistics AB, Mikael Nyman på CFL Cargo Sverige AB och Henrik Horndahl, Svante Altås och Homam Mansour på APM Terminals Gothenburg firar avgången av det första pendeltåget till Piteå.

Unik pendel mellan Piteå och Göteborg – sparar 87 % i utsläpp

Idag rullade det första tåget mellan Piteå och Göteborg ut från APM...

Läs mer
Zinga


Första ordern av vätgaståg i Frankrike – ett historiskt steg mot hållbar mobilitet

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est och Occitanie...

Läs mer
Europakorridoren


Ny dataanalys förhindrar driftstörningar i malmtransporterna

Avancerad dataanalys förutser när delar behöver bytas i tåg och vagnar –...

Läs mer
Kregis 550


Höghastighetståg - så är läget nu

Fackförbundet STs utredare Henrik Ludvigsson går igenom förutsättningarna...

Läs mer
DLMASKIN550


Ingen tågtrafik mellan Gamlestaden och Göteborg

Från den 5 april går inga tåg mellan Gamlestaden och Göteborg. Resenä...

Läs mer
Vattenfall
Åreskutan med Snälltåget i förgrunden.

Rekordstort intresse för tågresor till Jämtland i sommar

Ökad efterfrågan gör att Snälltåget kommer erbjuda fler tågresor...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se