Facebook


Instagram

Norconsult utvecklar forskningscentrum i Lund


2019-03-01

Bild: COBE

I nordöstra Lund ligger två av Europas främsta anläggningar inom forskningsinfrastruktur. Området mellan dem ska nu byggas ut till ett Science Village med attraktiva torg, parkstråk och mötesplatser där Norconsult vann uppdraget att ansvara för projekteringen.
– Det är roligt att vinna ett projekt av denna storlek som syns mycket och som det talas mycket om, säger uppdragsledare Thomas Hedberg.

Science Village, området mellan anläggningarna, ska nu byggas ut med attraktiva torg, parkstråk och mötesplatser där Norconsult vann uppdraget att ansvara för projekteringen. Man planerar bland annat att bygga universitetsfilialer, gästbostäder, forskningsinstitut, service, gym, restauranger och caféer.

Genom området planeras även ett grönstråk som binder ihop Vindarnas Park med Kunskapsparken. Här kommer stor vikt att läggas vid de gröna inslagen i form av gröna stråk och vistelsemiljöer, med mycket växtlighet och träd i de hårdgjorda miljöerna samt den mer trädgårdslika Mölleparken.

– Det mesta vi levererar i projektet är inte annorlunda på grund av forskningsmiljön i sig, men några saker sticker ut. Exempelvis ska man utforma ”tankebubblor”, ett antal platser som ska fungera som små oaser för inspiration, träning eller avkoppling, berättar Thomas.

Området Science Village kommer också att trafikeras av spårvagnar. Max en tredjedel av resorna till och från området ska göras med bil. Detta i kombination med den internationella prägeln ställer höga krav på Norconsults leverans, och innebär många kompetensers involvering: Väg, gata, VA, belysning, landskap, konstruktion, miljö, geoteknik, BAS-P och även signalteknik.

– Vi kommer att inleda med en förprojektering där geoteknik och miljö tar prover. Samtidigt kommer vi att ta fram skisser för torg och parkytor och utreda vilka korsningar som behöver signal. Det är mycket som möts på den här ytan, och det kommer att ställa höga krav på samordningen mellan teknikerna, avslutar Thomas.



Källa: Norconsult


Skriv ut



Getingmidjan stängs av för arbete 18 - 21 oktober

Sträckan mellan Stockholm Central och Stockholms södra (ej Citybanan) är avstängd för trafik från 18 oktober klockan 22.00 till 21 oktober klockan 05.00. Avstä...

Läs mer
Tammermatic
Omprofilering av järnvägshjul, MED spånkontroll, med Dormer Pramets modifierade LNMT-skär.

Konsten att utveckla unika produkter för att tillgodose järnvägsindustrins behov

Specialdesignade reparationslok, som arbetar i en konstant hastighet av 700 meter per timme,...

Läs mer
Malux
Spårvagnsdepån byggs av Region Skåne i närheten av ESS i Brunnshög. Bild tagen september 2019.

Försenad trafikstart för spårvagnarna i Lund

Politiska styrgruppen för spårvägsprojektet har idag blivit informerade om att...

Läs mer
Europakorridoren
Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013.

Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013

Punktligheten för persontågen under årets tredje kvartal blev 91,6 procent. Hela...

Läs mer
Maxi Grip

Nu åker spårvagnarna tystare i Göteborg

Peter Edelönn, på SKF Lubrication Competence Center.

Med hjälp av SKF automatiska smörjsystem som installerats längs spåren och...

Läs mer
SBS Betong 550

Punktligheten för Pågatågen ökar - september bästa månaden i år

Under september månad var 95 procent av samtliga Pågatågen i tid.

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i...

Läs mer
DLMASKIN550
Twoway Multi.

Mångmiljonsatsning av Jönköpingsföretag – ska förenkla järnvägsarbete

Jönköpingsföretaget RailRent Nordic AB lanserar i dagarna ett nytt arbetsfordon...

Läs mer
lännen


Kust- till kustbanan optimeras med digital spetskompetens

I somras vann Norconsult det prestigefulla uppdraget att genomföra åtgä...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se