Facebook


Instagram

Nya stambanor riskerar bli en storstadsangelägenhet


2020-11-04

Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.
Bild: Jönköpings kommun
Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.

Trafikverket fick tidigare i år i uppdrag av regeringen att se över nya stambanor för höghastighetståg med ett kostnadstak på 205 miljarder. I veckan presenterades förslag med nya dragningar och stationslösningar som innebär stora avvikelser från det tidigare överenskomna i Sverigeförhandlingen. I förslaget har Tranås station försvunnit helt och Jönköping och Värnamos stationer är placerade utanför stadskärnan.

– Det är med stor oro vi nu har tagit del av Trafikverkets tre alternativa förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas, säger regionråd (S) och TIM-nämndens ordförande Marcus Eskdahl.
– Vi kan konstatera att det just nu ser ut som om det största och viktigaste samhällsbyggnadsprojektet i Sverige i modern tid riskerar att reduceras till ett infrastrukturprojekt för tågresor mellan landets tre storstäder. Vi ska komma ihåg att Sverigeförhandlingens förslag innebär att både stad och landsbygd ska kopplas upp på de nya stambanorna.

Men Jönköpings län och dess kommuner är inte ensamma om att drabbas hårt av de nya förslagen. Även andra stationer som exempelvis Linköping, Norrköping, Borås och Landvetter flygplats föreslås få externa stationslägen. Genom att föreslå färre stationer längs stambanorna, och att lägga stationer utanför stadskärnorna, påstår Trafikverket att de klarar regeringens kostnadstak. Rapporten innehåller dock ingen redovisning av hur stora besparingarna blir när de olika stationerna flyttas till externa lägen. Inte heller redovisas vilka samhällsekonomiska nyttor som går förlorade genom dessa åtgärder.

– För oss är det obegripligt hur nya stambanor ska kunna ha något annat än människors resbehov som utgångspunkt, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Jönköpings kommun.
– De nya stationerna måste ligga centralt för att kunna kopplas samman med befintlig infrastruktur och integreras i berörda stadsstrukturer. Valet av stationsorter och stationslägen är helt avgörande för att de nya stambanorna ska kunna bli den motor för hållbar samhällsutveckling och arbetsmarknadsförstoring som det är tänkt.

Den 2-3 november höll Trafikverket hearings med berörda regioner och kommuner för att hämta in synpunkter på sina utredningsalternativ. Såväl Marcus Eskdahl som Ann-Marie Nilsson, men också företrädare för Aneby, Tranås, Vaggeryds och Värnamo kommun, deltog vid dessa hearings. Den gemensamma ståndpunkten från länets sida är att det material som Trafikverket har presenterat inte är tillräckligt detaljerat för att kunna ta ställning. Utredningsalternativen saknar konsekvensanalyser och det går inte att avläsa exakt vad effekterna blir.

– Samhällsnyttorna har stått i fokus från första början i det här projektet och det vi kan se i de nya utredningsalternativen är att nyttorna blir betydligt mindre och i vissa fall uteblir helt. Den regionala nyttan finns inte med i systemet längre, säger Ann-Marie Nilsson och Marcus Eskdahl.

Genom Sverigeförhandlingen presenterades en helhetslösning för byggandet och där centrala stationslägen var avgörande för att nyttor och regionförstoringar skulle göras möjliga. Att Trafikverket nu känner sig tvungna att lämna den planering som gjorts, både vad gäller antal stationer och stationslägen är oroväckande. Både Region Jönköpings län och samtliga kommuner framhåller att ett betydande utrednings- och förhandlingsarbete för att maximera potentialen i samhällsutvecklingen redan har genomförts i Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets slutrapport ska lämnas till regeringen 28 februari nästa år.



Källa: Jönköpings kommun


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se