Facebook


Instagram

Nya stambanor riskerar bli en storstadsangelägenhet


2020-11-04

Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.
Bild: Jönköpings kommun
Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.

Trafikverket fick tidigare i år i uppdrag av regeringen att se över nya stambanor för höghastighetståg med ett kostnadstak på 205 miljarder. I veckan presenterades förslag med nya dragningar och stationslösningar som innebär stora avvikelser från det tidigare överenskomna i Sverigeförhandlingen. I förslaget har Tranås station försvunnit helt och Jönköping och Värnamos stationer är placerade utanför stadskärnan.

– Det är med stor oro vi nu har tagit del av Trafikverkets tre alternativa förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas, säger regionråd (S) och TIM-nämndens ordförande Marcus Eskdahl.
– Vi kan konstatera att det just nu ser ut som om det största och viktigaste samhällsbyggnadsprojektet i Sverige i modern tid riskerar att reduceras till ett infrastrukturprojekt för tågresor mellan landets tre storstäder. Vi ska komma ihåg att Sverigeförhandlingens förslag innebär att både stad och landsbygd ska kopplas upp på de nya stambanorna.

Men Jönköpings län och dess kommuner är inte ensamma om att drabbas hårt av de nya förslagen. Även andra stationer som exempelvis Linköping, Norrköping, Borås och Landvetter flygplats föreslås få externa stationslägen. Genom att föreslå färre stationer längs stambanorna, och att lägga stationer utanför stadskärnorna, påstår Trafikverket att de klarar regeringens kostnadstak. Rapporten innehåller dock ingen redovisning av hur stora besparingarna blir när de olika stationerna flyttas till externa lägen. Inte heller redovisas vilka samhällsekonomiska nyttor som går förlorade genom dessa åtgärder.

– För oss är det obegripligt hur nya stambanor ska kunna ha något annat än människors resbehov som utgångspunkt, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Jönköpings kommun.
– De nya stationerna måste ligga centralt för att kunna kopplas samman med befintlig infrastruktur och integreras i berörda stadsstrukturer. Valet av stationsorter och stationslägen är helt avgörande för att de nya stambanorna ska kunna bli den motor för hållbar samhällsutveckling och arbetsmarknadsförstoring som det är tänkt.

Den 2-3 november höll Trafikverket hearings med berörda regioner och kommuner för att hämta in synpunkter på sina utredningsalternativ. Såväl Marcus Eskdahl som Ann-Marie Nilsson, men också företrädare för Aneby, Tranås, Vaggeryds och Värnamo kommun, deltog vid dessa hearings. Den gemensamma ståndpunkten från länets sida är att det material som Trafikverket har presenterat inte är tillräckligt detaljerat för att kunna ta ställning. Utredningsalternativen saknar konsekvensanalyser och det går inte att avläsa exakt vad effekterna blir.

– Samhällsnyttorna har stått i fokus från första början i det här projektet och det vi kan se i de nya utredningsalternativen är att nyttorna blir betydligt mindre och i vissa fall uteblir helt. Den regionala nyttan finns inte med i systemet längre, säger Ann-Marie Nilsson och Marcus Eskdahl.

Genom Sverigeförhandlingen presenterades en helhetslösning för byggandet och där centrala stationslägen var avgörande för att nyttor och regionförstoringar skulle göras möjliga. Att Trafikverket nu känner sig tvungna att lämna den planering som gjorts, både vad gäller antal stationer och stationslägen är oroväckande. Både Region Jönköpings län och samtliga kommuner framhåller att ett betydande utrednings- och förhandlingsarbete för att maximera potentialen i samhällsutvecklingen redan har genomförts i Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets slutrapport ska lämnas till regeringen 28 februari nästa år.



Källa: Jönköpings kommun


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se