Facebook


Instagram

Nya stambanor riskerar bli en storstadsangelägenhet


2020-11-04

Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.
Bild: Jönköpings kommun
Planerat centralt stationsläge i Södra Munksjön.

Trafikverket fick tidigare i år i uppdrag av regeringen att se över nya stambanor för höghastighetståg med ett kostnadstak på 205 miljarder. I veckan presenterades förslag med nya dragningar och stationslösningar som innebär stora avvikelser från det tidigare överenskomna i Sverigeförhandlingen. I förslaget har Tranås station försvunnit helt och Jönköping och Värnamos stationer är placerade utanför stadskärnan.

– Det är med stor oro vi nu har tagit del av Trafikverkets tre alternativa förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas, säger regionråd (S) och TIM-nämndens ordförande Marcus Eskdahl.
– Vi kan konstatera att det just nu ser ut som om det största och viktigaste samhällsbyggnadsprojektet i Sverige i modern tid riskerar att reduceras till ett infrastrukturprojekt för tågresor mellan landets tre storstäder. Vi ska komma ihåg att Sverigeförhandlingens förslag innebär att både stad och landsbygd ska kopplas upp på de nya stambanorna.

Men Jönköpings län och dess kommuner är inte ensamma om att drabbas hårt av de nya förslagen. Även andra stationer som exempelvis Linköping, Norrköping, Borås och Landvetter flygplats föreslås få externa stationslägen. Genom att föreslå färre stationer längs stambanorna, och att lägga stationer utanför stadskärnorna, påstår Trafikverket att de klarar regeringens kostnadstak. Rapporten innehåller dock ingen redovisning av hur stora besparingarna blir när de olika stationerna flyttas till externa lägen. Inte heller redovisas vilka samhällsekonomiska nyttor som går förlorade genom dessa åtgärder.

– För oss är det obegripligt hur nya stambanor ska kunna ha något annat än människors resbehov som utgångspunkt, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande (C) i Jönköpings kommun.
– De nya stationerna måste ligga centralt för att kunna kopplas samman med befintlig infrastruktur och integreras i berörda stadsstrukturer. Valet av stationsorter och stationslägen är helt avgörande för att de nya stambanorna ska kunna bli den motor för hållbar samhällsutveckling och arbetsmarknadsförstoring som det är tänkt.

Den 2-3 november höll Trafikverket hearings med berörda regioner och kommuner för att hämta in synpunkter på sina utredningsalternativ. Såväl Marcus Eskdahl som Ann-Marie Nilsson, men också företrädare för Aneby, Tranås, Vaggeryds och Värnamo kommun, deltog vid dessa hearings. Den gemensamma ståndpunkten från länets sida är att det material som Trafikverket har presenterat inte är tillräckligt detaljerat för att kunna ta ställning. Utredningsalternativen saknar konsekvensanalyser och det går inte att avläsa exakt vad effekterna blir.

– Samhällsnyttorna har stått i fokus från första början i det här projektet och det vi kan se i de nya utredningsalternativen är att nyttorna blir betydligt mindre och i vissa fall uteblir helt. Den regionala nyttan finns inte med i systemet längre, säger Ann-Marie Nilsson och Marcus Eskdahl.

Genom Sverigeförhandlingen presenterades en helhetslösning för byggandet och där centrala stationslägen var avgörande för att nyttor och regionförstoringar skulle göras möjliga. Att Trafikverket nu känner sig tvungna att lämna den planering som gjorts, både vad gäller antal stationer och stationslägen är oroväckande. Både Region Jönköpings län och samtliga kommuner framhåller att ett betydande utrednings- och förhandlingsarbete för att maximera potentialen i samhällsutvecklingen redan har genomförts i Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets slutrapport ska lämnas till regeringen 28 februari nästa år.



Källa: Jönköpings kommun


Skriv ut





Strukton Rail vinner kontraktet för Västkustbanan Väst

Den 10 september fick Strukton Rail beslutet från Trafikverket att de har tilldelats...

Läs mer
Zinga


Nystart för SJs direkttåg till Köpenhamn 13 september

Den 13 september börjar SJ köra 2-3 snabbtåg dagligen i varje riktning...

Läs mer
iNFOSPREAD


Två besvärliga tillfällen på Västkustbanan i höst

För den som ska resa mellan Göteborg och Skåne i höst, kan det bli en...

Läs mer
Zbloc
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums

Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i...

Läs mer
SBS Betong 550


Sista minuten-biljetter är tillbaka på SJ för studenter, ungdomar och pensionärer

Nu är det återigen möjligt för studenter, ungdomar och pensionärer att...

Läs mer
En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.

Broar och spår på plats – snart rullar tågen mellan Malmö och Lund

Under nio dygn har tågtrafiken mellan Malmö och Lund stått still när två...

Läs mer
Europakorridoren


MTRX relanserar direktlinje mellan Göteborg och Solna

Den 2 mars 2020 introducerade MTRX en ny tågförbindelse till Solna Station för att...

Läs mer
Kregis 550


SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

Under måndagen meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik...

Läs mer
DLMASKIN550
Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar, ankommer Göteborg under måndagen.

Ny tågpendel från Dalarna ökar skogsexporten via Göteborgs hamn

Nu startar en ny tågpendel som ska ta sågade trävaror från Malungsfors i...

Läs mer
Vattenfall
INSUCOs team är en av de ledande konsulterna inom design av järnvägsövergångar i Danmark.

AFRY förvärvar danska INSUCO och stärker inom järnvägsdesign

Förvärvet av det danska konsultingenjörsföretaget INSUCO kommer att stärka...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se