Facebook


Instagram

Nytt mått för resenärers punktlighet


2020-11-11

Resenärspunklighet är ett annat sätt att mäta tågens punktlighet. Förhoppningen är att det ska ge ökad förståelse om hur resenärerna skapar sin uppfattning om punktlighet.
Bild: Transportstyrelsen
Resenärspunklighet är ett annat sätt att mäta tågens punktlighet. Förhoppningen är att det ska ge ökad förståelse om hur resenärerna skapar sin uppfattning om punktlighet.

Trots att nio av tio persontåg är i tid upplever resenärerna att punktligheten är betydligt sämre. Nu har Transportstyrelsen tillsammans med Järnvägsgruppen på KTH tagit fram ett nytt mått för att mäta resenärers punktlighet som kontrast till det traditionella punktlighetsmåttet.

En återkommande slutsats i Transportstyrelsens resenärsundersökningar är att det tycks finnas en skillnad mellan faktisk punktlighet och resenärernas upplevda punktlighet.

– Det finns olika möjliga förklaringar till detta. Det kan exempelvis handla om att det är svårt att jämföra subjektiva upplevelser med objektiva mått, men även om att resenärernas uppfattning av ett tåg i tid kan skilja sig från den faktiska definitionen av ett tåg i tid, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelsen.

Ytterligare en förklaring kan vara att resenärerna helt enkelt inte är lika punktliga som tågen. Transportstyrelsen har tittat närmare på detta genom att ta fram ett mått för att mäta andelen resenärer i tid och sedan jämfört det med den officiella statistiken. Förhoppningen är att det ska ge ökad förståelse om hur resenärerna skapar sin uppfattning om punktlighet.

En slutsats är tågens punktlighet tenderar att vara lägst när resandet är högst. Med det officiella måttet för punktlighet tar man däremot inte hänsyn till detta utan ett tåg är lika försenat oavsett om det är fullsatt eller halvtomt, vilket får till följd att andelen resenärer i tid riskerar att överskattas. Att punktligheten är hög behöver således inte betyda att resenärerna upplever det så

– En slutsats är att tågens punktlighet tenderar att vara lägst när resande är högst, och högst när resandet är lägst. Detta får effekt att det traditionella måttet för punktlighet riskerar att överskatta andelen resenärer i tid. Att punktligheten är hög behöver således inte betyda att resenärerna upplever det som så. Det här sättet att mäta ger resenärers perspektiv på punktlighet. Det är viktigt att beakta om man vill bidra till att öka förtroendet för järnvägen och i förlängningen få fler att åka med tåg, säger Jonathan Sundin.



Källa: Transportstyrelsen


Skriv ut



Vy från perrong 1 vid Lund C.
Vy från perrong 1 vid Lund C.

Centrala stationslägen för de nya stambanorna maximerar samhällsnyttan

Måndagen den 30 november skickade Lunds kommun in sitt yttrande till Trafikverkets regeringsuppdrag angående nya stambanor för höghastighetståg inom en kostnadsram...

Läs mer
Tammermatic
 Kasper Dudzik

Vossloh vinner kontrakt för tillståndsövervakning av järnvägsväxlar i Sverige

Det mångåriga kontraktet omfattar sensorutrustning och övervakning av 1 000 av...

Läs mer
Malux  järnväg
Mark Jensen, vd MTR Nordic Group.

Mark Jensen, vd MTR Nordic Group, slutar på MTR

Mark Jensen, vd på MTR Nordic Group, har meddelat att han kommer lämna MTR för en...

Läs mer
iNFOSPREAD


Vintern drar in över SL-trafiken

Efter en mild höst börjar kallare temperaturer dra in över regionen. Vintervä...

Läs mer
Zinga


Skandia investerar i Europas tågtrafik

Skandia har investerat 1 miljard i tåginfrastruktur via en obligation utfärdad av...

Läs mer
RSAB


Hector Rail ingår samarbete med Snälltåget för nattåget till Berlin

Hector Rail kommer vara en del av Snälltågets storsatsning på nattåg till...

Läs mer
SBS Betong 550
Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin.

Stockholms pendeltåg fortsätter att förbättra sin punktlighet

Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin. Oktobers...

Läs mer
Europakorridoren


Nu öppnar bokningen för nattåget Stockholm – Malmö – Berlin

Idag öppnar bokningen för Snälltågets storsatsning på nattåg till...

Läs mer
Westmatic 550


Insatser för bättre uppkoppling på tåg välkomnas

Regeringen har presenterat beslutet om att ge Post- och Telestyrelsen (PTS) i uppdrag att redovisa...

Läs mer
Kregis 550


Uppdrag: bättre uppkoppling på tåg

Regeringen har fattat beslut om att ge Post- och Telestyrelsen i uppdrag att redovisa insatser...

Läs mer
DLMASKIN550
Catharina Håkansson Boman blir förhandlingsperson för fördyrad tunnelbana.

Catharina Håkansson Boman blir förhandlingsperson för fördyrad tunnelbana

Regeringen tillsätter nu en förhandlingsperson för de uppkomna fördyrningarna...

Läs mer
lännen


Norconsult utreder anpassning av Malmö C inför höghastighetstrafik

Nu har arbetet påbörjats för att få till en fungerande och attraktiv jä...

Läs mer
Vattenfall
De nya Mälartågen rullar nu på fyra linjer i Mälardalen. Tåget är specialanpassat för regionaltågstrafik med totalt 357 sittplatser.

Premiär för Mälartåg på linjen Linköping – Katrineholm – Eskilstuna – Västerås – Sala

I dag den 16 november gör det nya dubbeldäckartåget Mälartåg premiä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se