Facebook


Instagram

"Oslo-Sthlm 2.55 ger stora positiva effekter till de globala hållbarhetsmålen" - Agenda 2030


2019-09-20

Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.
Bild: Sweco
Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.

Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan på FN:s globala hållbarhetsmål. 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030, en universell agenda som inrymmer de globala målen för hållbar utveckling. I begreppet hållbar utveckling integreras de tre dimensionerna av hållbarhet: social, ekonomisk och miljömässig.


– För oss kändes är det uppenbart att Agenda 2030-perspektivet kommer behöva bedömas i alla viktiga samhällsprojekt framöver och det vore oseriöst att inte analysera hur det samhällsprojekt vi jobbar med påverkar de globala hållbarhetsmålen. Det är också skälet till att vi är väldigt tidigt ute med en Agenda 2030-genomlysning, säger Jonas Karlsson, VD för Oslo-Sthlm 2.55

Hållbarhetsbedömningen av järnvägsprojektet består av en systematisk genomgång av samtliga 17 hållbarhetsmål och 169 delmål. I bedömningen har experter för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet deltagit tillsammans med företrädare för projektet. 50 av delmålen bedömdes vara relevanta för Oslo-Sthlm 2.55 och har därefter analyserats i ett hållbarhetsperspektiv.

Sammantaget visar bedömningen utifrån Agenda 2030 att en förbättrad järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle "ge stora positiva effekter för de sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbarhet och för klimatet". Fler skulle få tillgång till nya arbetsplatser och möjligheterna till högre utbildning skulle öka för många invånare i stråket.  Det finns även risker med projektet som främst är kopplade till hur man agerar i byggfasen.

– I en byggfas gäller det att eliminera de eventuella risker som ett projekt av den här dimensionen innebär. Att ha god kunskap om förutsättningarna och att skydda mark, vatten och ekosystem. Det är bra att vi nu fått en första genomlysning av de perspektiven. Samtidigt skulle det vara ett kraftfullt bidrag i omställningen till ett nytt klimatsmart och hållbart transportsystem och flytta över en miljon flygresenärer till tåget om året, säger Jonas Karlsson.

Projektet som bolaget Oslo-Sthlm 2.55 arbetar med innebär att restiden mellan de båda nordiska huvudstäderna i princip halveras jämfört med i dag. En snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle innebära stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid, regionförstoring, klimatnytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder.

– Vi har tidigare visat att Oslo-Stockholm är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt och en unik möjlighet att bygga ett mer hållbart och starkare Norden. Nu ser vi att det också har stor betydelse i Agenda 2030-arbetet, säger Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut





SJ bäst i Sverige på inrikesresor – vinner Grand Travel Award 2020

För första gången någonsin vinner ett tågbolag priset för bästa transport inrikes på prestigefyllda Grand Travel Awards. SJ vinner för att man är...

Läs mer
Malux
Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)

Architema ritar hållbar station i Trondheim

Vinnaren av tävlingen om att utforma Trondheims nya station har kårats. Arkitema...

Läs mer
Europakorridoren
SJ Nattåg på perrongen i Åre.

Malmö och Göteborg aktuella för ny nattågstrafik till Jämtland

Den dagliga nattågstrafiken från Göteborg till Jämtland och övre...

Läs mer
Tammermatic
Sweco växer i Karlstad.

Sweco vann Trafikverkets uppdrag – Nu startar arbetet med nya Karlstad C

På uppdrag av Trafikverket ska Sweco planera och förbereda för ombyggnaden av...

Läs mer
Maxi Grip
Tågtrafikens punktlighet i januari, 94,3 procent. Målet är 95 procent.

Tågtrafiken tog stormsteg mot ambitiöst punktlighetsmål

När persontågens punktlighet för januari summerades blev det för tredje...

Läs mer
DLMASKIN550

Då börjar spårvagnarna rulla i Lunds kommun

Kollagebild på spårvagnen under pågående produktion. Slutjusteringar kommer att kunna ske.

Från och med den 13 december kan lundabor och pendlare börja åka spårvagn...

Läs mer
lännen


SJ får fortsatt förtroende att köra nattåg till och från Jämtland

SJ har fått förtroende att bedriva nattågstrafiken Stockholm-Östersund-Duved...

Läs mer
Vattenfall

Vy tar över nattågstrafiken igen

Dag Lokrantz-Bernitz, vd Vy Tåg.

Tågkompaniets första avtal var nattågstrafiken på övre Norrland. Nu,...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se