Facebook


Instagram

"Oslo-Sthlm 2.55 ger stora positiva effekter till de globala hållbarhetsmålen" - Agenda 2030


2019-09-20

Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.
Bild: Sweco
Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.

Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan på FN:s globala hållbarhetsmål. 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030, en universell agenda som inrymmer de globala målen för hållbar utveckling. I begreppet hållbar utveckling integreras de tre dimensionerna av hållbarhet: social, ekonomisk och miljömässig.


– För oss kändes är det uppenbart att Agenda 2030-perspektivet kommer behöva bedömas i alla viktiga samhällsprojekt framöver och det vore oseriöst att inte analysera hur det samhällsprojekt vi jobbar med påverkar de globala hållbarhetsmålen. Det är också skälet till att vi är väldigt tidigt ute med en Agenda 2030-genomlysning, säger Jonas Karlsson, VD för Oslo-Sthlm 2.55

Hållbarhetsbedömningen av järnvägsprojektet består av en systematisk genomgång av samtliga 17 hållbarhetsmål och 169 delmål. I bedömningen har experter för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet deltagit tillsammans med företrädare för projektet. 50 av delmålen bedömdes vara relevanta för Oslo-Sthlm 2.55 och har därefter analyserats i ett hållbarhetsperspektiv.

Sammantaget visar bedömningen utifrån Agenda 2030 att en förbättrad järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle "ge stora positiva effekter för de sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbarhet och för klimatet". Fler skulle få tillgång till nya arbetsplatser och möjligheterna till högre utbildning skulle öka för många invånare i stråket.  Det finns även risker med projektet som främst är kopplade till hur man agerar i byggfasen.

– I en byggfas gäller det att eliminera de eventuella risker som ett projekt av den här dimensionen innebär. Att ha god kunskap om förutsättningarna och att skydda mark, vatten och ekosystem. Det är bra att vi nu fått en första genomlysning av de perspektiven. Samtidigt skulle det vara ett kraftfullt bidrag i omställningen till ett nytt klimatsmart och hållbart transportsystem och flytta över en miljon flygresenärer till tåget om året, säger Jonas Karlsson.

Projektet som bolaget Oslo-Sthlm 2.55 arbetar med innebär att restiden mellan de båda nordiska huvudstäderna i princip halveras jämfört med i dag. En snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle innebära stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid, regionförstoring, klimatnytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder.

– Vi har tidigare visat att Oslo-Stockholm är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt och en unik möjlighet att bygga ett mer hållbart och starkare Norden. Nu ser vi att det också har stor betydelse i Agenda 2030-arbetet, säger Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut



Getingmidjan stängs av för arbete 18 - 21 oktober

Sträckan mellan Stockholm Central och Stockholms södra (ej Citybanan) är avstängd för trafik från 18 oktober klockan 22.00 till 21 oktober klockan 05.00. Avstä...

Läs mer
Tammermatic
Omprofilering av järnvägshjul, MED spånkontroll, med Dormer Pramets modifierade LNMT-skär.

Konsten att utveckla unika produkter för att tillgodose järnvägsindustrins behov

Specialdesignade reparationslok, som arbetar i en konstant hastighet av 700 meter per timme,...

Läs mer
Malux
Spårvagnsdepån byggs av Region Skåne i närheten av ESS i Brunnshög. Bild tagen september 2019.

Försenad trafikstart för spårvagnarna i Lund

Politiska styrgruppen för spårvägsprojektet har idag blivit informerade om att...

Läs mer
Europakorridoren
Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013.

Persontågens punktlighet för tredje kvartalet – den bästa sedan 2013

Punktligheten för persontågen under årets tredje kvartal blev 91,6 procent. Hela...

Läs mer
Maxi Grip

Nu åker spårvagnarna tystare i Göteborg

Peter Edelönn, på SKF Lubrication Competence Center.

Med hjälp av SKF automatiska smörjsystem som installerats längs spåren och...

Läs mer
SBS Betong 550

Punktligheten för Pågatågen ökar - september bästa månaden i år

Under september månad var 95 procent av samtliga Pågatågen i tid.

I september levererade Pågatågen den högsta samlade punktligheten för i...

Läs mer
DLMASKIN550
Twoway Multi.

Mångmiljonsatsning av Jönköpingsföretag – ska förenkla järnvägsarbete

Jönköpingsföretaget RailRent Nordic AB lanserar i dagarna ett nytt arbetsfordon...

Läs mer
lännen


Kust- till kustbanan optimeras med digital spetskompetens

I somras vann Norconsult det prestigefulla uppdraget att genomföra åtgä...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se