Facebook


Instagram

"Oslo-Sthlm 2.55 ger stora positiva effekter till de globala hållbarhetsmålen" - Agenda 2030


2019-09-20

Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.
Bild: Sweco
Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.

Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan på FN:s globala hållbarhetsmål. 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030, en universell agenda som inrymmer de globala målen för hållbar utveckling. I begreppet hållbar utveckling integreras de tre dimensionerna av hållbarhet: social, ekonomisk och miljömässig.


– För oss kändes är det uppenbart att Agenda 2030-perspektivet kommer behöva bedömas i alla viktiga samhällsprojekt framöver och det vore oseriöst att inte analysera hur det samhällsprojekt vi jobbar med påverkar de globala hållbarhetsmålen. Det är också skälet till att vi är väldigt tidigt ute med en Agenda 2030-genomlysning, säger Jonas Karlsson, VD för Oslo-Sthlm 2.55

Hållbarhetsbedömningen av järnvägsprojektet består av en systematisk genomgång av samtliga 17 hållbarhetsmål och 169 delmål. I bedömningen har experter för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet deltagit tillsammans med företrädare för projektet. 50 av delmålen bedömdes vara relevanta för Oslo-Sthlm 2.55 och har därefter analyserats i ett hållbarhetsperspektiv.

Sammantaget visar bedömningen utifrån Agenda 2030 att en förbättrad järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle "ge stora positiva effekter för de sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbarhet och för klimatet". Fler skulle få tillgång till nya arbetsplatser och möjligheterna till högre utbildning skulle öka för många invånare i stråket.  Det finns även risker med projektet som främst är kopplade till hur man agerar i byggfasen.

– I en byggfas gäller det att eliminera de eventuella risker som ett projekt av den här dimensionen innebär. Att ha god kunskap om förutsättningarna och att skydda mark, vatten och ekosystem. Det är bra att vi nu fått en första genomlysning av de perspektiven. Samtidigt skulle det vara ett kraftfullt bidrag i omställningen till ett nytt klimatsmart och hållbart transportsystem och flytta över en miljon flygresenärer till tåget om året, säger Jonas Karlsson.

Projektet som bolaget Oslo-Sthlm 2.55 arbetar med innebär att restiden mellan de båda nordiska huvudstäderna i princip halveras jämfört med i dag. En snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle innebära stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid, regionförstoring, klimatnytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder.

– Vi har tidigare visat att Oslo-Stockholm är Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt och en unik möjlighet att bygga ett mer hållbart och starkare Norden. Nu ser vi att det också har stor betydelse i Agenda 2030-arbetet, säger Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se