Facebook


Instagram

Rekordhög punktlighet en nyckel för minskad trängsel


2020-05-19

Bild: MTR

Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv månaderna.
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv månaderna.

Mars månad var en rekordmånad för MTR Pendeltågen vad gäller punktlighet* och även i april landade punktligheten på samma höga nivå. Samtidigt minskade förseningar kopplade till fel i infrastrukturen till en nivå som är den lägsta sedan 2016 då MTR Pendeltågen tog över pendeltågsavtalet. Detta tillsammans med att stockholmarna visar hänsyn till varandra och bara reser när man måste är viktiga nycklar för att minska trängseln ombord på pendeltågen. 


– Det är många människors ansträngningar som har gjort detta möjligt. Förare som jobbar extra, fordonstekniker och trafikledare som sliter under dygnets alla timmar med att trafiken ska rulla obehindrat. Var och en förtjänar ett stort tack för sin insats. Samtidigt ett tack till alla resenärer som nu visar extra hänsyn, undviker resor i högtrafik och håller avstånd. Nu är det viktigt att vi tillsammans håller ut för att kollektivtrafiken ska fortsätta fungera för alla de resenärer som måste resa kollektivt, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL.

Sedan 2018 har MTR, Trafikverket och Trafikförvaltningen (SL) bedrivit ett nytt arbetssätt för att tillsammans identifiera och genomföra de åtgärder som får störst effekt för pendeltågsresenärerna på kort tid. I januari 2020 förnyades det utökade samarbetet och resultatet har inte låtit vänta på sig. Målet med åtgärderna är att minska trafikstörningarna på pendeltågen genom att förbättra infrastrukturen, förbättra hanteringen av trafiken under och efter störningar, minska tillfällen med obehöriga i spår, samt att utveckla en tillförlitlig trafikinformation.

– Att vi levererar en punktlig och stabil pendeltågstrafik för alla som verkligen behöver kunna ta sig till sina viktiga jobb varje dag, är kanske mer betydelsefullt nu än någonsin. Pendeltågens höga kapacitet och direkta anslutning till regionens fem större sjukhus är en viktig del i att hålla vårt samhälle rullande under den pågående Coronapandemin, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen.

MTR Pendeltågen har under hela Coronapandemin levererat full trafik. Under april hade man till exempel inga inställda tåg på grund av sjukdom trots högre sjukfrånvaro. Det totala antalet förseningsminuter är även det nere på en rekordlåg nivå. Det betyder inte bara att punktligheten har blivit bättre utan även att störningarna, som oundvikligen sker, pågår under en kortare tid. Det är resultatet av ett intensivt förbättringsarbete när det gäller hantering av följderna om en förseningshändelse uppstår.

– Jag är stolt och tacksam för det arbete som ligger bakom resultatet. Alla medarbetare i organisationen har slutit upp och jobbar oförtrutet varje dag för att de som måste resa ska kunna göra det säkert utan trängsel, säger Henrik Dahlin.

Kraftig minskning av förseningar till följd av infrastrukturfel
Endast 19,8 procent av förseningarna under månaden berodde på fel i infrastrukturen. Den enskilda dagen med något större förseningar inom kategorin var den 6 april då ett växelfel inträffade vid Stockholms södra.

38 procent av förseningarna berodde på olyckor/tillbud och yttre faktorer, vilket är en ökning jämfört med föregående månad men en minskning jämfört med samma månad föregående år. De dagar med högst antal förseningsminuter inom kategorin var den 2, 14 och 17 april. Den 2 april bidrog det blåsiga vädret till att ett fjärrtåg rev ner en kontaktledning, vilket ledde till störningar mellan Knivsta och Märsta/Arlanda. För dagarna 14 och 17 april uppstod förseningar till följd av obehöriga personer i spår.

Förseningar kopplade till följdorsaker var högre än föregående månad och samma månad föregående år och motsvarade 20,5 procent av de totala förseningarna. Dagen med högst antal förseningsminuter inom kategorin var den 3 april då ett spänningslöst tåg från annan operatör norr om Stockholm Odenplan orsakade förseningar.

*Varje månad mäts punktligheten i pendeltågstrafiken. För pendeltågen räknas ett tåg som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid. För övrig persontrafik på järnvägen räknas ett tåg som punktligt om det avgår inom fem minuter från utsatt tid.




Källa: MTR


Skriv ut



Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor...

Läs mer
Tammermatic
Epiroc samarbetar med ABB för att utveckla e-drivlinan för Railcares batteridrivna fordon för alla tillämpningar inom järnvägsunderhåll.

ABB är med på hållbarhetståget med världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll

Epiroc har samarbetat med ABB för att utveckla e-drivlinan till Railcares batteridrivna fordon...

Läs mer
Malux  järnväg

Omfattande spårbyte på Nygatan

Spårvagnsspåren på Nygatan är slitna och behöver ersättas med nya....

Läs mer
iNFOSPREAD
MTRX punktligast mellan Stockholm och Göteborg 2020 med rekordsiffror.

MTRX punktligast mellan Stockholm och Göteborg 2020 med rekordsiffror

MTRX var återigen punktligast på sträckan mellan Stockholm och Göteborg...

Läs mer
Zinga


Grön el till alla tåg på Øresundsbron

Varje tåg som rullar över Øresundsbrons järnväg drivs nu på...

Läs mer
RSAB


Rejlers förvärvar KANtech i Norge och stärker positionen inom järnväg

Rejlers förvärvar 100 procent av aktierna i det norska teknikkonsultföretaget...

Läs mer
SBS Betong 550


Transitio och Västtrafik förlänger avtal med MTR Tech

Sedan två år underhåller MTR Tech traktionsmotorer för både Transitios...

Läs mer
Europakorridoren
Pendeltåg i antågande.

Punktligaste november någonsin i pendeltågens historia

2020 har hittills varit ett rekordår för pendeltågens punktlighet*, där...

Läs mer
Westmatic 550
Nu börjar Västtrafiks nya tåg, ZEFIRO Express, ta form i Tyskland. Det första tåget börjar testköras nu i veckan.

Västtrafiks nya tåg börjar testköras

Nu i veckan rullar det första av Västtrafiks 45 nya snabbtåg ut på testbana i...

Läs mer
Kregis 550

Stor satsning på järnvägen i södra Norrland och Dalarna 2021

Just nu rustas järnvägen i Sverige som aldrig förr. Nästa år kommer...

Läs mer
DLMASKIN550
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Tåg­företagen tecknar nytt avtal för Spårtrafik

Tillsammans med SEKO, ST, SRAT och Sveriges Ingenjörer har Tågföretagen kommit...

Läs mer
lännen


Premiär för SJs nya nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Umeå

På söndag kväll 13 december rullar tre nattåg ut från Göteborg,...

Läs mer
Vattenfall
Från och med på söndag kommer Skånetrafikens Pågatåg att trafikera Lommabanan. En viktig milstolpe för utvecklingen av pendlingstrafiken i hela västra Skåne.

Snart rullar efterlängtade Pågatåg på Lommabanan

Söndagen den 13 december klockan 06.32 lämnar det första Pågatåget...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se