Facebook


Instagram

SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg


2021-08-31

Bild: SJ

Under måndagen meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik Stockholm-Hamburg. Trafikstart sker under andra halvåret 2022.

Upphandlingen av nattågstrafik Stockholm-Hamburg innebär att SJ får ett helhetsansvar som omfattar trafikdrift inklusive fordonsförsörjning, biljettförsäljning och marknadsföring, men att köra nattåg ut i Europa kräver samarbete. SJ kommer bland annat att samarbeta med DSB för tågföring i Danmark och RDC, Railroad Development Corporation, för bemanning, vagnar och tågföring i Tyskland. RDC blir SJs huvudpartner. Trafiken kommer att köras med sitt-, ligg- och sovvagnar som har europeiska mått. SJs svenska vagnar är för breda.

Anbudsarbetet har varit omfattande med många internationella kontakter. Det har varit en givande process som lett fram till att SJ kunnat presentera ett attraktivt anbud, både avseende innehåll och ekonomi. Avtalet är på 4 år med en möjlig förlängning på 2 år och omfattar trafik under 244 dagar per år.

– Det är utmanande att köra ett tåg genom tre länder med olika regler och tekniska förutsättningar. Arbetet med anbudet har präglats av att skapa goda samarbeten och att hitta effektiva lösningar för att köra över landsgränserna säger Dan Olofsson, chef upphandlad trafik på SJ.

Nattågen kommer att annonseras som SJ EuroNight och blir en del av det nätverk av europeiska nattåg som efter många års tillbakagång nu växer och blir allt mer populära. SJ kommer att ha ett nära samarbete med andra operatörer för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för svenskar att starta och avsluta sin europaresa med nattåget till/från Hamburg.

Enligt den preliminära tidtabellen kommer nattåget att avgå Stockholm tidig kväll och anlända Hamburg mellan kl. 06 och 07. En bra ankomsttid för den som vill resa vidare. Från Hamburg avgår tåget efter kl. 21 och anländer Stockholm cirka kl. 10. Trafikstart sker under andra halvåret 2022.

Efter Köpenhamn går nattågen över Stora- och Lilla Bältbroarna och därefter vidare mot Hamburg. Tågen kommer att ha svensk- och tysktalande personal och det kommer erbjudas en enklare servering ombord på tåget.

– Alla detaljer runt hur vi kommer att köra nattågen är ännu inte på plats. Till exempel arbetar vi för att skapa så bra anslutningsmöjligheter som möjligt till och från nattåget. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att ta tåget till kontinenten och locka så många européer som möjligt att resa till Sverige, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ.

Den nya nattågstrafiken till Hamburg och SJ-försäljningen av internationella tågbiljetter, som startade för några månader sedan, är två exempel på SJs långsiktiga satsning på ökad trafik till utlandet.

– Intresset för internationella tågresor ökar. På SJ vill vi vara en del av den utvecklingen. I vår planering ligger bland annat en tätare och mer effektiv trafik till och från Köpenhamn när höghastighetstågen från kontinenten når upp till den danska huvudstaden, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ.

Upphandlingen är ett resultat av Januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna från 2019.


Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se