Facebook


Instagram

SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg


2021-08-31

Bild: SJ

Under måndagen meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik Stockholm-Hamburg. Trafikstart sker under andra halvåret 2022.

Upphandlingen av nattågstrafik Stockholm-Hamburg innebär att SJ får ett helhetsansvar som omfattar trafikdrift inklusive fordonsförsörjning, biljettförsäljning och marknadsföring, men att köra nattåg ut i Europa kräver samarbete. SJ kommer bland annat att samarbeta med DSB för tågföring i Danmark och RDC, Railroad Development Corporation, för bemanning, vagnar och tågföring i Tyskland. RDC blir SJs huvudpartner. Trafiken kommer att köras med sitt-, ligg- och sovvagnar som har europeiska mått. SJs svenska vagnar är för breda.

Anbudsarbetet har varit omfattande med många internationella kontakter. Det har varit en givande process som lett fram till att SJ kunnat presentera ett attraktivt anbud, både avseende innehåll och ekonomi. Avtalet är på 4 år med en möjlig förlängning på 2 år och omfattar trafik under 244 dagar per år.

– Det är utmanande att köra ett tåg genom tre länder med olika regler och tekniska förutsättningar. Arbetet med anbudet har präglats av att skapa goda samarbeten och att hitta effektiva lösningar för att köra över landsgränserna säger Dan Olofsson, chef upphandlad trafik på SJ.

Nattågen kommer att annonseras som SJ EuroNight och blir en del av det nätverk av europeiska nattåg som efter många års tillbakagång nu växer och blir allt mer populära. SJ kommer att ha ett nära samarbete med andra operatörer för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för svenskar att starta och avsluta sin europaresa med nattåget till/från Hamburg.

Enligt den preliminära tidtabellen kommer nattåget att avgå Stockholm tidig kväll och anlända Hamburg mellan kl. 06 och 07. En bra ankomsttid för den som vill resa vidare. Från Hamburg avgår tåget efter kl. 21 och anländer Stockholm cirka kl. 10. Trafikstart sker under andra halvåret 2022.

Efter Köpenhamn går nattågen över Stora- och Lilla Bältbroarna och därefter vidare mot Hamburg. Tågen kommer att ha svensk- och tysktalande personal och det kommer erbjudas en enklare servering ombord på tåget.

– Alla detaljer runt hur vi kommer att köra nattågen är ännu inte på plats. Till exempel arbetar vi för att skapa så bra anslutningsmöjligheter som möjligt till och från nattåget. Vi vill göra det möjligt för så många som möjligt att ta tåget till kontinenten och locka så många européer som möjligt att resa till Sverige, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ.

Den nya nattågstrafiken till Hamburg och SJ-försäljningen av internationella tågbiljetter, som startade för några månader sedan, är två exempel på SJs långsiktiga satsning på ökad trafik till utlandet.

– Intresset för internationella tågresor ökar. På SJ vill vi vara en del av den utvecklingen. I vår planering ligger bland annat en tätare och mer effektiv trafik till och från Köpenhamn när höghastighetstågen från kontinenten når upp till den danska huvudstaden, säger Maria Hofberg, ansvarig för den internationella nattågstrafiken på SJ.

Upphandlingen är ett resultat av Januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna från 2019.


Källa: SJ


Skriv ut





Strukton Rail vinner kontraktet för Västkustbanan Väst

Den 10 september fick Strukton Rail beslutet från Trafikverket att de har tilldelats...

Läs mer
Zinga


Nystart för SJs direkttåg till Köpenhamn 13 september

Den 13 september börjar SJ köra 2-3 snabbtåg dagligen i varje riktning...

Läs mer
iNFOSPREAD


Två besvärliga tillfällen på Västkustbanan i höst

För den som ska resa mellan Göteborg och Skåne i höst, kan det bli en...

Läs mer
Zbloc
DE 18 möter rälsbussen på stationen i Sunne. Vattenhästen står kvar sen ånglokstiden.

Från Kiel till Kil – för att dra virke till Grums

Vossloh Locomotives lok DE 18 är på turné i Sverige. Just nu går det i...

Läs mer
SBS Betong 550


Sista minuten-biljetter är tillbaka på SJ för studenter, ungdomar och pensionärer

Nu är det återigen möjligt för studenter, ungdomar och pensionärer att...

Läs mer
En av de två stora järnvägsbroar som skjutits på plats i banvallen vid Klostergården i Lund.

Broar och spår på plats – snart rullar tågen mellan Malmö och Lund

Under nio dygn har tågtrafiken mellan Malmö och Lund stått still när två...

Läs mer
Europakorridoren


MTRX relanserar direktlinje mellan Göteborg och Solna

Den 2 mars 2020 introducerade MTRX en ny tågförbindelse till Solna Station för att...

Läs mer
Kregis 550


SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

Under måndagen meddelade Trafikverket att SJ vunnit upphandlingen om nattågstrafik...

Läs mer
DLMASKIN550
Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar, ankommer Göteborg under måndagen.

Ny tågpendel från Dalarna ökar skogsexporten via Göteborgs hamn

Nu startar en ny tågpendel som ska ta sågade trävaror från Malungsfors i...

Läs mer
Vattenfall
INSUCOs team är en av de ledande konsulterna inom design av järnvägsövergångar i Danmark.

AFRY förvärvar danska INSUCO och stärker inom järnvägsdesign

Förvärvet av det danska konsultingenjörsföretaget INSUCO kommer att stärka...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Zugol 550











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se