Facebook


Instagram

Stockholms pendeltåg fortsätter att förbättra sin punktlighet


2020-11-25

Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin.
Bild: Viktor Fremling
Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin.

Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv.
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv.

Punktligheten för pendeltågen dag för dag i oktober 2020. 
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen dag för dag i oktober 2020. 

Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin. Oktobers resultat är inget undantag. Månadens totala punktlighet var 2,7 procentenheter högre än samma månad 2019 och landar på 95,6 procents total punktlighet. Punktligheten påverkades främst av orsaker som kategoriseras olyckor/tillbud och yttre faktorer, som stod för nära 40 procent av förseningarna.

Oktober är den åttonde av årets tio avklarade månader under vilka pendeltågens punktlighet legat på över 95 procent. För pendeltågen räknas ett tåg som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid. Den totala punktligheten för månaden landade på 95,6 procent, att jämföra med oktober 2019 då punktligheten låg på 92,9 procent.

De främsta orsakerna till förseningar har i oktober varit olyckor/tillbud/yttre faktorer följt av infrastrukturproblem. Tillsammans utgjorde dessa kategorier ca 70 procent av de totala förseningarna.

Dagar med händelser som haft störst påverkan på punktligheten:
Den 6 oktober uppstod ett spårledningsfel mellan Årstaberg och Stockholms södra vilket orsakade köbildning för norrgående tåg. Detta är en passage där många tåg samsas om utrymmet vilket gjorde att felet gav avsevärd påverkan på trafiken. Punktligheten för dagen landade på 86,2 procent.

Den 23 oktober uppstod så kallad hjulplatta på ett tåg. Fordonet behövde transporteras från platsen och berörd bana stängdes av i syfte att synas för eventuella skador på järnvägsanläggningen. Detta ledde till att bara ett spår kunde användas söder om Sundbyberg på grund av misstänkt spårfel föranlett av hjulslagen. Punktligheten för dagen landade på 89,8 procent.

Hjulplattor kan uppstå av flera skäl. En vanlig anledning är exempelvis lövhalka eller isbildning som orsakar att hjulen låser sig, kanar på spåret och slits ojämnt. Plattan gör sedan att det uppstår slag när hjulet snurrar. Hjulplattor kan skada både tåget och spåret.

– Hösten och vintern innebär särskilda utmaningar för spårtrafiken. Uttryck som lövhalka och hala spår är väl kända av vana resenärer och kan orsaka mycket förtret. Det är därför extra glädjande att kunna konstatera att vi trots detta lyckas bättre än förra året och fortsätter hålla en genomsnittligt hög punktlighet månaden igenom, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen.


Källa: MTR


Tipsa en vn Skriv ut





Stark orderingång, förbättrat resultat och återtaget kontrakt

Kvartalsrapport april - juni 2025


April – juni

Gen-monitoring
2024 gjordes en stor ombyggnad i Vislanda S-fabriken för tillverkning av huvudspårsliprar och nu gör det nya avtalet att produktionen av växelspårsliprar uppdateras och får större kapacitet.

Heidelberg Materials fyrdubblar kapaciteten på växelsliprar - nytt ramavtal med Trafikverket

Efter en framgångsrik upphandling har Heidelberg Materials Precast Abetong tecknat ett nytt...

Läs mer
Infrakraft anläggning

Infrakraft växlar upp i syd – hundramiljonersaffär på plats

Trafikverket fortsätter rusta det svenska väg- och järnvägsnätet. Ett...

Läs mer
Vi rekryterar 30 nya medarbetare

Geomatikk växer – rekryterar 30 nya medarbetare och stärker organisationen för rikstäckande järnvägsuppdrag

Geomatikk har tilldelats Trafikverkets uppdrag att leverera en nationell tjänst för...

Läs mer


Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services

saferoad traffic
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se