Facebook


Instagram

Stockholms pendeltåg fortsätter att förbättra sin punktlighet


2020-11-25

Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin.
Bild: Viktor Fremling
Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin.

Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv.
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen de senaste månaderna. GM12 är det genomsnittliga värdet för de senaste tolv.

Punktligheten för pendeltågen dag för dag i oktober 2020. 
Bild: MTR
Punktligheten för pendeltågen dag för dag i oktober 2020. 

Under 2020 har Stockholms pendeltåg varit punktligare än någonsin. Oktobers resultat är inget undantag. Månadens totala punktlighet var 2,7 procentenheter högre än samma månad 2019 och landar på 95,6 procents total punktlighet. Punktligheten påverkades främst av orsaker som kategoriseras olyckor/tillbud och yttre faktorer, som stod för nära 40 procent av förseningarna.

Oktober är den åttonde av årets tio avklarade månader under vilka pendeltågens punktlighet legat på över 95 procent. För pendeltågen räknas ett tåg som punktligt om det ankommer och avgår inom tre minuter från utsatt tid. Den totala punktligheten för månaden landade på 95,6 procent, att jämföra med oktober 2019 då punktligheten låg på 92,9 procent.

De främsta orsakerna till förseningar har i oktober varit olyckor/tillbud/yttre faktorer följt av infrastrukturproblem. Tillsammans utgjorde dessa kategorier ca 70 procent av de totala förseningarna.

Dagar med händelser som haft störst påverkan på punktligheten:
Den 6 oktober uppstod ett spårledningsfel mellan Årstaberg och Stockholms södra vilket orsakade köbildning för norrgående tåg. Detta är en passage där många tåg samsas om utrymmet vilket gjorde att felet gav avsevärd påverkan på trafiken. Punktligheten för dagen landade på 86,2 procent.

Den 23 oktober uppstod så kallad hjulplatta på ett tåg. Fordonet behövde transporteras från platsen och berörd bana stängdes av i syfte att synas för eventuella skador på järnvägsanläggningen. Detta ledde till att bara ett spår kunde användas söder om Sundbyberg på grund av misstänkt spårfel föranlett av hjulslagen. Punktligheten för dagen landade på 89,8 procent.

Hjulplattor kan uppstå av flera skäl. En vanlig anledning är exempelvis lövhalka eller isbildning som orsakar att hjulen låser sig, kanar på spåret och slits ojämnt. Plattan gör sedan att det uppstår slag när hjulet snurrar. Hjulplattor kan skada både tåget och spåret.

– Hösten och vintern innebär särskilda utmaningar för spårtrafiken. Uttryck som lövhalka och hala spår är väl kända av vana resenärer och kan orsaka mycket förtret. Det är därför extra glädjande att kunna konstatera att vi trots detta lyckas bättre än förra året och fortsätter hålla en genomsnittligt hög punktlighet månaden igenom, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen.


Källa: MTR


Skriv ut



Visionsbild över hur det stora projektet kan komma att se ut när det är klart (bilden är en illustration).

Jernhusens detaljplan för första etappen av RegionCity i Göteborg har vunnit laga kraft

Den 10 december 2020 tillstyrkte kommunfullmäktige i Göteborg detaljplanen för...

Läs mer
iNFOSPREAD
Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan.

Möjliga sträckningar för ny stambana Hässleholm-Lund presenteras

Trafikverket planerar för en ny stambana mellan Stockholm och Malmö. Först ut i...

Läs mer
Zinga
Fyra spår på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm skapar tillsammans med en ny station i Bergsbrunna stora möjligheter att utveckla staden.

Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet ligger fast

Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet gäller och arbetar vidare...

Läs mer
RSAB
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).

Norska regeringen vill utreda en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Stockholm

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelade under gårdagen att...

Läs mer
Europakorridoren
Planområdet Centralstaden.

Arkitektuppdraget kan starta:

Rekordintresse för Jernhusens utveckling av Stockholms centralstationsområde

Intresset har varit mycket stort från hela världen. Ett femtiotal arkitektteam anmä...

Läs mer
Kregis 550
Persontågens punktlighet viktig för hållbara resor och transporter.

Nästan alla tåg i tid 2020

År 2020 anlände 897 059 av 958 990 planerade persontåg till sin slutstation i...

Läs mer
DLMASKIN550
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E...

Läs mer
lännen
Epiroc samarbetar med ABB för att utveckla e-drivlinan för Railcares batteridrivna fordon för alla tillämpningar inom järnvägsunderhåll.

ABB är med på hållbarhetståget med världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll

Epiroc har samarbetat med ABB för att utveckla e-drivlinan till Railcares batteridrivna fordon...

Läs mer
Vattenfall

Omfattande spårbyte på Nygatan

Spårvagnsspåren på Nygatan är slitna och behöver ersättas med nya....

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se