Facebook


Instagram

Hector Rail anmärker på nytt tågskyddssystem:

”Sverige borde avvakta”


2021-10-07

Bild: Stellan Ekdahl

Ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem ska underlätta tågtransporter i Europa. Systemet ska finnas i alla Europas länder om drygt ett decennium, men redan nu börjar Sverige gå över från det gamla ACT2-systemet. För tidigt, anser den svenska godstågtransportören Hector Rail som tycker att Sverige borde väntat.
– Sverige borde låta de stora tågnationer som Tyskland och Frankrike gå före. Att vara först ut innebär kostnader som nu faller på bland annat oss, säger Petter Hydén, Teknisk supportingenjör på Hector Rail.

Om ungefär 15 år kommer det standardiserade ETCS-systemet  att möjliggöra för Hector Rail och andra godstågstransportörer att verka i hela Europa – utan att behöva byta lok vid nationsgränser eller att ha lok utrustade med flera nationella system. I ett kortare tidsperspektiv är fördelarna däremot få; för Europas godstågstransportörer betyder implementeringen av systemet både ekonomiska och tekniska utmaningar.

Övergången från det nationella tågsskyddsystemet, ACT2, innebär att de optiska signalerna längs järnvägarna tas ner och lokförarna kommer i stället att navigera genom en display i förarhytten. Hector Rail förstår det övergripande syftet och behovet av att på sikt byta ut äldre nationella tågskyddssystem, men anser att det inte ska göras på bekostnad av godstransportmarknaden.

– Det är en stor besparing för infrastrukturen, medan vi kommer få det mycket dyrare eftersom tekniken som krävs är kostsam. Staten skyfflar över kostnaderna på oss, helt enkelt. Under en övergångsperiod kommer vi även att behöva investera i STM:er (Specific Transmission Module), vilket är översättningsmoduler för att kunna köra på både de nya och gamla banorna, säger Petter Hydén.

Riskerar att skapa ”öar” av ETCS
Sverige är först i Europa med att prova ETCS-systemet och redan idag finns en första version på fyra banor: Botnia-, Ådals-, Haparanda- och Västerdalsbanan. Även om Petter Hydén menar att Sverige borde ha avvaktat och låtit större tågnationer stå för den kostsamma utprovningen kommer detta att överskuggas av problemen som uppstår om systemet inte implementeras på rätt sätt; utrullningen av systemet måste genomföras med eftertänksamhet och att processen följer en logisk ordning från norra Sverige till södra. Annars kommer det att skapas ”öar” av ETCS som försvårar nationella transporter när olika banor använder skilda system. Här krävs även en samordning med länder som är närmast och viktigast för svensk industri, som Norge, Danmark och Tyskland.

– Vi hoppas att Trafikverket har lyssnat på branschen och implementerar systemet på ett logiskt sätt, annars riskerar det att både bli svårt för oss att arbeta och onödigt kostsamt. Om vi ska vara först med det här i Europa måste det i alla fall göras på ett smart sätt. Sedan har vi problemet med växlingsloken där regelverket måste anpassas, säger Petter Hydén.


Potentiellt hot mot hela branschen
Inför en tågtransport rullas lasten fram till godstågen med hjälp av så kallade växlingslok. Farhågan är att det kommer bli krav att även växlingsloken ska tvingas använda ETCS-systemet, vilket kommer att innebära kostnader som i många fall kan överstiga lokets värde.

– Om det inte görs anpassningar i implementeringen och regelverket kommer många växlingslok att bli stående och man kommer istället att välja andra transportmedel. Det blir varken bra för oss eller för alla som inte vill se fler lastbilar på våra vägar. Vi hoppas att man lyssnar på oss i branschen så att övergången inte bli smärtsammare än vad den behöver vara, avslutar Petter Hydén.


Fakta: ETCS
ETCS är en del av ERTMS (European Railway Train Management System) som även innefattar tågradion som används för både muntlig kommunikation och ETCS-kommunikation – GSM-R (en utveckling av systemet för mobiltelefoni med tillägget R som står för Railway).


Källa: Hector Rail


Skriv ut





Inga spårvagnar mellan Svingeln och Centralstationen

Den 23 oktober-1 november går inga spårvagnar mellan Svingeln och Centralstationen....

Läs mer
Zinga


SJ och Tåg i Bergslagen utökar tågtrafiken kraftigt i Dalarna under 2022

Den 12 december påbörjas 2022 års tågtidtabell för hela Sverige. Fö...

Läs mer
iNFOSPREAD


92 av 100 pendeltåg punktliga i september

September månads punktlighet landade på 91,9 procent. Punktligheten påverkades...

Läs mer
Zbloc


Sweco vinner järnvägsuppdrag i Finland

Sweco har tilldelats flera uppdrag kopplat till ”Entimmeståget”, inkluderande...

Läs mer
SBS Betong 550
Vagnen som har marknadens största last-area heter Golden Bullet 2.0 och är resultatet av ett utvecklingssamarbete med ExTe i Ljusdal. Holmen Skog blir första kund att använda vagnen för rundvirkestransporter i Sverige.

Holmen-avtal ger Sveriges effektivaste timmervagn

Ett nytt avtal med Holmen Skog borgar för Green Cargos investering i marknadens mest effektiva...

Läs mer
Kristoffer Tamsons, ordförande Svensk Kollektivtrafik, Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen och Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag tar i hand.

Nu satsar branschen på nystart av kollektivtrafiken i Sverige

Välkommen ombord igen – restriktionerna är över och nu är det dags att...

Läs mer
Europakorridoren


Tidigt släpp av MTRX julresor för att möta den starka efterfrågan

MTRX har under hela september sett en stark efterfrågan och när restriktionerna slä...

Läs mer
Kregis 550


Hector Rail anmärker på nytt tågskyddssystem:

”Sverige borde avvakta”

Ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem ska underlätta tågtransporter i...

Läs mer
DLMASKIN550


Nu släpper SJ vinterns biljetter

Många svenskar planerar nu för vinterns tågresor och onsdagen den 6 oktober ö...

Läs mer
Vattenfall
Med Vossloh Nordics spårgående Kirow-kran kan trafiken köra som normalt förbi arbetsplatsen. Här passerar Snälltåget förbi precis utanför Stockholms centralstation.

Ny standardväxel för svensk järnväg

För första gången på fem år har en helt ny svensk standardvä...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa




















HBM

Prismatibro
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se