Facebook


Instagram

Göteborgsföretag utvecklar framtidens drönarteknik – testas i UNICEF:s humanitära flygzon i Malawi


2017-11-23

På bilden från vänster: Michael Scheibenreif, UNICEF Office of Innovation Godfrey Masauli, lokal representant i Malawi för drönarföretaget Globhe Maciek Drejac, CTO Everdrone Emil Granberg, Technical Developer Everdrone.
Bild:Everdrone
På bilden från vänster: Michael Scheibenreif, UNICEF Office of Innovation Godfrey Masauli, lokal representant i Malawi för drönarföretaget Globhe Maciek Drejac, CTO Everdrone Emil Granberg, Technical Developer Everdrone.

100 miljoner dollar, så mycket förutspår man att drönarbranschen kommer att omsätta från nu fram till år 2020. Autonom och säker drönarteknik blir en avgörande faktor för drönarens frammarsch – något som Göteborgsföretaget Everdrone specialiserat sig på. I oktober demonstrerade de sin teknik för tv-kanalen BBC i UNICEF:s humanitära drönarkorridor i Malawi.

Att drönare kommer vara en del av samhällets infrastruktur i framtiden är en självklarhet. Branschen är bara i sin linda och utvecklingsmöjligheterna inom samtliga områden är enorm. Allt från transport, konstruktion och bevakning till humanitära insatser.
– För att branschen ska kunna växa i den omfattning som är möjligt måste drönarna bli autonoma och självkörande. Då krävs teknikutveckling, framför allt inom säkerhet. Precis som med en självkörande bil måste en självstyrande drönare uppnå en högre säkerhet än en mänsklig pilot. Vår teknologi gör att drönare kan känna av sin omgivning, navigera säkert och undvika kollisioner med människor och egendom, förklarar Mats Sällström, VD för Everdrone.

I oktober blev Everdrone inbjudna att testköra och visa sin teknik för tv-kanalen BBC i drönarkorridoren i Malawi. Drönarkorridoren är utvecklad på uppdrag av FN:s barnfond UNICEF då landet är ett av världens minst utvecklade, placering 170 av 188 enligt FN:s utvecklingsindex HDI. Behovet av att transportera mediciner och sjukvårdsutrustning är stor samtidigt som tillgängligheten till byarna är mycket begränsad. Särskilt vid återkommande regnperioder med översvämningar som följd.

– I dagsläget fokuserar vi uteslutande på att vår teknik ska tillämpas inom sjukvård, räddning och humanitära insatser. För BBC visade vi hur vår teknik möjliggör start, navigation och landning utan GPS. Tekniken kommer att vara avgörande för att kunna använda drönare i tätbebyggda områden där hänsyn måste tas till både egendom och människor och där kraven på säkerhet kommer att vara mycket höga, säger Mats Sällström.

Drönarkorridoren i Malawa spänner över ett cirkelformat område med cirka 80 kilometers diameter över staden Kasungu med cirka 60 000 invånare och ett antal småbyar runtomkring. BBC kommer att sända sitt inslag med Everdrone under december.




Källa: Everdrone


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se