Facebook


Instagram

GKN Aerospace utvecklar framdrivning för elflygplan


2021-10-07

Bild: GKN Aerospace

Energimyndigheten och GKN Aerospace i Trollhättan satsar tillsammans närmare 7 miljoner kronor i projektet EleFanT - Elektrisk fläkt för framdrivning (Electric Fan Thruster).

– Vi ser väldigt positivt på denna satsning som hjälper oss att bli en del av lösningen på flygets klimatutmaning. Vi kommer att kunna dra stor nytta av GKN Aerospace och KTHs långa erfarenhet av turbomaskiner, lättviktskonstruktion och avancerad tillverkningsteknik, säger Henrik Runnemalm, Forskningschef på GKN Aerospace i Sverige

I projektet som startade i juli och stäcker sig över 1,5 år kommer GKN Aerospace och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) tillsammans att utveckla fläkteknologi för mindre regionalflygplan. Projektet kommer att studera aerodynamisk utformning, prestanda, buller, materialval och tillverkningsteknik för en kapslad fläkt driven med el, antingen från batterier eller vätgasdrivna bränsleceller. Den föreslagna framdrivningslösningen med en kapslad fläkt istället för en konventionell propeller ger bättre förutsättningar inom främst tre områden: säkerhet, ljudnivå samt motorplacering.

Europas flygindustri har satt upp tydliga mål och antagit en ambitiös färdplan för att nå noll nettoutsläpp till 2050. Det finns flera olika tekniker som utvecklas för att minska flygets fossila utsläpp och som lämpar sig olika bra för olika segment i flygbranschen (storlekar på flygplan och flygsträckor). En parallell utveckling av olika typer av framdrivningslösningar och bränslen där elektrifiering av flygplansmotorer är därmed ett av flera viktiga steg att ta.

Svensk industri kan stå för vitala delar av den teknik som gör detta möjligt och möjligheten att exportera utsläppsminskande teknik och produkter är den främsta anledningen för det svenska intresset.

Genom att snabbt demonstrera fläktteknik för elflyg kommer projektet EleFanT att öka utvecklingstakten och positionera deltagarna inför internationella flygmotor- och flygplansutvecklingsprojekt, såsom Clean Aviation Partnership inom EUs nystartade ramprogram Horizon Europe.


Källa: GKN Aerospace


Tipsa en vn Skriv ut





Nytt ramavtal avseende mark- och grundläggningsarbete för Swedavia

SVEAB och affärsområde Infrastruktur har vunnit ett 8-årigt ramavtal för Swedavia, avseende Stockholm Arlanda (ARN) samt Bromma Airport (BMA)

Läs mer
Zinga
Green Flight Academy har hittills startat och landat 5000 gånger med elflyg, vilket gör oss unika.

5 000 starter och landningar med elflygplan på Skellefteå Airport

Världens första hållbara flygakademi flygskola Green Flight Academy som finns...

Läs mer
Ulefos
<span>Så är skulle framtida Droneport-lösningar kunna se ut. Under slutet av 2024 beräknas infrastrukturen och den initiala verksamheten vara på plats i Skellefteå. Visualisering: White Arkitekter</span>

Gröna testbäddar del 3: Skellefteå tar höjd för framtidens luftfart

Vi fortsätter nu vår artikelserie om de viktiga test- och demomiljöerna som finns i...

Läs mer
Vattenfall


Skellefteå Droneport får asfalt med lägre klimatpåverkan

Landningsplattan och tillhörande ytor har nu asfalterats med material som kraftigt minskar...

Läs mer
Zugol 550
Jesper Göransson vd Peab

Första spadtaget för Peabs miljardprojekt i Norge - Nya Bodö flygplats tar form

Under måndagen 24 juni deltar Peab vid ett första spadtag för Nya Bodö...

Läs mer
<span>Vi står inför en stor omställning och att samarbeta är viktigt. Bild: Sabina Söderqvist från KLM och Emil Gustafsson från OEM Electronics.</span>

OEM Electronics minskar Scope 3-utsläppen med Air France och KLM

Att bidra till minskad klimatpåverkan innebär att koldioxidutsläppen måste...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport. </span>

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det...

Läs mer
<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se