Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

ebm-papst lanserar nya fläktar för kommersiella fordon


2019-09-11

Bild: ebm-papst

ebm-papst har en stark marknadsposition inom segmenten tåg, transport samt kommersiella fordon som bussar. Företagets fläktar och elmotorer återfinns i ett stort antal applikationer. På tåg används ebm-papst teknik för att öppna och stänga dörrar, och för att ge tågpassagerare ett behagligt klimat. På många lastbilar sitter ebm-papst fläktar i takmonterade luftkonditioneringsaggregat som ger lastbilschaufförer en bra arbetstemperatur i lastbilshytterna både under färd och vila. I många av dessa applikationer ställs krav på att fläktarna klarar mycket tuffa förhållanden. De ska vara driftsäkra och ha lång livslängd oavsett om det är extremt varmt, kallt, fuktigt, mycket snö och slask, regnigt eller dammigt.

Dessa krav ställs också på kommersiella fordon som konventionella bussar och vid utvecklingen av framtidens elbussar. För bussektorn har ebm-papst under många år utvecklat axial- och centrifugalfläktar för bland annat luftkonditioneringsaggregat och motorkylning. En av nyheter i detta fläktprogram är den dammskyddade centrifugalfläkten K3G097 för luftkonditioneringen och som uppfyller kraven enligt kapslingsklass Ip6k9k. Detta innebär att elektroniken i fläkten klarar av att stå emot vätskan från högtryckstvättar och den höga luftfuktighet som kan uppstå i vissa länder och som kan orsaka kraftig kondens på bussarnas kondensorer.

Tuffa krav på luftkonditioneringsaggregaten i elbussar
I många städer runt om i världen pågår en snabb förändring av kollektivtrafiken. Stora bussparker ersätts i allt större utsträckning av snabbladdade elbussar med nollutsläpp och en tyst, energisnål och kostnadseffektiv busstrafik som några av målen. Ett av kraven som ställs på tysta elektriska bussar är att även luftkonditioneringen är tyst.

Detta har lett till utvecklingen av nya luftkonditioneringsaggregat och för sådana applikationer har ebm-papst tagit fram axialfläkten W3G300. Denna fläkt är en uppdatering och optimering av en tidigare fläktlösning och ett av resultaten är en reducering av ljudnivån med upp till 2,5 dB(A). Dessutom har energiförbrukningen reducerats med drygt 20 procent. En viktig fördel med denna fläkt är också att den är spänningsstabil vilket innebär att ett luftkonditioneringsaggregat alltid ger samma kylkapacitet oavsett om bussens motor går eller inte. Viktigt för infotainmentsystemen i moderna elbussar är även fläktens utmärkta elektromagnetiska kompatibilitet som förhindrar störningar.

Både K3G097 och W3G300 kommer att finnas i utförande för spänning 24 V/DC och de presenteras på mässan Busworld 2019 i Bryssel som arrangeras den 18-23 oktober. ebm-papst har monter 529 i Hall 5 och förutom de nya fläktarna presenteras också andra fläktlösningar för bussektorn. Ett exempel är axialfläktar som utvecklats för att ge effektiv motorkylning och som konstruerats speciellt för att vara motståndskraftiga mot smuts och avlagringar.



Källa: ebm-papst


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se