Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Positiva resultat i testerna i arktiska kylan


2021-02-24

Catrine Sundqvist framför den batterielektriska testbilen.
Bild: Kaunis Iron
Catrine Sundqvist framför den batterielektriska testbilen.

Catrine Sundqvist är en av testpiloterna som kör den batterielektriska testbilen i Kaunis Irons arktiska klimat norr om Polcirkeln.
– Det man först reagerar på är tystnaden. Lastbilen bara susar fram, säger Catrine.


Vattenfall, ABB, Volvo lastvagnar och Wist Buss & Last är alla med i projektet tillsammans med Kaunis Iron. En batterialektrisk testbil från Volvo körs i omloppet där den lastas och lossas från malm och laddas vid tre stationer.

Lastbilen är just en testbil och har aldrig körts under lika extrema förhållanden. Men testet som pågår under februari månad då det ska vara som kallast ser ut att ge positiva besked.

Testet är ett led i arbetet för att ställa om Kaunis Irons lastbilstransporter från diesel till fossilfri drift.

Catrine Sundqvist är en av chaufförerna som är med i testet. Hon kommer ursprungligen från Stockholm, men stortrivs med vildmarken och vinterkylan:
– Mitt personliga köldrekord när jag kört här uppe är minus 38, då var jag tvungen att stanna bilen och kliva ut för att få känna hur det kändes… Men det var innan det här testet startade. Däremot är det ofta 20-25 minus här under de här veckorna och det verkar fungera bra med den arktiska kylan under testet.

En sak som de fick lösa redan efter dag ett var att isolera grillen i fronten med en skumplastmatta för att minska inströmningen av kall luft som kyler hytten. Annars har bilen rullat på i kretsloppet, laddats och lastats.

Att bilen är så tyst utan motorljud är nog det de flesta reagerar på:
– Du upplever det i hytten, det är så tyst och skönt, men också när bilen passerar dig i trafiken. Det är nästan märkligt…

Catrine Sundqvist tycker att det är kul att vara med i arbetet:
– Det känns spännande att vara med och testa den här tekniken och på sikt se hur det kan utvecklas för att klara ytterligare lastvikt. Jag har tidigare varit med och kört elbuss i liknande tester. Teknikutvecklingen går verkligen snabbt framåt.


Källa: Kaunis Iron


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet och ny asfalt. Svevia ansvarar för upprustningen, som beställts av Trafikverket. Syftet...

Läs mer
Zinga
Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark.

Svevia förbättrar väg 647 mellan Bullmark och Västra Sjulsmark

Vägen mellan Bullmark och Västra Sjulsmark får förbättrad bärighet...

Läs mer
Ulefos
Blå linje byggs ut med 11,5 kilometer till Nacka och Söderort. Ett omfattande och komplicerat projekt som kräver stort tekniskt kunnande och avancerade ställningslösningar.

Nya tunnelbanan i Stockholm – ställningar som går på djupet

Djupt under markytan pågår ett av Stockholms mest komplexa byggprojekt –...

Läs mer

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Tunga eldriften rullar in på Stockholmsmässan

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

Laddstation för tung trafik öppnar i Skövde

Omfattande infrastruktursatsningar planeras för hamnområdet i Halmstad



Bohusbron är stängd för bilar – risk för köer på E6

Sedan den 21 januari är Bohusbron över Nordre älv i Kungälv stängd fö...

Läs mer
Ronny Larsson och Jesper Nielsen från LANI Eltjänst förbereder installation och driftsättning av de nya laddstationerna för elbussar.

Framtidsprojekt med elbussar i Kristianstad.

Under sommaren 2024 rullade 24 splitternya eldrivna bussar in i depån för Skå...

Läs mer
Fordons- och roroterminalen som kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver.  

Ny terminaloperatör utsedd för Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och...

Läs mer
Från den 1 januari 2025 kör nu alla kontrakterade leveransbilar med fossilfria bränslen i regionen Norra Norrland

Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Norra Norrland

Varje år genomför Beijer Byggmaterial omkring 19 000 leveranser i regionen Norra...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...

Läs mer


Bergkvara fortsätter som huvudleverantör för Malmö stads beställningstrafik

Bergkvara har återigen vunnit förtroendet att leverera busstransporter till Malmö...

Läs mer


MTR lämnar över ett Mälartågsunderhåll i toppskick

MTR som utfört underhållet av Mälartåg sedan 2021 lämnar på lö...

Läs mer
Containerterminalen i Göteborgs Hamn.  

Nordeuropeiska hamnar i samverkan får EU-finansiering för elanslutning av containerfartyg

Fyra nordeuropeiska hamnar ska kraftigt minska utsläppen från containerfartyg som ligger...

Läs mer


Lönsamhet möjliggör SJs historiskt stora fordonsinvesteringar

SJ-koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet 2024 uppgick till 361 MSEK (255),...

Läs mer
Betongfundament till laddstationer

Benders och Kempower samarbetar för gemensam utveckling av betongrelaterade produkter till laddare för tung trafik.

I januari 2025 träder den nya EU-lagen i kraft som innebär att kommersiella aktörer...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se