Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Positiva resultat i testerna i arktiska kylan


2021-02-24

Catrine Sundqvist framför den batterielektriska testbilen.
Bild: Kaunis Iron
Catrine Sundqvist framför den batterielektriska testbilen.

Catrine Sundqvist är en av testpiloterna som kör den batterielektriska testbilen i Kaunis Irons arktiska klimat norr om Polcirkeln.
– Det man först reagerar på är tystnaden. Lastbilen bara susar fram, säger Catrine.


Vattenfall, ABB, Volvo lastvagnar och Wist Buss & Last är alla med i projektet tillsammans med Kaunis Iron. En batterialektrisk testbil från Volvo körs i omloppet där den lastas och lossas från malm och laddas vid tre stationer.

Lastbilen är just en testbil och har aldrig körts under lika extrema förhållanden. Men testet som pågår under februari månad då det ska vara som kallast ser ut att ge positiva besked.

Testet är ett led i arbetet för att ställa om Kaunis Irons lastbilstransporter från diesel till fossilfri drift.

Catrine Sundqvist är en av chaufförerna som är med i testet. Hon kommer ursprungligen från Stockholm, men stortrivs med vildmarken och vinterkylan:
– Mitt personliga köldrekord när jag kört här uppe är minus 38, då var jag tvungen att stanna bilen och kliva ut för att få känna hur det kändes… Men det var innan det här testet startade. Däremot är det ofta 20-25 minus här under de här veckorna och det verkar fungera bra med den arktiska kylan under testet.

En sak som de fick lösa redan efter dag ett var att isolera grillen i fronten med en skumplastmatta för att minska inströmningen av kall luft som kyler hytten. Annars har bilen rullat på i kretsloppet, laddats och lastats.

Att bilen är så tyst utan motorljud är nog det de flesta reagerar på:
– Du upplever det i hytten, det är så tyst och skönt, men också när bilen passerar dig i trafiken. Det är nästan märkligt…

Catrine Sundqvist tycker att det är kul att vara med i arbetet:
– Det känns spännande att vara med och testa den här tekniken och på sikt se hur det kan utvecklas för att klara ytterligare lastvikt. Jag har tidigare varit med och kört elbuss i liknande tester. Teknikutvecklingen går verkligen snabbt framåt.


Källa: Kaunis Iron


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se