Facebook


Instagram

Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav


2024-03-13

Bild:Scania

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande lastbilar, samtidigt som självkörande teknik från Silicon Valley-baserade företaget Plus integreras i Scanias fordon.

 

Scania utökar i dag den strategiska utvecklingen av självkörande transporter mellan logistiknav och terminaler, med lanseringen av Autonomous Commercial Pilot Programme. Som en del av TRATON Group kommer Scania också att vara involverat i ett nytt partnerskap med teknikföretaget Plus. Det USA-baserade företaget kommer att integrera sin tekniklösning SuperDrive™ för helt automatiserad (nivå 4) körning av Scanias fordon liksom av andra fordon inom TRATON. 

Scania Autonomous Commercial Pilot Program är en del av Scanias ökade fokus på att involvera kunder i tester kring självkörande transporter mellan logistiknav. Målet är också att skapa skalbara koncept som kan sättas i drift och leverera ett högt värde i våra kunders verksamhet. 

För säkrare, effektivare och mer hållbar körning 

Lanseringen av Scanias program sammanfaller med att många kunder letar efter stabila och pålitliga partnerskap för att utveckla och sätta egna autonoma transportlösningar i drift. Fördelen med Scanias nya lösning är den kan skräddarsys efter kundernas specifika rutter och typ av transport. 

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar. Det betyder att tekniken är monterad i fordonen direkt från fabriken och att lösningen är framtagen för att fungera i våra kunders befintliga infrastruktur och operativa flöden, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

Förväntningen är att Scanias självkörande transporter mellan logistiknav och terminaler kommer att bidra till att öka kundernas effektivitet, sänka deras utsläpp och förbättra trafiksäkerheten. Samtidigt är självkörande transportlösningar ett sätt att möta den allt större förarbristen i världen. 

Ytterligare utbyggnad av autonoma fordon planeras 

Lanseringen är det senaste steget i Scanias resa inom självkörande fordon. Efter att ha testat autonoma transportlösningar på svenska vägar sedan 2021 är Scanias plan nu att utöka pilotverksamheten med kunder i andra europeiska länder under 2024. 

– Genom att utöka vårt program för självkörande transporter mellan logistiknav tar vi en ledande position för att tillhandahålla autonoma lösningar för våra kunder, säger Peter Hafmar. 

Redan i dag testas Scania-lastbilar med ett helt självkörande styrsystem (nivå 4) från Plus på allmänna vägar i Europa, men med en säkerhetsförare ombord. Scania och Plus kommer nu att starta ett pilotprogram för kommersiella transporter som riktar sig till kunder med större fordonsflottor. Därefter startar serieproduktion och global kommersiell utbyggnad i större skala. 

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter. Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Peter Hafmar tillägger: 

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 


Källa: Scania 


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se