Facebook


Instagram

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status


2024-01-23

Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös utveckling till att bli en allt mera avancerad och allt bredare yrkesroll. Fordonsteknikern är idag därför eftertraktad i många andra tekniktunga branscher inom industrin och servicenäringarna. Det är bara ett problem. Det återspeglas inte i den status som fordonsteknikeryrket åtnjuter.

Det enda sättet för en skicklig fordonstekniker att göra karriär är i regel att antingen starta eget eller fjärma sig från verkstadsgolvet – bli verkstadschef eller gå över till sälj- eller grossistsidan.

För att värna våra skickligaste och mest erfarna fordonstekniker tror vi att de behöver ges bättre utvecklingsmöjligheter – mer tid till utbildning, studiebesök med mera och de behöver ha möjlighet att ta klivet upp och bli ”förstetekniker”, en fordonstekniker med fler befogenheter att exempelvis utveckla verkstadens arbete och utbud. Detta är förstås något som främst de större verkstäderna eller företagen har möjlighet att satsa på.

Fordonsteknikerns status och roll återspeglas också i hur vi belönar och uppmärksammar vår personal i branschen.

Åren 2018 och 2019 ordnade branschen tillsammans med tidningen Motormagasinet ”Motorgalan”, där man delade ut priser till bland annat årets fordonstekniker, årets lackerare och årets reservdelsrådgivare. Det är ett av ytterst få eller kanske enda rikstäckande event där vi i branschen uppmärksammat skickliga yrkespersoner i våra verkstäder.

Sveriges hundra skickligaste fordonstekniker borde ha samma nivå av status som de skickligaste data- och datasystemhackarna. Skickliga hackare ses som ”gurus” i sin bransch och headhuntas ofta till stora företag både i Sverige och utomlands.

Ledande aktörer i vår bransch som exempelvis Meko-koncernen med sin utbildningsverksamhet Promeister och KGK med sitt KGK Academy gör viktiga insatser för att utbilda och vidareutbilda våra fordonstekniker. Samtidigt som ledande verkstadskedjor som AD, BDS och Bosch ger utrymme för sina verkstäder att driva och utvecklas efter eget huvud. Det är viktigt för branschen.

Men det räcker tyvärr inte. Vi alla i branschen – med de ledande aktörerna i spetsen – behöver också hjälpas åt att skapa förebilder – kändisar – genom att synliggöra och aktivt marknadsföra skickliga fordonstekniker och verkstäder.

I år har yrkeshögskolan fått nya friska pengar till fler yrkesutbildningsplatser. Men staten lär inte ösa pengar till utbildningsplatser som inte fylls. Vi behöver både hitta folk som vill utbilda sig och bli bättre på att behålla dem som börjar jobba i våra verkstäder.

Konkreta tips för att höja fordonsteknikerns status

Vi vill avslutningsvis bidra med några konkreta tips på vad vi i branschen och Du som arbetsgivare kan göra för att göra jobbet som fordonstekniker attraktivare på din arbetsplats:

1. Satsa på att kompetensutveckla dina fordonstekniker.

2. Delta i rekryteringsaktiviteter. Då har du chans att marknadsföra och informera om fordonsteknikeryrket till dem som står i begrepp att välja en utbildning.

3. Titulera jobbet som ”fordonstekniker” eller ”tekniker” eller använd gärna internationella yrkesbeteckningar.

4. Var generös med att berätta för omgivningen och omvärlden vad ni gör och hur duktiga ni är i er verkstad.

5. Skapa en nationell och branschgemensam tävling för fordonstekniker, där vinnarna sedan görs till mediala kändisar och ambassadörer för yrket.


Källa: 


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 
Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt
 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra containerterminalen och Energihamnen till skyddsobjekt vilket Länsstyrelsen tillstyrkt och nu beslutat. Som...

Läs mer
Zinga
Laddstation för ellastbilar

Laddstation för tung trafik öppnar i Uppsala

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer
Ulefos


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer

Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391

Så kan vi höja fordonsteknikeryrkets status

Scanias erbjudande för elektriska lastbilar till ny nivå

Träffa Abkati på Skåne Truckshow 2023!

Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat

Goodyear Sustainable Reality Survey: Hållbarhet är fortfarande prioriterat bland åkerier



Mistra InfraMaint forskar om smart underhåll av infrastruktur – får fortsatt finansiering

Forskningsprogrammet Mistra InfraMaint tilldelas medel för en andra fas med upp till 54 MSEK...

Läs mer


Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt

Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...

Läs mer


Volvo Lastvagnar levererar eldriven betonglastbil till CEMEX

Volvo Lastvagnar har levererat den första Volvo FMX Electric betonglastbilen till CEMEX. Den...

Läs mer


DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar

DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...

Läs mer
Dachser skriver avsiktsförklaring gällande 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul.

Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...

Läs mer
Allt fler företag från hela Sverige väljer att frakta gods klimatsmart via järnvägen till APM Terminals Gothenburg, nordens största containerhamn.

Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg

APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...

Läs mer
Omställningen är möjlig redan idag. Ett exempel är Falkenklev logistiks laddpark för tunga fordon i Malmö.

Transportbranschen kan bli fossilfri snabbare än man trott

Transportbranschen kan ställa om till fossilfrihet snabbare än vad bedömare trott....

Läs mer
Den nya laddstationen växer fram intill tankstationen för biogas på Mosserudsområdet.

Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga

På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...

Läs mer
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien.

NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien

Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...

Läs mer
Olli Paasios, ny vd för Wibax Logistics Oy, på infälld bild.

Ny vd i Finland siktar på tillväxt

I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se