Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

LFVs kontrollcentral i Sundsvall utbyggd


2017-02-16

<span><span>På bilden fr v: Erik Bäckman, chef kontrollcentralen Sundsvall, LFVs generaldirektör Olle Sundin och infrastrukturminister Anna Johansson. Foto: LFV</span></span>
På bilden fr v: Erik Bäckman, chef kontrollcentralen Sundsvall, LFVs generaldirektör Olle Sundin och infrastrukturminister Anna Johansson. Foto: LFV

Infrastrukturminister Anna Johansson har i dag invigt utbyggnaden av LFVs kontrollcentral Remote Tower Center i Sundsvall. Med utbyggnaden finns kapacitet att leda flygtrafiken vid ännu fler flygplatser på distans.

Flygtrafiken vid Örnsköldsvik Airport blev i april 2015 först i världen att fjärrstyras.

– Fjärrstyrd flygtrafikledning gick från vision till realitet på tio år. Nu har det varit i operativ drift i snart två år och ytterligare två ansluts under våren. Med utbyggnaden kan vi fjärrstyra ytterligare tre flygplatser från Sundsvall, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.

– Fjärrstyrd flygtrafikledning är ett område där Sverige ligger i framkant. Branschen genomgår en spännande utveckling där ny teknik och digitaliseringens möjligheter är viktiga delar för att utveckla verksamheten, sade infrastrukturminister Anna Johansson.

Den befintliga kontrollcentralen har plats för två flygledarpositioner för fjärrstyrning. Med utbyggnaden om 430 kvadratmeter blir det plats för ytterligare tre positioner.

Med tillbyggnaden får LFV moderna och ändamålsenliga lokaler för att bedriva effektiv flygtrafikledning på distans.

Flygtrafikledningen i Sundsvall hade vid utgången av 2016 samlat på sig 6 400 timmars operativ drifterfarenhet. Sundsvall har blivit en fokalpunkt för utveckling och demonstration av fjärrstyrd flygtrafikledning; sedan starten av operativ drift har anläggningen besökts av drygt 1 600 personer från hela världen.

Genom att implementera Remote Tower Services, RTS, kan en eller flera flygledartorn manövreras från en annan plats, oavsett avstånd. Resultatet är en flygplats som kan erbjuda mer flexibla flygtrafikledningstjänster ”on demand” och mångsidiga öppettider för att möta kundernas krav.  

På bilden fr v: Erik Bäckman, chef kontrollcentralen Sundsvall, LFVs generaldirektör Olle Sundin och infrastrukturminister Anna Johansson.

Fördelar med fjärrstyrda torn

• Tillhandahållande av en kostnadseffektiv flygtrafikledning.
• Möjlighet till flygplatser med låg trafikintensitet.
• Samlokalisering av flygtrafiktjänst betyder mer effektiv användning av personal och infrastruktur.
• Alternativ till renovering eller nytt torn.
• Flygtrafikledning on demand - flexibla öppettider för att möta kundernas krav.
• Lätt att uppgradera operativ nivå.
• Möjligheten att erbjuda 24/7 SAR (Search and Rescue) drift och medicinsk evakuering.
• Förbättring av säkerheten genom ny teknik.

Källa: LFV


Tipsa en vn Skriv ut



<span>Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. </span>
Flygplatsmedarbetare på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. 

Följ det dynamiska arbetet i olika roller på Swedavias flygplatser - en vardag i ständig rörelse

Under våren har en rad olika personer presenterats i sina arbetsroller på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport i Swedavias sociala och digitala kanaler....

Läs mer
Zinga


Hållbart flygbränsle – vilken roll spelar det i utfasning av fossila flygbränslen?

Förra året var investeringen från Amadeus Ventures i CAPHENIA, den framtida...

Läs mer
Ulefos


DHL Express och World Energy ingår globalt partnerskap för att påskynda reducering av koldioxid i flygbranschen med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF)

Vattenfall
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Swedavias trafikstatistik för augusti 2023

Under augusti månad fortsätter flygets återhämtning och för tredje...

Läs mer
Zugol 550
<span>SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Sälen/Trysil.</span>

SAS fortsätter sin satsning på Sälen/Trysil och lanserar två internationella flyglinjer till Scandinavian Mountains Airport

SAS presenterar två flyglinjer från Danmark till Scandinavian Mountains Airport. Man...

Läs mer
Banljus Göteborg Landvetter Airport

Swedavia-projekt på IVA:s 100-lista över svenska innovationer med stor potential

Projektet SVART IRIS om effektivare flygledning utses till ett av de främsta...

Läs mer
<span>Stockholm Arlanda Airport.</span>

Sju regioner: Arlandas stationsavgift måste bort

Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälarregionens och hela Sveriges...

Läs mer
<span>Inom Cargo City ska ett markområde om totalt 144 400 kvm utvecklas.</span>

Swedavia utvecklar Cargo City på Arlanda - nytt centrum för flygfrakt och logistik

Stockholm Arlanda Airport befinner sig i ett utvecklingsskede. I nära anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se