Facebook


Instagram

Tipsa en vän om denna artikel:
Till:
Från:

Nu ökar antalet dödade i trafiken igen


2017-05-03

Bild:NTF

Under 2016 dog 270 personer i trafiken i Sverige, det är 11 fler än året innan. Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. En högt bidragande orsak till detta är hastighetsöverträdelserna. Sedan 2012 kör alltfler för fort vilket medför fler olyckor med allvarligare konsekvenser.

– För att färre ska dödas och skadas i trafiken behöver vi minska hastigheten på våra vägar. Vår årliga mätning i tätort visar på fortsatt bristande hastighetsefterlevnad. Sämst är det på gator med 40 km/tim där endast hälften håller hastighetsgränsen. Det är synnerligen oroande eftersom det är i den här miljön gående och cyklande barn, unga och äldre löper stor risk att komma i konflikt med motorfordon, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

Den 26 april redovisade Trafikverket en årlig rapport som analyserar trafiksäkerhetsutvecklingen i Sverige, i samarbete med Transportstyrelsen och VTI. Enligt analysen dog 270 personer i trafiken i Sverige under 2016 – 11 fler än året innan. Sedan 2010 har den positiva trafiksäkerhetsutvecklingen stannat av. För att nå Nollvisionens mål om högst 220 omkomna år 2020, måste säkerheten höjas för bilister och oskyddade trafikanter.

Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får. För att uppnå Nollvisionens mål finns delmålet att minst 80 procent av all trafik ska ske inom gällande hastighetsgränser.

– För att nå målet är det framför allt hastighetsefterlevnaden på gator med lägre hastighetsbegränsning som behöver förbättras. Lyckas man minska hastigheterna i tätort finns det framför allt en potential i att minska antalet dödade och allvarligt skadade oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.

För att följa utvecklingen har VTI, i samarbete med NTF, studerat förändringar av trafikanternas hastighetsval och hastighetsefterlevnad på det kommunala huvudvägnätet i tätort sedan 2012. Under 2016 genomfördes den fjärde uppföljande mätningen.

Resultaten visar att 67 procent totalt av den studerade trafiken höll hastighets­gränsen. Hastighetsefterlevnaden var sämst på gator med hastighetsbegränsning 40 km/tim där endast 53 procent av trafiken höll hastighetsgränsen. Motsvarande siffror på övriga uppmätta hastighetsgränser var: 50 km/tim – 68 procent, 60 km/tim – 72 procent och 70 km/tim – 78 procent.

Om mätningarna
Mätningarna genomfördes med radar av personal från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, på 23 olika orter i Sverige under september månad 2016. På varje ort mättes hastigheten på 3 olika mätplatser, sammanlagt genomfördes mätningar i 69 olika punkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka. Mätning gjordes på sträckor inom det kommunala huvudväg­nätet med hastighetsgränser mellan 40 km/tim och 70 km/tim.

Källa: NTF


Tipsa en vn Skriv ut





Peab Asfalt återanvänder asfalten utanför Arvidsjaur

Peab Asfalt har vunnit kontrakt som omfattar beläggning och förstärkningslager...

Läs mer
Roch-services
<span>Från och med 1 september tar Svevia Norge AS över som vägentreprenör för driftområde Helgelandskusten.</span>

Svevia Norge AS ökar sin marknadsandel på Helgeland

Svevia stärker sin position och utökar sin marknadsandel på Helgeland med ett nytt...

Läs mer
Ulefos


Tingstadstunnelns båda rör öppnar – fortsatt påverkan på E6

Den 6 maj öppnar Tingstadstunnelns båda tunnelrör för trafik. Det är dock...

Läs mer
Zinga
<span>Under sommaren kommer Svevia att utföra underhållsåtgärder av ytbeläggningen på flera sträckor inom Jönköping och Kalmar län. </span>

Svevia utför underhåll av vägytor runt Jönköping och Kalmar

Under sommaren kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket utföra underhå...

Läs mer
DLMASKIN550
<span>Svenska Fordonsbranschen - En branschförening för samtliga Sveriges Fordonsverkstäder, handlare och bildelsgrossister. </span>

Passiv inkomst och hållbar energi för medlemmar i Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen och Solar Sverige AB har ingått samarbete till förmån...

Läs mer
Laddstation för ellastbilar 

Laddstation för tung trafik öppnar i Växjö

Nu fortsätter OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på...

Läs mer


Stor påverkan på trafiken i Lindholmsallén

Från den 8 april påverkas trafiken i Lindholmsallén ytterligare då buss-...

Läs mer
<span>Svevia fortsätter att uppdrag av Trafikverket sköta vägarna inom driftområde &Ouml;rnsköldsvik. </span>

Svevia fortsätter sköta vägunderhållet inom Örnsköldsvik driftområde

De statliga vägnätet i geografin kring Örnsköldsvik ska även i fortsä...

Läs mer


Viss trafik leds om i Björlandamotet

Från den 18 mars och cirka tre veckor fram får trafik från Björlandavä...

Läs mer


Volvo L25 Electric klarar snöröjning i tuffa förhållanden

Hur klarar Volvo L25 Electric snöröjning i norrländska förhållanden? Hans...

Läs mer

Svevia tryggar broarna i Östergötland



Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se